تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

توانمندی دانش آموزان در مقابل افزایش قیمت لوازم التحریر: شادی کم رمق مهر زیر سایه اقتصاد مدرن

به گزارش تجارت نیوز،

در گذشته نه چندان دور این روزهای آخر شهریور برای دانش‌آموزان روزهایی شاد و پر از رنگ و نور و خرید بود؛ کتاب‌هایی که جلد می‌شدند، دفتر و مدادهایی که بنا به اقتضای سن دانش‌آموزان و سال تحصیلی‌شان تفکیک شده بودند، انواع خودکار و پاکن و جامدادی و….

زمانی خریدن همین جامدادی کالای لوکس به حساب می‌آمد و خیلی از بچه‌ها اصلاً با مقوله‌ای به نام جامدادی آشنا نبودند، اما همان‌طور که عدالت آموزشی در کشور ما رنگ باخت و مدارسی با عناوین مختلف و کسب شهریه‌های نجومی باعث شدند تا شکافی بزرگ بین دانش‌آموزان بابضاعت و بی‌بضاعت ایجاد شود لوازم‌التحریر هم دیگر برای دو دسته دانش‌آموز تولید یا وارد می‌شد؛ آنها که توان خرید لوازم لوکس و دفترهایی با طرح های غیرمتعارف و… داشتند و آنها که خرید همین دفترهای ساده هم به واسطه تورم لجام گسیخته و بالا رفتن قیمت کاغذ برایشان دشوار بود.

هیچ کس فکرش را نمی‌کرد که روزی عدم بضاعت کافی برای تهیه لوازم‌التحریر و وسایل مدرسه باعث شود تا دانش‌آموزان از ادامه تحصیل باز بمانند. این اتفاق شاید در روستاها و شهرستان‌های کوچک امری عادی به نظر می‌رسید اما قطعاً در شهرهای بزرگ و کلانشهر تهران کسی به این مساله واقف نبود.

افزایش قیمت لوازم‌التحریر؛ از قطعی برق تا افزایش نرخ دلار

قبل از هر چیز اظهارات رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار تهران در مورد دلایل افزایش قیمت لوازم التحریر نیاز به تامل دارد. محسن گلستانی در گفت‌وگویی میزان رشد قیمت مواد اولیه را دلیلی برای تغییر قیمت‌ها در بازار دانسته و با اشاره به قطعی مکرر برق در تابستان مدعی شده است که این مساله تاثیر منفی بر روند تولید لوازم‌التحریر در کشور گذاشته است.

او در توضیح وضعیت بازار لوازم‌التحریر در آستانه سال تحصیلی جدید گفت: در حوزه کالا‌های وارداتی به واسطه تغییرات نرخ ارز، قیمت لوازم‌التحریر با افزایش روبه‌‎رو بوده و این رشد قیمت روی نوشت‌افزار داخلی نیز اثرگذار بوده چرا که مواد اولیه بخش قابل توجهی از این اقلام نیز وارداتی است.

تاثیر افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در نرخ لوازم‌التحریر

رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار تهران ادامه داد: افزایش قیمت محصولات پتروشیمی که مواد اولیه اصلی بسیاری از تولیدات داخلی نوشت‌افزار محسوب می‌شود نیز عامل دیگری برای افزایش قیمت تولیدات داخلی لوازم‌التحریر بوده است.

میانگین مبلغ مورد نیاز برای خرید لوازم التحریر

کافی است سری به مغازه‌ها بزنید و قیمت‌ها را مرور کنید. البته این روزها به مدد اینترنت قطعاً نیاز به خارج شدن از خانه و بررسی قیمت‌ها نیست و یک سرچ ساده شما را به آنچه می‌خواهید می‌رساند.

فاطمه طالبی، مادر دو دانش‌آموز کلاس هفتم و کلاس نهم است. او که برای خرید لوازم‌التحریر مجبور شده راه طولانی را طی کند و خودش را به بازار برساند تا شاید بتواند با هزینه کمتری این لوازم را تهیه کند به تجارت‌نیوز می‌گوید: هر سال باید دو برابر سال قبل برای خرید لوازم مدرسه فرزندانمان پول کنار بگذارم.

این مادر می‌گوید: قبلاً میانگین خرید لوازم مدرسه بچه‌ها منهای کتاب و لباس فرم مبلغی حدود ۲ میلیون تومان برای هر کدام بود. اما حالا این مبلغ‌ها به شوخی بیشتر شبیه است کافی است شما ۱۰ دفتر بخرید تا پرداختی‌تان به یک میلیون تومان برسد.

او با اشاره به هزینه‌ای که امسال متحمل شده است می‌افزاید: برای هر کدام از بچه‌ها نزدیک به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرده‌ام. البته این میزان لوازم‌التحریری که خریدم قرار نیست تا پایان سال آنها را از خرید دوباره بی‌نیاز کند.

لوازم‌التحریر کالای لوکس نیست

هانیه که فرزندش امسال قرار است وارد اولین سال تحصیلی خود در مدرسه شود می‌گوید: انگار مسئولان لوازم التحریر را جزو کالای لوکس به حساب می آورند که هیچ نظارتی بر قیمت و نحوه فروش آن ندارند.

او می‌افزاید: من خانه‌دار هستم و همسرم هم کارگر است و با موتور کار می‌کند و ماهی پنج میلیون تومان هم باید اجاره خانه بدهیم. قطعاً فرزندمان را در مدرسه دولتی ثبت‌نام کرده‌ایم، اما حالا برای خرید ابتدایی‌ترین وسایل مورد نیازش به مشکل خورده‌ایم. یک دفترچه ۵۰ برگ ۹۵ هزار تومان است چون عکس فلان شخصیت کارتونی روی آن چاپ شده، دفتر یادداشت ۵۰ هزار تومان و یک بسته چهارتایی مداد برای مشق نوشتن ۸۰ هزار تومان است. وقتی تمام این هزینه‌ها را با هم جمع می‌کنی و هزینه لباس فرم و کیف و کتاب و کفش و… را به آن اضافه می‌کنی به اندازه یک ماه اجاره خانه ما می‌شود، آن هم برای دانش‌آموزی که تازه قرار است امسال برود کلاس اول دبستان.

هانیه اظهار می‌دارد: متاسفانه هر سال بسیاری از والدین همین مشکلات را دارند. هر سال مسئولان قول می‌دهند که لوازم‌التحریر با قیمت مناسب در دسترس افرادی که توان مالی بالایی ندارند قرار بگیرد، اما کیفیت این لوازم‌التحریر به قدری بد است که خیلی‌ها ترجیح می‌دهند با هر راهکاری که شده همان لوازم‌التحریر استاندارد مغازه‌ها را با قیمت‌های بالا خریداری کنند چرا که حداقل دوام بیشتری دارند.

کاهش میزان خرید لوازم‌التحریر

داوود خجسته، یکی از فروشندگان لوازم التحریر در بازار تهران، به تجارت‌نیوز می‌گوید: سال‌های قبل خانواده‌ها وقتی برای خرید می‌آمدند تقریباً لوازم‌التحریر یک سال دانش‌آموز خود را خریداری می‌کردند اما حالا خیلی‌ها حتی نمی‌توانند به اندازه یک ماه لوازم مورد نیاز فرزندشان را خریداری کنند.

او می‌افزاید: سال‌های قبل در این روزها بازار جای سوزن انداختن نبود و مردم از هر نقطه شهر برای خرید به اینجا می‌آمدند و همه با دست پر به خانه باز می‌گشتند، اما حالا خیلی‌ها را می‌بینی که کیسه‌های خریدشان بسیار کوچک است و تنها چند وسیله خیلی واجب را می‌خرند تا فرزندشان روز اول مدرسه دست خالی نباشد.

شادی‌هایی که زیر بار تورم از بین می‌روند

افسانه دلشاد، مددکار اجتماعی، نیز در مورد مشکلات این روزهای بسیاری از والدین برای تامین لوازم التحریر و ملزومات تحصیل فرزندان‌شان و هزینه‌های آن به تجارت‌نیوز می‌گوید: متاسفانه هر سال شادی‌های بیشتری زیر بار تورم اقتصادی از بین می‌روند. شهریور همیشه پر از شور و اشتیاق برای دانش‌آموزانی بود که می‌خواستند راهی مدرسه شوند، اما حالا هیچ خبری از شور و شوق سال‌های قبل نیست.

او می افزاید: نگاهی به صورت مستأصل والدین و چشم‌های اشک‌آلود دانش‌آموزان بیاندازید همه چیز دستگیرتان می‌شود. از یک طرف لوازم لوکس بدون هیچ نظارتی راه خود را به این بازار باز کرده‌اند و از طرف دیگر درصد بالایی از مردم توان خرید آن را ندارند، ولی فرزندانشان جذب رنگ و لعاب این وسایل می‌شوند و اینجاست که شرمندگی و ناامیدی تمام شور و حال این روزها را از بین می‌برد.

به اشتراک گذاری

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!