تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

نگاهی به بازی EVOTINCTION | هک کن و زنده بمان!

انتشار بازی Black Myth Wukong باعث شد تا صنعت بازی‌سازی چین بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و آمار و ارقام فروش بازی زیر ذره‌بین قرار بگیرد. ووکانگ را می‌توان در رده بازی‌های بودجه کلان یا AAA قرار داد اما چین حالا بازی‌سازان مستقلی هم دارد که می‌خواهند خودی نشان دهند و توانایی‌های خودشان را در معرض نمایش بگذارند. بازی EVOTINCTION یکی از این عناوین است؛ یک عنوان مخفی‌کاری سوم شخص که تمرکز زیادی روی مخفی‌کاری با المان‌های هک دارد. در این مطلب معرفی بازی همراه ویجیاتو باشید.

بازی Evotinction توسط استودیوی چینی Spikewave Games ساخته شده است. استودیویی که در اصل متشکل شده از چهار نفر است که خودشان را گیمرهای قهاری می‌دانند و به همین خاطر تصمیم گرفتند تا با توجه به عناوین محبوب‌شان، یک بازی بسازند. این پروژه بخشی از برنامه بزرگ پلی‌استیشن پیرامون صنعت بازی‌سازی چین موسوم به China Hero Project است که پلی‌استیشن در آن از بازی‌سازان چینی به طور کامل پشتیبانی می‌کند و روی پروژه‌های آن‌ها نظارت می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که این بازی به طور انحصاری کنسولی برای PS5 عرضه شده و علاوه بر آن روی پی‌سی نیز در دسترس قرار دارد.

داستان بازی بسیار سرراست و تقریبا بدون مقدمه آغاز می‌شود. بازیکن در نقش دکتر توماس لیو (Thomas Liu) قرار می‌گیرد؛ یک متخصص و مدیر سازه‌ای به نام HERE که به همراه ربات دست‌سازش به اسم Oz از بازماندگان این سازه محسوب می‌شوند. کلیت قصه درباره یک ویروس نرم‌افزاری به نام RED است که به سیستم‌عامل مرکزی سازه نفوذ کرده و تمام دستگاه‌ها و ابزارهای پیشرفته را به تسخیر خودش در آورده  و حتی قادر است تمام افراد را بدون هیچ وقفه‌ای آلوده و بکشد. وظیفه لیو به عنوان رئیس این مرکز این است که به همراه رباتش، بازماندگان و راه فرار را پیدا کند و از این ویروس در امان بماند. 

بخش عمده‌ای از داستان بازی از طریق فایل‌های متنی و صوتی روایت می‌شود. فایل‌های صوتی گاهی ممکن است به مدت یک دقیقه و نیم طول بکشد و با توجه به تعدد زیاد این فایل‌ها، بازیکن ممکن است از شنیدن تمامی فایل‌ها خسته شود. چرا که فایل‌ها صرفا اطلاعاتی از کاراکترها به بازیکن ارائه می‌دهد و داستان کلی را بسیار کم جلو می‌برند. به طور کلی داستان بازی جذاب است و پتانسیل بالایی دارد اما روایت بسیار ضعیفی دارد. پرولوگ داستان تقریبا نیمی از کل زمان بازی را به خودش اختصاص می‌دهد و میزان اطلاعاتی که در این بخش به دست می‌آورید از مابقی بازی بیشتر است و این نشان از شلختگی طراحی روایت بازی‌ست. اما برداشت من از طرح کلی داستان، مسئله‌ای دغدغه‌مند درباره هوش مصنوعی و آینده آن بر زندگی بشر بود. بازی تمرکز زیادی روی این موضوع دارد و کاراکتر اصلی داستان به شکل مستقیم با این مشکل درگیر است و به نظرم سازندگان با اثرشان قصد دارند نگرانی خودشان را از این مورد بیان کنند.

بازی عملا یک تجربه مخفی‌کاری است. بازیکن در کارخانه باید با استفاده از دانش هک، ربات‌های آلوده شده را از سد راهش کنار بزند و پازل‌های بازی را حل کند. در طول تجربه بازی، قابلیت‌های زیادی به بازیکن داده می‌شود تا با انواع و اقسام راه‌ها مراحل را پیش ببرد. بازیکن با سلاح مخصوص E-Blaster و بعدها E-Gun، می‌تواند ربات‌ها را به شکل مخفیانه از بین ببرد یا در صورتی اینکه لو برود باید هر چه سریع‌تر ربات‌ها را از بین ببرد. با پیشروی در بازی می‌توان قابلیت از بین بردن توانایی‌هایی شنیداری و بینایی ربات‌ها را به دست آورد و در بازی پیشرفت کرد. البته اینکه از المان هک در ساختار پازل‌ها به شکل بسیار ساده‌ای کار شده، کمی دلسردکننده است.

اکثر مراحل را باید به شکل مخفی‌کاری پیش برد و بازی در زمینه اکشن چندان متعادل نیست. البته که شخصا در طول تجربه‌ام با چالش‌های بسیار کمی مواجه شدم و بازی را اثر سخت و چالش‌برانگیزی نمی‌دانم؛ مگر آنکه برای به دست آوردن تمامی آیتم و کالکتیبل‌ها تلاش کنید و شاید به دست آوردن برخی از آن‌ها کمی چاشنی چالش بازی را بالاتر ببرد. اما در کل بازی با توجه به اینکه هیچ درجه سختی ندارد، به شدت ساده است و نیاز به استراتژی و سنجیدن محیط برای گذر از مراحل و مخفی‌کاری نیست.

موتور گرافیکی بازی آنریل انجین 5 است و به لحاظ بصری اثری قابل قبول است. محیط‌ها تنوع خوبی دارند و بازیکن از گشت و گذار در راهروها و سالن‌های سازه HERE خسته نمی‌شود، اگرچه که نورپردازی بازی در مکان‌های تاریک جا داشت تا بهتر شود. اما بازی به لحاظ فنی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. به طور مثال فریم‌ریت بازی هنگام مبارزه با باس‌فایت‌ها (که تعداد بسیار کمی هم هستند)، از 60 به 30 و حتی کمتر افت می‌کند و با اختلال شدیدی روبرو می‌شود. البته که سازندگان در صفحه‌های لودینگ ادعا کردند که همچنان بازی در دست توسعه قرار دارد و آپدیت‌هایی هم منتشر کردند اما در طول تجربه شش ساعته خودم با مشکلات فنی زیادی برخورد داشتم و عمده چالش من در مبارزه با باس‌فایت، تحمل موارد فنی بود. 

در کل Evotinction به عنوان اولین بازی یک استودیو که از چهار نفر متشکل شده، اثری قابل قبول اما پر از ایرادات ریز است. ایده کلی داستان جذاب است اما طراحی روایت مشکل‌ساز می‌شود. بازی در بعد گیم‌پلی، اثری خوب است اما به عنوان یک اثر مخفی‌کاری، بیش از حد ساده و سطحی‌ست و بازیکن را تشویق نمی‌کند تا با استراتژی و تفکر، مراحل را پیش ببرد. بازی از نظر گرافیکی بسیار خوب است اما از لحاظ فنی بهینه نیست و مشکلات زیادی دارد. 

در کل به عنوان یک اثر تقریبا شش ساعته و 25 دلاری می‌توان این بازی را به علاقه‌مندان ژانر مخفی‌کاری پیشنهاد کرد. البته که نباید انتظارات را از آن بالا برد و باید قبول کرد که قاعدتا یک تیم مستقل مشکلات خاص خودش را در ساخت اولین عنوانش خواهد داشت. اگر ادعای سازندگان مبنی بر اصلاح موارد فنی درست باشد، شاید بعدها بشود بهتر درباره Evotinction صحبت کرد. همان‌طور که بازی بارها به مخاطب می‌گوید «آینده اینجاست!» باید دید آینده سازندگان با ساخته‌شان به کجا می‌رسد.

این مطلب با توجه به کد ارسالی ناشر (Astrolabe Games, Prepetual Europe) برای ویجیاتو روی کنسول PS5 نوشته شده است.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!