چشم انداز تملک خودروی ایران خودرو: چرا قرعهکشیهای بدون برنده؟
به گزارش تجارت نیوز،
شرکت ایران خودرو روز گذشته برندگان قرعه کشی طرح فروش خود را اعلام کرد. متقاضیانی که اقدام به باز کردن حساب وکالتی و ثبت نام در سامانه فروش ایران خودرو کرده بودند، در صورت برنده شدن با دریافت پیامک از سوی ایران خودرو از برنده شدن خود مطلع میشوند یا اینکه میتوانند با مراجعه به همان سامانه به نشانی ikcosales.ir و از قسمت «جزئیات سفارش» وضعیت درخواست خود را بررسی کنند.
اما از روز گذشته بسیاری از متقاضیان با مراجعه به وبسایت فوق با عبارت «برنده نشدهاید» مواجه شدند که اعتراضاتی داشتند. در ادامه شانس برنده شدن در طرح اخیر ایران خودرو بررسی میشود.
شانس برنده شدن طرح عادی فروش ایران خودرو کمتر از یک درصد!
طبق آمار منتشره از ظرفیت خودروهای عرضهشده از سوی ایران خودرو، تنها 30 هزار و 700 دستگاه برای هر سه طرح عادی، مادران و خودروهای فرسوده در نظر گرفته شده است. از این تعداد، 50 درصد آن مختص طرح جوانی جمعیت یا همان طرح مادران بوده که به عبارتی، 15 هزار و 350 دستگاه خواهد بود. از نصف باقیمانده تنها 30 درصد یا 9210 دستگاه برای متقاضیان عادی و 20 درصد یا 6140 دستگاه برای طرح خودروهای فرسوده در نظر گرفته شده است.
در جداول زیر میتوانید شانس برنده شدن و تعداد ثبتنام در طرحهای فروش فوقالعاده و پیشفروش ایران خودرو را مشاهده کنید.
شانس برنده شدن در طرحهای فروش فوقالعاده ایران خودرو
نوع طرح
عادی
مادران
فرسوده
ظرفیت (دستگاه)
9210
15,350
6140
تعداد افراد ثبتنامی (نفر)
1,222,094
786,355
185,932
درصد شانس برنده شدن
0.75
1.95
3.3
با توجه به آمار منتشرشده، یک میلیون و 222 هزار و 94 نفر در طرح عادی ایران خودرو ثبتنام کردند که شانس برنده شدن افراد را به 0.75 درصد کاهش میدهد. نکته جالب توجه اینکه بیشترین شانس قبولی برای طرح فرسوده محسوب میشود که تنها در حد 3.3 درصد است. یعنی به عبارتی، از هر هزار متقاضی عادی، مادران و فرسوده بهترتیب تنها هفت، 19 و 33 نفر برنده طرح فروش ایران خودرو شدند.
البته به دلیل ظرفیت بالاتر و تعداد اندک افراد ثبتنامی طرحهای پیشفروش، شرایط بهتری نسبت به فروش فوقالعاده دارند.
شانس برنده شدن در طرحهای پیش فروش ایران خودرو
نوع طرح
عادی
مادران
فرسوده
ظرفیت (دستگاه)
25,950
43,250
17,300
تعداد افراد ثبتنامی (نفر)
282,699
66,844
439,350
درصد شانس برنده شدن
5.9
15.3
25.88
بنابراین با وجود اینکه قیمت خودروها در طرحهای پیشفروش با توجه به قیمت زمان تحویل این محصولات مشخص خواهد شد و حتی متقاضی کمتری نیز داشت، باز شانس قبولی در آن به 30 درصد هم نمیرسد.
اولویتبندی ایران خودرو پوچ از آب درآمد!
با توجه به گزارشهایی که به دست تجارتنیوز رسیده، برندگان اکثر طرحها برای همان انتخاب اول خود انتخاب شدهاند و گویا ایران خودرو، انتخابهای دوم تا پنج را چندان مهم ندانسته است. سوالی که پیش میآید این است که اگر قرار بود تمامی افراد برندهشده همان گزینه اولشان را قبول شوند، چه نیازی به اولویتبندی و طول کشیدن زمان ثبتنام و قرعهکشی به مدت دو هفته بود؟
به هر حال تجارتنیوز از مخاطبان خود درخواست دارد در صورتی که برنده اولویت دوم تا پنجم طرح فروش ایران خودرو هستند، این موضوع را از قسمت نظرات به اشتراک بگذارند.
برای مطالعه بیشتر، صفحه اخبار خودرو را در تجارتنیوز دنبال کنید.
به اشتراک گذاری