تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

نکات کلیدی برای تشخیص ترشی های سالم یا فاسد: راه هایی برای انتخاب بهتر

یکی از ویژگی‌های خاص ترشی، ماندگاری بالای آن است، اما این ویژگی به این معنا نیست که ترشی هیچ‌وقت فاسد نمی‌شود. این ماده غذایی خوشمزه و پرخاصیت اگر فاسد باشد باعث بیماری‌های گوارشی می‌شود. در این مقاله از مجله اکالا راه‌های تشخیص ترشی سالم از فاسد را معرفی می‌کنیم.

اگر شرایط مناسب برای نگهداری از ترشی فراهم کنید، می‌توانید تا ۲ سال از آن استفاده کنید. اما بعضی مواقع محل نگهداری یا ظرف نامناسب این زمان را کوتاه‌تر می‌کند. در ادامه نشانه‌های خرابی ترشی را بررسی می‌کنیم.

۱- تغییر رنگ

تغییر رنگ ترشی حاکی از وجود قارچ است. اگر در ظرف ترشی تغییر رنگ مشاهده کردید، به صورتی که رنگ آن کدر و بافت ترشی بیش از اندازه نرم شده بود، بدون معطلی آن رو دور بریزید.

اگر روی سطح ترشی یک لایه سفید مشاهده کردید از مصرف آن خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سرکه سیب خانگی

۲- بوی نامطبوع

یکی از راه‌های تشخیص فاسد شدن ترشی، بوی آن است. اگر ترشی بو بدی از خود ساطع کند، به این معنی است که تخمیر در حال انجام است.

به صورت طبیعی فرایند تخمیر در ترشی اتفاق می‌افتد، اما اگر با بوی تند همراه باشد نشانه‌ای از وجود باکتری‌های مضر در ترشی است. به هیچ عنوان ترشی که بوی بدی می‌دهد را مصرف نکنید زیرا سلامتی شما را به خطر می‌اندازد.

۳- حباب و برآمده شدن در ظرف

اگر بدون تکان دادن ظرف، حباب در آن مشاهده می‌کنید، می‌تواند هشداری از خراب بودن ترشی باشد. دلیل برآمدگی در تولید بیش از اندازه اسید است که اگر ظرف نتواند این فشار را تحمل کند، می‌ترکد.

۴- تغییر طعم

یکی دیگر از راهکارهای تشخیص فاسد بودن ترشی، امتحان کردن مزه آن است. ترشی فاسد معمولا طعم تلخ یا بدون مزه می‌دهد و شما با خاطره‌ای که از طعم ترشی سالم و تازه دارید به خوبی متوجه این تغییر خواهید شد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی گل کلم با آب گوجه فرنگی

۵- تغییر بافت سرکه

تغییر بافت نمک یا سرکه یکی دیگر از روش‌های تشخیص ترشی سالم از فاسد است. اگرچه تشخیص این مورد کمی سخت و چالش‌برانگیز است، اما اگر دقت کنید مایعات داخل ظرف ترشی به مرور زمان غلیظ‌تر می‌شوند.

۶- تاریخ انقضا

اگر ترشی کارخانه‌ای تهیه می‌کنید حتما به تاریخ انقضا توجه کنید. حتی اگر ظاهر ترشی در وضعیت مناسبی باشد ولی تاریخ آن گذشته باشد، از مصرف آن خودداری کنید.

اگر احساس کردید تاریخ انقضا دستکاری شده است، از خرید آن صرف نظر کنید زیرا ترشی‌های تاریخ گذشته کارخانه‌ای آسیب بیشتری به بدن شما وارد می‌کند.

در این مقاله از مجله اکالا ۶ راه تشخیص ترشی سالم از فاسد را معرفی کردیم. امیدواریم با در نظر گرفتن نکات گفته شده، سلامت خود و خانوادتان را حفظ کنید.

 

من لیلا هستم، رشته تحصیلیم روزنامه نگاری بوده و همیشه از نوشتن لذت می‌برم، اینجا از دانش و تجربه‌ام تو زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنم تا برای شما مطالب خوبی بنویسم. امیدوارم از خوندنشون لذت ببرید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!