تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

طرز تهیه خورش قیمه بدون گوشت

فراروـ  در میان غذا‌های ایرانی خورشت‌ها دارای تنوع و قدمت بسیار زیادی هستند. خورشت قرمه سبزی، خورشت فسنجان، خورشت بادمجان، خورشت قیمه و… از انواع آن هستند. در این میان خورش قیمه داستان دیگری دارد. قیمه در نقاط مختلف ایران به روش‌های گوناگونی تهیه می‌شود و مواد غذایی آن متشکل از لپه، گوشت، پیاز، رب گوجه فرنگی و لیمو عمانی است که همراه با سیب زمینی سرخ شده یا بادمجان سرو می‌شود. خورش قیمه گل سرسبد خورش‌های ایرانی و پای ثابت سفره‌های رنگین مجالس، مهمانی‌ها و مراسم مذهبی و هیئت‌هاست. این غذای سنتی که قدمت آن به زمان ساسانیان باز می‌گردد، طرفداران زیادی دارد و یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها در برنامه غذایی کدبانوی خانه محسوب می‌شود. اگر بشنوید که می‌توانید خورش قیمه را بدون گوشت درست کنید، حتما شگفت‌زده خواهید شد. این خورش قیمه خوشمزه بدون گوشت یک غذایی گیاهی بسیار لذیذ و مخصوص گیاه‌خواران و افرادی است که منع مصرف گوشت دارند. اگر دوست دارید این‌بار خورش قیمه را با روشی متفاوت تهیه کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

لپه: ۱ لیوان
پیاز بزرگ: ۱ عدد
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی: ۳ عدد
زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری
گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
قرص استاک گوشت یا مرغ: ۲ عدد
لیمو عمانی: ۲ عدد
سیب زمینی: ۲ عدد
روغن: به میزان لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر کاری: به میزان لازم
چوب دارچین: ۱ عدد

طرز تهیه

برای درست کردن این خورش خوشمزه ابتدا لپه را بعد از اینکه سه ساعت خیس دادید، همراه با یک لیوان آب نیم‌پز کنید. لپه نیم‌پز را آبکش کنید و کنار بگذارید تا آب اضافه لپه کشیده شود. پیاز را پوست و به صورت خلالی خرد کنید و همراه با کمی روغن داخل قابلمه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا روغن کمی سرخ و طلایی شود. در مرحله بعد لپه نیم‌پز را همراه با کمی نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و پودر کاری اضافه کنید و خوب هم بزنید. حدودا ۵ دقیقه لپه را همراه با پیاز تفت بدهید، سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و یک دقیقه تفت بدهید تا رنگ رب باز شود. در مرحله بعد گوجه فرنگی رنده شده را داخل قابلمه بریزید و حدود یک و نیم لیوان آب جوش را همراه با قرص استاک مرغ یا گوشت حل کنید و به خورش اضافه کنید. چوب دارچین را داخل خورش بیندازید و درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید، نیم ساعت زمان بدهید تا خورش بجوشد. در مرحله آخر زعفران دم کرده، گلاب و لیمو عمانی را اضافه کنید و اجازه بدهید خورش ۳۰ دقیقه دیگر با حرارت کم بجوشد و جا بیفتد. در این فاصله سیب زمینی‌ها را به صورت خلالی خرد و سرخ کنید. وقتی خورش پخت و جا افتاد، داخل ظرف سرو بکشید و سیب زمینی‌های سرخ شده را کنار خورش بچینید و همراه با کته زعفرانی میل کنید، نوش جان.

نکات مهم
۱ـ برای پخت خورش قیمه هرگز از پودر دارچین استفاده نکنید؛ زیرا رنگ خورش را تیره می‌کند. برای اینکه خورش قیمه شما طعم دارچین داشته باشد، هنگام تفت دادن مواد خورش، چند تکه چوب دارچین داخل قابلمه بیندازید و در مرحله آخر پخت حتما چوب دارچین‌ها را از خورش خارج کنید.

۲ـ برای چاشنی قیمه به جای آب لیمو حتما از لیمو عمانی برای خوش‌طعم شدن خورش استفاده کنید. بهتر است قبل از استفاده لیمو عمانی‌ها را یک ساعت در آب گرم خیس کنید تا تلخی‌اش گرفته شود. هنگام اضافه کردن لیمو عمانی‌ها به خورش حتما با چاقو چند شیار کوچک روی لیمو‌ها ایجاد کنید.

۳ـ همیشه سعی کنید لپه را جداگانه نیم‌پز و بعد به خورش اضافه کنید. به این ترتیب که ابتدا لپه را همراه با کمی آب توی یک قابلمه بریزید و روی شعله اجاق گاز بگذارید تا جوش بیاید و کمی نیم‌پز شود. ۱۵ دقیقه بعد لپه را توی صافی بریزید و روی آن آب بگیرید تا کف و بوی لپه از بین برود. هنگام پخت خورش قیمه بعد از اینکه پیاز را تفت دادید، لپه نیم‌پز را به آن اضافه کنید و چند دقیقه تفت بدهید. با این کار بوی بد لپه از بین می‌رود؛ همچنین لپه‌ها بعد از پخت و جا افتادن خورش له و وا رفته نخواهند شد.

۴ـ استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شوند. استاک در انواع سوپ‌ها، انواع سس‌ها، خورشت‌ها و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و تأثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد. می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید. به این نکته توجه داشته باشید که در ترکیبات استاک نمک وجود دارد؛ پس در صورتی‌که از آن استفاده می‌کنید، در آخر غذا را مزه کنید و اگر نیاز بود، نمک اضافه کنید. به جای قرص استاک می‌توانید از دو لیوان آب مرغ استفاده کنید.

۵ـ اگر گیاه‌خوار هستید، می‌توانید قرص استاک مرغ یا گوشت را از دستور پخت حذف کنید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!