نگاهی به قسمت اول سریال «گردن زنی»؛ در میان خون
فیلمنامه «گردنزنی» را زامیاد سعدوندیان نوشته و تهیهکنندگی آن برعهده علی قربانزاده است. این مجموعه در کنار «داریوش» دومین محصول سومین پلتفرم شبکه نمایش خانگی است که فضایی جنایی دارد و در قسمت اول توانسته نظر مثبت مخاطبان را جلب کند. مطلب حاوی اسپویل داستان سریال است.
رویا نونهالی در نمایی از سریال «گردن زنی»
داستان | قصه «گردنزنی» از میانه یک عروسی مجلل شروع میشود. مراسمی که مشخص است اقوام عروس و داماد چندان دل خوشی از یکدیگر ندارند. برادر داماد از موضوعی ناراحت است، برادر کوچک عروس به مراسم نرسیده و در اتاقهای بالای سالن و دور از چشم میهمانان نزاع میان افراد فامیل در جریان است. موازی با جریان عروسی، مرد جوانی که انگار به تازگی از زندان آزاد شده، وارد خانه این زوج جوان میشود و سعی دارد از آنجا دزدی کند. در ادامه عروس و داماد میهمانان عروسی را رها میکنند و به خانهاشان میروند و مرد دزد در خانه آنها را سلاخی میکند. قصه با ساختاری که دارد و گرههایی که ایجاد میکند، قلابش را به نحوی انداخت که مخاطب در همان چند دقیقه ابتدایی جذب داستان میشود. گرههایی مانند عشق قدیمی کاراگاه داستان به عروس کشته شده و قصههای فرعی که در قسمت اول شکل گرفته، مخاطب را برای قسمتهای بعدی در انتظار میگذارد.
محمد ولیزادگان در نمایی از سریال «گردن زنی»
فضاسازی | سه لوکیشن اصلی در قسمت اول وجود داشت. تالار عروسی، خانه عروس و داماد و فضای چکزنی زیرزمینی. تالار عروسی براساس داستان باید فضایی ملتهب باشد که همه آدمها انگار رازی دارند و نسبت به هم بدبین هستند. در سکانسهای مربوط به تالار عروسی، تلاش شده که این فضا به نمایشگذاشته شود. اما فضاسازی تاثیر مثبتی در این روند ندارد و تنها از صحبتهای افراد میشود این اوضاع را متوجه شد. فضاسازی خانه زوج جوان نسبت به تالار عروسی چندقدمی جلوتر است و با ورود به آن، مخاطب اطمینان پیدا میکند که قرار است اتفاقی بیفتد. در بخشی از داستان هم یک عده جوانان لات و ارازل را میبینیم که در فضایی خاکی و پرالتهاب در حال تماشای مبارزه دو چک زن هستند. فضای این محیط نسبت به دو لوکیشن دیگر بهتر به نمایش گذاشته شده و قابل باورتر است.
کیسان دیباج در نمایی از سریال «گردن زنی»
کارگردانی | سامان سالور دو دهه است که تجربه کارگردانی در سینما را دارد. او برای اولینبار با «گردنزنی» کارگردانی یک سریال را برعهده گرفته. قاب بندیها و بازی گرفتن از بازیگران در قسمت اول نشان داد که سالور در ساخت سریال شبکه نمایش خانگی رویه همیشگیاش در فیلمسازی را کنار گذاشته و براساس قواعدی پیش رفته که یک سریال را جذابتر کند. اینکه چقدر از سریال براساس فیلمنامه و چقدر براساس آورده خود سالور جلوی دوربین آورده شده فعلا مشخص نیست، اما آنچه در قسمت اول دیدیم، نتیجه همکاری این کارگردان و زامیاد سعدوندیان به عنوان اولین تحربه هردو در سریالسازی، توانسته مخاطب را سرگرم کند.
حسن معجونی در نمایی از سریال «گردن زنی»
بازیگری | بازیگران اصلی این مجموعه بیشتر از میان بازیگران میانسال اما قوی که سابقه تئاتری دارند انتخاب شدهاند. در قسمت اول رویا نونهالی، الهام پاوهنژاد، حسن معجونی، پوریا رحیمیسام به عنوان بازیگران اصلی این سریال معرفی شدند. بازیگرانی که در همان چند سکانس نشان دادند مانند همیشه میتوانند نقشهای مکمل قابل اعتنایی در اثر داشته باشند. برخی کاراکترها مانند عروس و داماد که الیکا ناصری و کیسان دیباج آنها را برعهده داشتند، از پختگی لازم برای بازی در یک سریال جنایی برخوردار نبودند. از بازی دیگر بازیگران مثل مهران غفوریان و پژمان بازغی در اولین قسمت رونمایی نشد و باید منتظر سایر قسمتها بود.