تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

کشف اجسام مرموز زیر سطح مریخ

یک تیم بین المللی از دانشمندان نقشه جدیدی از گرانش روی مریخ ترسیم کرده اند که توزیع جرم و چگالی مواد را در داخل سیاره سرخ نشان می‌دهد.

در ترسیم این نقشه، دانشمندان به داده‌های مأموریت‌های متعدد به این سیاره، اطلاعات لرزه‌ای جمع‌آوری‌شده توسط کاوشگر InSight و کوچک‌ترین انحرافات ماهواره‌ها از مسیرشان تکیه کردند.

دانشمندان از وضعیت منطقه تارسیس شگفت زده شدند، جایی که بزرگترین آتشفشان‌ها از جمله کوه المپ، مرتفع‌ترین آتشفشان در منظومه شمسی، در چنین مناطقی، فرونشست پوسته خاکی تحت تأثیر توده سنگ مشاهده می‌شود؛ اما تصویر واقعی با مقادیر ثبت شده متفاوت است. محققان بر این باورند که توده سنگی از مواد سبک در گوشته این سیاره در زیر منطقه تارسیس به ابعاد حدود ۱۷۵۰ کیلومتر و در عمق ۱۱۰۰ کیلومتری وجود دارد.

به گفته محققان، این بدان معناست که فرآیند‌های فعال در داخل سیاره بیش از آنچه تصور می‌شود٬ وجود دارند. بنابراین افزایش این ماده ممکن است شرایط مناسبی را برای فعالیت آتشفشانی ایجاد کند. البته در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از این موضوع وجود ندارد؛ اما بر اساس ویژگی‌های زمین شناسی سطح مریخ، این سیاره چند میلیون سال پیش از نظر آتشفشانی فعال بوده است.

علاوه بر این، دانشمندان ناهنجاری‌های دیگری را در گرانش کشف کرده اند. به عنوان مثال، آن ها اجسام ناشناخته‌ای را کشف کردند که چگالی آن ها بیشتر از چگالی مواد اطراف است که در زیر یک لایه ضخیم از رسوب مدفون شده اند که ممکن است از ته یک اقیانوس باستانی سرچشمه گرفته باشد.

لازم به ذکر است که چنین موادی در ماه کشف شده اند و طبق باور دانشمندان، بقایای اجرام برخورد با ماه هستند؛ در حالی که موارد کشف شده در سیاره سرخ به عوامل خارجی ارتباطی ندارند.

دانشمندان بر این باورند که این اجسام متراکم که از میان آن ها حدود ۲۰ جرم با اندازه‌های مختلف را در زیر کلاهک قطبی مریخ کشف کردند، ممکن است منشا آتشفشانی داشته باشند.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!