تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

معرفی مزدا CX-۵۰؛ شاسی‌بلند ژاپنی جذاب در ایران

خودرو‌های ژاپنی همیشه در ایران و بسیاری دیگر از کشور‌ها پرطرفدار بوده‌اند، به‌ویژه محصولات کمپانی مزدا با مدل‌هایی همچون مزدا ۳ یا مزدا ۳۲۳ خاطره خوبی در ذهن ایرانیان از خود به جا گذاشته‌اند. متأسفانه، ممنوعیت واردات سبب شد تا محصولات جدید این شرکت در ایران طی سال‌های اخیر حضور نداشته باشند، اما بالاخره طلسم شکسته شده و چند محصول جدید مزدا توسط یک شرکت واردکننده در سال ۱۴۰۳ به لیست خودرو‌های وارداتی اضافه شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مزدا سی ایکس ۵۰ اولین کراس‌اوور این کمپانی ژاپنی است که بالاخره در ایران حاضر می‌شود.

این کراس‌اوور جمع‌وجور بر پلتفرم نسل چهارم مزدا ۳ توسعه یافته است و از سال ۲۰۲۲ در بازار جهانی حضور دارد. این ماشین ژاپنی تنها در کشور‌های آمریکا و چین تولید می‌شود و نمونه وارداتی به کشورمان در سایت‌های تولیدی مشترک چانگان-مزدا در چین تولید شده است.

این شرکت وارد کننده قرار است بعضی از تیپ‌های این شاسی‌بلند شهری ژاپنی را در ایران عرضه کند که تیپ‌های فول آپشن و گران‌قیمت بنزینی آن ویژه سامانه جانبازان بوده، اما مدل‌های ارزان‌تر و با امکانات کمتر آن در سامانه خودرو‌های وارداتی معمولی به فروش می‌رسد. همچنین شنیده شده است که احتمالاً مدل‌های هیبریدی این خودرو نیز در دسترس عموم مشتریان ایرانی قرار بگیرد.

بررسی مشخصات فنی مزدا CX-۵۰

مزدا CX-۵۰ در بازار‌های جهانی با قوای محرکه گوناگون عرضه شده است که احتمال حضور هر یک از آن‌ها در بازار ایران وجود دارد. اما تا زمان نگارش این مطلب، شرکت واردکننده این ماشین ژاپنی را با دو نوع پیشرانه بنزینی به ایران آورده است. مدل فول آپشن با حجم موتور بزرگ‌تر که احتمالاً برای سامانه جانبازان عرضه می‌شود، دارای پیشرانه تنفس طبیعی ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر خطی بوده و نسخه ضعیف‌تر به کمک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی نیروی محرکه خود را تأمین می‌کند.

حداکثر قدرت موتور ۲.۵ لیتری مزدا CX-۵۰ بالغ بر ۱۸۴ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن‌متر است، اما توان پیشرانه کوچک‌تر ۲ لیتری که با موتور مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ مشابهت کامل دارد، چیزی نزدیک به ۱۵۴ اسب بخار و ۲۰۰ نیوتن‌متر گشتاور است. توان موتور در هر دو مدل مزدا CX-۵۰ از طریق گیربکس اتوماتیک ۶سرعته به سمت چرخ‌ها منتقل می‌شود.

با این تفاوت که نسخه گران‌تر با حجم موتور بیشتر به سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل تمام چرخ محرک مجهز بوده و قادر است در صورت لزوم چرخ‌های عقب را نیز درگیر کند تا خودرو بتواند به‌راحتی بیشتری از مسیر‌های لغزنده یا جاده‌های خاکی عبور کند.

شتاب صفر تا صد مزدا CX-۵۰ در مدل ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی تقریباً نزدیک به ۹.۶ ثانیه برآورد می‌شود، اما برای نمونه مجهز به موتور ۲ لیتری این رقم احتمالاً به بیشتر از ۱۰.۵ ثانیه افزایش پیدا می‌کند. حداکثر سرعت این خودرو با موتور حجیم‌تر معادل ۲۰۴ کیلومتر بر ساعت است، اما در نسخه مجهز به پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی تقریباً به ۱۸۳ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

در مورد مصرف سوخت نیز باید گفت که نمونه مجهز به موتور بزرگ‌تر حدود ۸.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند و تیپ دیگر مزدا CX-۵۰ نیز به‌طور میانگین به حدود ۷.۲ لیتر بنزین در ازای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر به‌صورت ترکیبی نیاز دارد.

درباره سیستم تعلیق هم باید بدانید که قسمت جلو طبق انتظار دارای سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون است، اما ردیف عقب در مدل‌های دودیفرانسیل به سیستم تعلیق مالتی‌لینک مجهز خواهد بود.

نمونه‌های ارزان‌تر با موتور ۲ لیتری نیز دارای سیستم تعلیق یکپارچه محور پیچشی هستند که احتمالاً از لحاظ هندلینگ و پایداری دارای ضعف‌هایی نسبت به مدل‌های مجهز به تعلیق مالتی‌لینک خواهند بود. کیفیت سواری این خودرو نیز اگرچه خیلی خشک نیست، اما به واسطه ابعاد و نوع طراحی اتاق، تا حدودی همان خشکی و سفت بودن سیستم تعلیق کراس‌اوور‌ها را به همراه دارد تا از لحاظ تکان‌های جانبی بدنه یا بادی رول و فرمان‌پذیری شرایط ایمن‌تری پیدا کند و خودرو قادر باشد تعادل خود را به نحو مطلوب، به‌ویژه در پیچ‌ها و حین عبور از مسیر‌های منحنی حفظ کند.

بررسی طراحی ظاهری مزدا CX-۵۰

مزدا CX-۵۰ بر اساس زبان طراحی جدید شرکت مزدا موسوم به کودو شکل گرفته است. به واسطه این سبک، شاهد حضور چراغ‌های باریک و کشیده در جلو و یک جلوپنجره بزرگ مزین به نشان مزدا در نمای روبروی این خودرو هستیم که شمایلی نسبتاً خشن و تا حدودی قاطع برای این کراس‌اوور ژاپنی به وجود آورده است. استایل کلی بدنه این خودرو به نحوی طراحی شده که تا حدودی بتواند ظاهری شبیه به شاسی‌بلند‌های آفرودی را در ذهن بیننده تداعی و قاطعیت و سرسختی آن دسته از خودرو‌ها را منتقل کند.

به‌ویژه استفاده از فلاپ‌های بزرگ در بخش گلگیر و سپر‌ها به‌علاوه حجم‌پردازی روی ورق‌های نمای جانبی تا حد زیادی این حس را به بیرون انتقال می‎دهد. در قسمت عقب نیز طراحی چراغ‌ها برخلاف بسیاری از خودرو‌های چینی از نوع سراسری نبوده و نمونه‌های دوتکه که بخشی از آن روی درب صندوق عقب قرار گرفته است، به فرم هماهنگ با چراغ‌های جلو دیده می‌شود.

در مجموع، باید گفت که طراحی بیرونی مزدا CX-۵۰ بسیار جذاب انجام شده و این سبک نمای بیرونی به واسطه تجمیع سلایق مختلف می‌تواند فروش بالای این شاسی‌بلند ژاپنی را در ایران و بسیاری از کشور‌ها تضمین کند؛ چراکه شمایل این خودرو هم حالتی اسپرت و جوان‌پسند دارد، هم المان‌های به‌روز و قاطع در آن دیده می‌شود که استایل مزدا CX-۵۰ را تا حدودی عضلانی و نوین جلوه می‌دهدِ؛ هم اینکه به سبک محصولات شاسی‌بلند‌های واقعی شهری طراحی شده است و می‌تواند از این نظر نیز نظرات مثبت بخش وسیعی از جامعه را به سمت خود بکشاند.

بررسی کابین و فضای داخلی

با توجه به اینکه استایل نمای بیرونی مزدا CX-۵۰ تلفیقی از کراس‌اوور‌های شهری مدرن با شاسی‌بلند‌های دو دیفرانسیل آفرود است، نمای داخلی نیز تقریباً همین رویه را پیش گرفته و طراحی جذاب و متفاوتی را ارائه می‌دهد. اولین نکته‌ای که در اینجا به چشم می‌خورد، پرهیز از جزئیات گول‌زننده و تا حدودی گیج‌کننده است که باعث می‌شود طراحان داخلی این خودرو را از پیروان سبک مینیمالیستی بدانیم؛ چرا که از هرگونه پیچیدگی‌های طرح‌های غیرعادی دور مانده‌اند و در عوض، سادگی دلنشین، اما کاملاً مطابق با سلیقه روز را به نمایش گذاشته‌اند.

در این میان، طراحی عمودی دریچه‌های تهویه با تزئینات نقره‌ای حس قاطع و سرسخت بودن این خودرو را به شما منتقل می‌کند؛ چیزی که معمولاً در خودرو‌های شاسی‌بلند واقعی آفرودی احساس می‌کنیم. طراحی دستگیره‌های داخلی در‌ها و قسمت بازویی نیز نسبتاً گردن‌کلفت طراحی شده و حسی مشابه را به شما منتقل می‌کند.

در طرف دیگر، طراحی غربیلک فرمان سه‌شاخه به سمت خودرو‌های اسپرت سواری تمایل داشته و بر ویژگی‌های جوان‌پسندانه تأکید می‌کند. نمایشگر مالتی‌مدیا در بالای داشبورد جذابیت بیشتری برای این کابین به دنبال داشته است و پنل کنترل آن بین صندلی‌های جلو تعبیه شده که تنظیمات مختلف این نمایشگر به واسطه کلید‌های فیزیکی روی پنل قابل انجام است.

صفحه کیلومتر شمار یا کلاستر پشت فرمان به فرم آنالوگ با ترکیبی از دیجیتال طراحی شده که شاید برای افراد مدرن‌پسند خیلی جالب به نظر نرسد، اما رانندگانی که به طرح‌های کلاسیک و نشانگر‌های آنالوگ علاقه دارند، قطعاً این سبک صفحه آمپر برای آن‌ها خاطره‌انگیز و جذاب خواهد بود.

متریال استفاده شده در بخشی از داشبورد به حالت مواد نرم است که سطح کیفی کابین را افزایش می‌دهد. در پنل در‌ها نیز از مواد سافت تاچ استفاده شده تا کاربران راحتی بیشتر و کیفیت بالاتری را در کابین این شاسی‌بلند شهری ژاپنی تجربه کنند.

وجود سقف پانورامای برقی نیز تجربه سواری و حضور در کابین مزدا CX-۵۰ را تا حد زیادی ارتقا می‌بخشد و لذت سواری با خودرو را بالاتر می‌برد.

خوشبختانه میزان فضای موجود در داخل کابین مزدا CX-۵۰ به حدی است که ۵ نفر بزرگسال بلندقد می‌توانند به راحتی از این خودرو استفاده کنند. به‌ویژه صندلی‌های ردیف عقب که معمولاً با محدودیت‌هایی در بخش پاها، زانو‌ها و سر همراه هستند، در این خودرو کاملاً جادار طراحی شده و راحتی بسیار بالایی برای سرنشینان به ارمغان می‌آورند. حتی دسته‌های مخصوص روی ستون‌های وسط تعبیه شده تا کاربران، به‌ویژه افراد کوتاه‌قد، راحت‌تر بتوانند به ردیف دوم وارد یا از آن خارج شوند.

پشت صندلی‌های ردیف دوم، فضای نسبتاً بزرگی برای قرار دادن لوازم و بار‌های شما وجود دارد. گنجایش این بخش معادل ۸۸۹ لیتر است که یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌عقب‌های موجود در جمع کراس‌اوور‌های شهری را به شما ارائه می‌دهد.

بنابراین، کابین مزدا CX-۵۰ هم از لحاظ نوع طراحی و هم از لحاظ کیفی در سطح مطلوبی قرار دارد، فضای بسیار جاداری نیز برای سرنشینان و چمدان‌های آن‌ها فراهم می‌کند که باعث می‌شود آن را یکی از نقاط قوت اصلی این شاسی‌بلند ژاپنی بدانیم و به آن امتیاز بسیار بالایی بدهیم.

تجهیزات و امکانات مزدا CX-۵۰

تا زمان نگارش این متن، هنوز مشخص نشده است که نمونه‌های وارداتی دقیقاً در قالب چه تیپ‌هایی و در چه سطحی از امکانات رفاهی و ایمنی به مشتریان ایرانی تحویل داده می‌شوند. اما تا همین جای کار، طبق اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها، نسخه‌های فول آپشن مزدا CX-۵۰ با امکانات نسبتاً متنوع و نوین در ایران حاضر می‌شوند که شاخص‌ترین آن‌ها عبارتند از:

هفت کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و کنترل هرزگردی، سامانه کنترل ترمز در شروع حرکت از سربالایی، ترمز اضطراری هوشمند اتوماتیک، رادار تشخیص خط، رادار هشدار نقطه کور، سقف پانوراما با تنظیمات برقی، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیم دو کاناله، نمایشگر مالتی‌مدیا، دوربین ۳۶۰ درجه و دنده عقب، ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد، تودوزی داخلی از جنس چرم و پارچه، تنظیم حالات رانندگی، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، اتولایت یا سنسور نور، شیفتر پشت فرمان، فرمان برقی، سامانه سردکن و گرمکن برای صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی راننده به همراه حافظه و ….

قیمت و رقبای مزدا CX-۵۰ در ایران

از آنجا که گفته شده این شرکت قرار است تیپ‌های مختلفی از مزدا CX-۵۰ را در ایران ارائه کند، بنابراین هنوز مشخص نیست که قیمت دقیق این شاسی‌بلند ژاپنی در کشورمان چقدر تعیین می‌شود. اما با توجه به بازه قیمتی ۲۱ تا ۲۸ هزار دلاری مدل‌های بنزینی تنفس طبیعی این خودرو در بازار چین، می‌توان انتظار داشت که مدل‌های پایه ۲ لیتری این خودرو تقریباً با قیمتی نزدیک به ۴۰ هزار دلار در ایران عرضه شوند. نسخه‌های وارداتی جانبازان هم که تعرفه گمرکی ناچیزی دارند، با همان قیمت‌های نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار احتمالاً به دست جانبازان محترم ثبت‌نام کننده در سامانه خواهند رسید.

اما در بازار آزاد، با توجه به تقاضای نسبتاً بالا برای شاسی‌بلند‌های ژاپنی، احتمالاً قیمت‌های به مراتب بیشتر از این ارقام برای خرید و فروش مزدا CX-۵۰ را مشاهده خواهیم کرد.

از جمله مهمترین رقبای مزدا cx ۵۰ در ایران هم باید به تویوتا کرولا کراس، تویوتا راوفور، نیسان ایکس تریل، نیسان قشقایی و… اشاره کرد.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!