تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

چگونه جلوی خیارشوری رو بگیریم؟ بهترین راه حل‌ها و دلایل

قطعا شما نیز در تهیه خیارشور خانگی با این چالش روبرو شده‌اید. پوک شدن خیارشور یکی از مشکلات رایجی است که در حین تهیه این چاشنی محبوب و پرطرفدار اتفاق می‌افتد. در این مقاله از مجله اکالا دلایل پوک شدن خیارشور و روش‌های برطرف کردن آن را بررسی خواهیم کرد.

۸ دلیل اصلی که موجب پوک شدن خیارشور می‌شود

تهیه خیارشور خانگی در مقایسه با خرید خیارشور آماده، بسیار مقرون به صرفه است، خیارشور خانگی با استفاده از مواد اولیه تازه و طبیعی تهیه می‌شود و فاقد مواد نگهدارنده مصنوعی و رنگ‌های خوراکی است.

شما به طور کامل بر روی مواد اولیه و مراحل تهیه آن نظارت دارید و از کیفیت بالای محصول اطمینان حاصل می‌کنید. پس با رعایت نکات زیر کیفیت و طعم خیارشورهایتان را بی‌نظیر کنید.

۱- نوع خیار

نوع خیار در کیفیت خیارشور شما بسیار مهم است. شما باید از خیارهای تازه، سفت و با پوست براق استفاده کنید.

خیارهایی که لکه‌های نرم یا علائم پوسیدگی دارند را انتخاب نکنید.

استفاده از خیارهای نارس، بیش از حد رسیده یا دارای لکه‌های نرم می‌تواند باعث پوک شدن خیارشور شود.

خیارهای مناسب برای تهیه خیارشور خیارهای بوته‌ای و خیارهای پروده است.

این نوع خیارها پوستی نازک‌تر، بافت تردتر و طعمی ملایم‌تر نسبت به خیارهای درختی دارند. به همین دلیل، آب نمک و سرکه را بهتر به خود جذب می‌کنند و برای تهیه خیارشور ایده آل هستند.

خیارهای درختی برای خیارشور مناسب نیستند، این خیارها پوست ضخیم‌تر و بافت سفت‌تری دارند و آب نمک و سرکه را به خوبی جذب نمی‌کنند. در نتیجه، ممکن است خیارشور تهیه شده با این نوع خیار، ترد و خوشمزه نشود.

۲- تناسب میزان نمک و سرکه

یکی دیگر از عوامل پوک شدن خیارشور عدم رعایت نسبت نمک و سرکه است. مقدار کم نمک و سرکه باعث رشد باکتری‌ها می‌شود و در نتیجه خیارشور پوک می‌شود.

نسبت دقیق سرکه و نمک در تهیه خیارشور بستگی به میزان آب، اندازه خیارها و سلیقه شما در طعم ترشی دارد. به طور معمول برای هر لیتر آب، ۱۰۰ گرم نمک و ۲۰۰ میلی لیتر سرکه استفاده می‌شود.

شما در تهیه خیارشور خانگی می‌توانید از سرکه سفید، سرکه سیب یا سرکه بالزامیک استفاده کنید. هر کدام از این سرکه‌ها طعم متفاوتی به خیارشور می‌دهند.

بیشتر بخوانید: فوت و فن‌های تهیه خیارشور خانگی که نمی‌دانید

۳- شرایط نگهداری از خیارشور

نگهداری خیارشور در محیط گرم و مرطوب باعث رشد باکتری‌ها و کپک‌ها و در نتیجه پوک شدن خیارشور می‌شود.

خیارشور را در محیطی خنک و تاریک با دمای حدود ۱۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید.

بهترین مکان برای نگهداری خیارشور، یخچال یا انباری خنک است. نور مستقیم خورشید می‌تواند باعث رشد باکتری‌ها و کپک‌ها شود.

از قرار دادن خیارشور در نزدیکی اجاق گاز، بخاری یا هر منبع گرمایی دیگر خودداری کنید.

گرما باعث تسریع رشد باکتری‌ها و کاهش ماندگاری خیارشور می‌شود.

محیط نگهداری خیارشور باید دارای تهویه مناسب باشد تا رطوبت اضافی از بین برود.

عدم تهویه مناسب در محیط نگهداری خیارشور باعث تجمع رطوبت و رشد باکتری‌ها می‌شود.

۴- تمیز نبودن ظروف

شیشه‌ها و درب آن‌ها را به خوبی بشویید و استریل کنید. می‌توانید شیشه‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه در آب جوش قرار دهید. عدم شستشوی مناسب ظروف، استفاده از آب آلوده و عدم استریل کردن شیشه‌ها می‌تواند باعث رشد باکتری‌ها و کپک‌ها و در نتیجه پوک شدن خیارشور شود.

ظرف کثیف پر از باکتری‌های مختلفی است که برای رشد و تکثیر به محیط مرطوب و مواد غذایی مانند خیار و محلول شور نیاز دارند.

این باکتری‌ها باعث تخمیر غیر طبیعی خیارشور می‌شوند که منجر به تغییر رنگ، بوی نامطبوع و در نهایت پوک شدن خیارها می‌شود.

برخی از این باکتری‌ها می‌توانند باعث ایجاد کپک روی سطح خیارشور شوند که علاوه بر ظاهر بد، طعم آن را نیز خراب می‌کند.

بیشتر بخوانید: با این ترفندها، خیارشور شور را به طعم دلخواهتان برسانید

۵- شستن صحیح و خشک کردن خیارها

خیارها را پیش از شروع فرایند ترشی به خوبی بشویید. دقت کنید در زمان شست‌شو آسیبی به خیارها نرسانید و پوست آن‌ها را دچار خراشیدگی نکنید.

پس از شستن اصولی خیارها باید آن‌ها را خشک کنید. زیرا روی پوست خیار، باکتری‌های مختلفی وجود دارند که اگر قبل از قرار دادن خیار در محلول شور از بین نروند، در محیط مرطوب شیشه خیارشور شروع به تکثیر می‌کنند و باعث فساد خیارشور می‌شوند.

جالب است بدانید وقتی خیار خشک باشد، نمک و سرکه بهتر به داخل بافت آن نفوذ می‌کنند و باعث می‌شود که خیارشور طعم بهتری داشته باشد و مدت طولانی‌تری تازه بماند.

اگر خیار خشک نشود، مقداری از آب خود را وارد محلول شور می‌کند و باعث رقیق شدن آن می‌شود. این امر باعث کاهش اثر ضدعفونی کنندگی محلول شور و افزایش احتمال رشد باکتری‌ها می‌شود.

۶- مدت زمان نگهداری

بهتر است خیارشور خانگی را متناسب با میزان مصرف ماهانه‌تان تهیه کنید و آن‌ها را در مدت زمان مشخصی مصرف کنید خیارشور خانگی در شرایط مناسب نگهداری، بین ۶ تا ۱۲ ماه قابل نگهداری است.

۷- استفاده از مواد نگهدارنده طبیعی

می‌توانید از مواد نگهدارنده طبیعی مانند برگ بو، سیر، فلفل و دانه خردل استفاده کنید.

این مواد علاوه بر طعم‌دهی به خیارشور، خاصیت ضد باکتریایی نیز دارند و مدت زمان نگهداری خیارشور را بیشتر می‌کنند.

۸- استفاده از روغن زیتون

برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور، می‌توانید روی سطح خیارشورها را با یک لایه روغن زیتون بپوشانید. روغن زیتون به دلیل خاصیت چسبندگی، یک لایه نازک روی سطح خیارشور ایجاد می‌کند. این لایه مانع از تماس مستقیم هوا با خیار شده و از رشد باکتری‌ها و کپک‌ها جلوگیری می‌کند.

روغن زیتون با ایجاد این سد روغنی، از تبخیر آب خیار جلوگیری می‌کند. این امر باعث می‌شود که خیار ترد و آبدار باقی بماند و از پوک شدن آن جلوگیری شود.

از طرفی روغن زیتون حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به کند شدن روند اکسیداسیون و فساد مواد غذایی کمک می‌کنند. روغن زیتون طعم مطبوعی به خیارشور می‌دهد و به آن عطر و بوی دلپذیری می‌بخشد.

بهترین زمان برای تهیه خیارشور، فصل تابستان است که خیارها تازه و فراوان هستند. امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در این مقاله از مجله آشپزی تک فانبرایتان مفید واقع شده باشد. شما با رعایت این نکات، می‌توانید خیارشور خوشمزه و با کیفیت تهیه و در کنار انواع غذاهایتان سرو کنید.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!