تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

بررسی بازی Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classics

مارول ورسس کپکام (Marvel vs. Capcom) یکی از آن مجموعه‌های فایتینگ کپکام است که پا به پای استریت فایتر (Street Fighter) در دهه ۹۰ و پس از آن حرکت می‌کرد. هر چند که این مجموعه از سال ۲۰۱۷ و پس از نسخه Infinite بازی جدیدی نداشته، اما همچنان طرفداران پر و پا قرص قدیمی خودش را دارد. در یک حرکت جذاب، کپکام از سال ۲۰۲۲ تصمیم گرفت تا یک بازی تحت عنوان Capcom Fighting Collection را عرضه کند که بازی‌های مبارزه‌ای قدیمی این شرکت را شامل می‌شد. قسمت دوم این کالکشن که حالا به دست ما رسیده، Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classics است که یکی از باارزش‌ترین مجموعه‌ها از بازی‌های قدیمی این شرکت محسوب می‌شود.

کالکشن آرکید کلاسیکز مارول در برابر کپکام،‌ در یک کلام شاهکار و مجموعه‌ای برای احیای نوستالژی است. در اولین قدم،‌ احتمالا انتظارش را نداشته باشید که با بازی‌های غیرفایتینگ روبرو شوید،‌ اما اولین بازی این کالکشن، عنوانی فراموش‌شده از دهه ۹۰ است. بازی The Punisher محصول سال ۱۹۹۳، یکی از اولین بازی‌های بیتم آپ کپکام محسوب می‌شود که پیشرفت‌های جدی را نسبت به بازی‌های قبلی‌اش مثل Captain Commando داشت. در این بازی شما در نقش فرانک کسل یا پانیشر قرار می‌گیرید و البته اگر نیاز به بازیکن دوم داشتید، می‌توانید روی کمک مامور شیلد یا نیک فیوری حساب باز کنید.

در ادامه بازی‌های فایتینگ این مجموعه ۶ بازی دیگر را شامل می‌شوند. مارول ورسس کپکام که در ابتدا اکس‌من ورسس استریت فایتر (X-Men vs. Street Fighter) نام داشت، حالا در این کالکشن روی پلتفرم‌های مدرن در دسترس است. تعدادی از این بازی‌ها مثل Marvel vs. Capcom Heroes یا Marvel vs. Capcom 2: New Age of Heroes برای اولین بار پس از نسل هفتم کنسول‌ها روی یک پلتفرم مدرن در دسترس قرار گرفته‌اند و همگی بازی‌هایی هستند که قبل از دهه ۲۰۰۰ منتشر شده‌اند. برای تمامی این بازی‌ها، یک بخش چندنفره در نظر گرفته شده که می‌توانید با نت‌کدهای به‌روزشده (رول‌بک) آن را تجربه کنید. همین مسئله به تنهایی ارزش تکرار و بازی این عناوین را بالا می‌برد. همچنین کپکام برای بخش تمرینی یا Practice این بازی‌ها سنگ تمام گذاشته و به جز این که می‌توانید آن را جداگانه تجربه کنید، بین مچ‌میکینگ و در حین پیدا کردن بازی آنلاین می‌توانید در بخش تمرینی کمی دستتان را گرم کنید.

در ادامه باید به بهترین بازی این مجموعه که یکی از بهترین بازی‌های فایتینگ تاریخ محسوب می‌شود هم اشاره کنیم. بازی Marvel vs. Capcom 2 احتمالا از هر بازی دیگری در این کالکشن پخته‌تر و مدرن‌تر است. مارول ورسس کپکام 2 برای اولین بار مبارزه 3 به 3 و تگ تیم را به این مجموعه اضافه کرد. این تغییر کوچک آن‌قدر روند بازی را متحول کرد که تا همین امروز، یکی از امضاهای مارول ورسس کپکام باقی مانده است. در نسخه دوم می‌توانید خیلی مکانیک‌های جدیدتر و به‌روزتری را نسبت به بازی اول پیدا کنید و اگر هوس نوستالژی به سرتان نزده باشد، احتمالا این کامل‌ترین بازی مجموعه است که در آن زمان خود را صرف می‌کنید. این بازی که بیش از ۲۰ سال از عرضه آن می‌گذرد، بارها روی پلتفرم‌های مختلف عرضه شده اما از زمان پلی‌استیشن 3 و ایکس باکس 360 هیچ نسخه‌ای برای کنسول‌های خانگی از آن عرضه نشده بود.

بعضی از بازی‌های قدیمی علاوه بر تغییرات نت‌کد و تغییرات بصری، محتواهای جدیدی برای ارائه دارند. از شخصیت‌هایی مثل دکتر دووم (Dr. Doom) و تانوس (Thanos) گرفته تا شخصیت مهمان از سری Darkstalkers یعنی آنیتا (Anita) که حالا نسخه قابل بازی آن به بازی Marvel Super Heroes اضافه شده است. همچنین نسخه قابل بازی آکوما (Akuma)، مگنیتو (Magneto) و جاگرنات (Juggernaut) در بازی X-Men Children of Atom دیده می‌شوند. کپکام فایتینگ کالکشن با شش بازی مختلف، کار بزرگی از نظر کلکسیون‌سازی کپکام محسوب می‌شود و واقعا حکم یک موزه برای بخشی از تاریخ بازی‌های فایتینگ را دارد. به همین خاطر عجیب نیست که داخل بازی یک بخش موزه هم وجود داشته باشد که بتوانید به آن سر بزنید و کمی خاطره‌بازی کنید.

80

امتیاز ویجیاتو

کالکشن دوم فایتینگ کپکام یک تجربه فوق‌العاده با ارزش خرید و تکرار بسیار بالاست. این بازی مخصوصا برای کسانی که بازی‌های کلاسیک کپکام و مارول ورسس کپکام را تجربه کرده‌اند نوستالژیک است.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!