تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

مقایسه پلی استیشن 5 پرو با پلی استیشن 5 اسلیم

سونی به تازگی اقدام به رونمایی از کنسول جدید خود در این نسل کرد. کنسولی که به عنوان پلی‌ استیشن 5 پرو شناخته می‌شود و قرار است بهترین کنسول سونی در نسل جدید باشد. اما این کنسول با کنسول پلی استیشن 5 اسلیم چه تفاوتی دارد؟ در این مقاله، با ویجیاتو همراه باشید تا به مقایسه پلی استیشن 5 پرو با پلی استیشن 5 اسلیم بپردازیم.


پلی استیشن 5 پرو و پلی استیشن 5 اسلیم چه تفاوت‌هایی دارند؟

پلی استیشن ۵ پرو قرار است نسخه پیشرفته‌تری نسبت به دیگر کنسول‌های این نسل سونی باشد. مهم‌ترین تفاوت‌هایی که باعث می‌شود پلی استیشن 5 پرو نسبت به پلی استیشن 5 اسلیم قوی‌تر باشد، قدرت سخت‌افزاری و برخی ویژگی‌های نرم‌افزاری است که بر روی پلی استیشن 5 پرو وجود دارد.

ترکیب قدرت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در این کنسول باعث می‌شود که قدرت بیشتر داشته باشد. اما باید دید آیا این افزایش قدرت در این کنسول، می‌تواند انقدر سودمند باشد که دیگر به پلی استیشن 5 اسلیم فکر نکرد.

PS5 FatPS5 SlimPS5 ProمشخصاتAMD ryzen Zen2
8 هسته / ۱۶ رشته
۳.۵ گیگاهرتزAMD ryzen Zen2
8 هسته / ۱۶ رشته
۳.۵ گیگاهرتاحتمالا
AMD ryzen Zen2
8 هسته / ۱۶ رشتهپردازندهTSMC N7TSMC N7نا مشخصسازندهAMD RDNA 2
۳۶ واحد پردازشگر
۲.۲۳ گیگاهرتزAMD RDNA 2
۳۶ واحد پردازشگر
۲.۲۳ گیگاهرتزاحتمالا
AMD RDNA 3.5
۶۰ واحد پردازشگرکارت گرافیک۱۰.۲۸
ترافلاپس۱۰.۲۸
ترافلاپس۱۷
(بستگی به سرعت
کلاک دارد)ترافلاپس
کارت گرافیک۱۶ گیگابایت GDDR6
۱۴ گیگاهرتز۱۶ گیگابایت GDDR6
۱۴ گیگاهرتز۱۶ گیگابایت GDDR6
۱۸ گیگاهرتزمموری۸۲۵ گیگابایت SSD۱ ترابایت SSD۲ ترابایت SSDفضای ذخیره
سازیدرگاه لن
Wi-Fi 6
۲۴۰۰ مگابیتدرگاه لن
Wi-Fi 6
۲۴۰۰ مگابیتدرگاه لن
Wi-Fi 7کارت شبکه۳۵۰ وات۳۵۰ واتنا مشخصمنبع تغذیهنسخه همراه با
دیسک خوان داردقابلیت نصب
جداگانه به فروش می‌رسدقابلیت نصب
جداگانه به فروش می‌رسددیسک خوان


ظاهری مشابه با نسخه اسلیم

طبق صحبت‌های هیدئاکی نیشینو (Hideaki Nishino)، سونی سعی داشته است که ظاهر پلی‌ استیشن 5 پرو، با دیگر اعضای خانواده پلی‌ استیشن ۵ مطابقت داشته باشد. به همین دلیل، کنسول جدید سونی، ظاهری مشابه با پلی استیشن 5 اسلیم دارد.

تفاوت ظاهری این دو کنسول، شیار‌های پنل کناری است. تعداد شیار‌های بیشتری در مرکز پنل کناری پلی استیشن 5 پرو وجود دارد که می‌توان از این طریق تفاوت آن را با پلی استیشن 5 اسلیم شناسایی کرد.

پلی‌ استیشن 5 پرو و اسلیم ارتفاع، عرض و طول یکسانی دارند و رنگ پنل‌های کناری کنسول نیز سفید است. مشابه با نسخه اسلیم، کنسول پلی استیشن 5 پرو به همراه ۲ درگاه USB Type-C، دو درگاه USB-A در پشت، یک خروجی HDMI و کابل لن عرضه می‌شود.


گرافیک و پردازنده قدرتمند‌تر از اسلیم؟

سونی توضیح رسمی درباره پردازنده پلی‌ استیشن 5 پرو ارائه نداده است و به احتمال زیاد از همان پردازنده‌ که در نسخه‌ اسلیم وجود دارد، استفاده کرده است. پردازنده این کنسول AMD ryzen Zen 2 است که دارای ۸ هسته، ۱۶ رشته و ۳.۵ گیگاهرتز سرعت کلاک است. انتظار می‌رود این پردازنده، عملکرد مشابه‌ای با نسخه اسلیم را داشته باشد.

مقدار حافظه مموری دستگاه نیز تغییری نکرده است و همان ۱۶ گیگ که باقی مانده؛ ولی سرعت آن از ۱۴ گیگابیت بر ثانیه به ۱۸ گیگابیت بر ثانیه ارتقا پیدا کرده است که نسبت به نسخه اسلیم و فت، ۴ گیگابیت افزایش داشته است.

بزرگ‌ترین تغییر در این کنسول مربوط به پردازنده گرافیکی آن است. به ادعای سونی، نسخه پرو کنسول پلی استیشن 5، ۶۷ درصد واحد‌ محاسباتی بیشتری نسبت به نسخه اسلیم دارد. همچنین همانطور که ذکر شد، مموری کنسول سریع‌تر شده است و پلی استیشن 5 پرو، ۲۸ درصد حافظه مموری سریع‌تری دارد. در مجموع، این ویژگی‌ها باعث افزایش ۴۵ درصدی در میزان سرعت خروجی گرفتن توسط پلی استیشن 5 پرو نسبت به اسلیم شده است.

به دلیل اینکه اعلام رسمی از سمت سونی در مورد مدل و قدرت کارت گرافیک صورت نگرفته است، نمی‌توان به طور دقیق گفت، اما احتمال می‌رود کارت گرافیک پلی‌ استیشن 5 پرو، AMD RDNA 3.5 باشد و قدرت گرافیکی ۱۷ ترافلاپس را نیز ارائه دهد.

البته این موضوع بستگی به سرعت پایه و نهایی کلاک کارت گرافیک نیز دارد. این در حالی است که پلی استیشن 5 اسلیم از کارت گرافیک AMD RDNA 2 با قدرت ۱۰.۲۸ ترافلاپسی استفاده می‌کند.


مشخصات سخت‌افزاری کنسول

پلی‌ استیشن ۵ پرو، دارای یک SSD با فضای ذخیره سازی ۲ ترابایتی است که سرعتی مشابه با کنسول‌های فعلی دارد. در حالی که نسخه اسلیم ۱ ترابایت SSD دارد. پلی استیشن 5 پرو به همراه Wi-Fi 7 عرضه می‌شود. این کنسول همچنین از صحفه نمایش‌‌های 8K نیز پشتیبانی می‌کند. البته این ویژگی در زمان عرضه اولیه بر روی جعبه کنسول‌های پلی استیشن ۵ نیز وجود داشت که پس از مدتی، دیگر از این برچسب بر روی جعبه استفاده نشد.


فناوری‌های پلی‌ استیشن 5 پرو نسبت به پلی استیشن 5 اسلیم

پلی استیشن ۵ پرو، همراه با Advance Ray Tracing عرضه می‌شود. این قابلیت می‌تواند پرتو نور و همچنین انعکاس نوری بیشتری را فراهم کند. این قابلیت به کنسول این اجازه را می‌دهد که پرتو‌های نور با سرعت دو برابر و در بعضی موارد، سه برابری کنسول‌های اسلیم و فت خروجی داشته باشد.

در مقایسه پلی استیشن 5 پرو و پلی استیشن 5 اسلیم، نسخه پرو فناوری PlayStation Spectral Resolution را نیز دارد. این فناوری که به اختصار PSSR نام دارد، با استفاده از هوش مصنوعی مقیاس تصاویر را بیشتر می‌کند و خروجی بسیار واضح‌تری را به شما ارائه می‌دهد. اگر مایل هستید اطلاعات بیشتری در مورد این فناوری داشته باشید، می‌توانید مقاله منظور از PSSR در پلی استیشن را بخوانید.

از دیگر ویژگی‌های کنسول پلی استیشن 5 پرو نسبت به اسیلم، قابلیت Game Boost است. این قابلیت می‌تواند بر روی ۸۵۰۰ بازی که بر روی PS4 عرضه شده است اعمال شود. ویژگی‌ که باعث پایدار کردن و افزایش پرفورمنس بازی‌ها می‌شود و می‌تواند کیفیت و رزولوشن بازی‌های PS4 را بر روی پلی‌ استیشن ۵ پرو افزایش دهد.

چندین بازی که از این قابلیت‌ها پشتیبانی می‌کنند قرار است به همراه یک آپدیت رایگان، در دسترس قرار بگیرند. این بازی‌ها را می‌توان با برچسب PS5 Pro enhanced شناسایی کرد. Alan Wake 2 و Gran Turismo 7، برخی از این بازی‌ها هستند که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.


مقایسه اقلام همراه پلی استیشن 5 پرو و پلی استیشن 5 اسلیم

مثل پلی استیشن 5 اسلیم، پلی‌ استیشن 5 پرو همراه با یک کنترلر دوال سنس و یک نسخه نصب شده از بازی Astro Playroom به فروش می‌رسد. این کنسول نیز مانند مدل اسلیم بدون دیسک خوان بلو ری (Blue-Ray) عرضه می‌شود و خریداران باید آن را به صورت جداگانه تهیه کنند. البته شما نمی‌توانید از دیسک خوانی که یک بار بر روی اسلیم نصب شده، روی آن استفاده کنید. پلی استیشن 5 پرو، مانند دیگر نسخه‌ها قابلیت تعویض پنل‌های کناری را دارد.

همچنین پلی استیشن 5 پرو مانند نسخه اسلیم، با تمام محصولات دیگر سونی مانند هدست واقعیت مجازی Play Station VR2، پلی استیشن پورتال، دوال سنس اج، هدست‌های pulse و دیگر محصولات این شرکت که برای نسل جدید کنسول‌ها خود عرضه کرده است، سازگار است. توجه داشته باشید که پایه نگه دارنده عمودی کنسول به صورت جداگانه به فروش می‌رسد!


مقایسه قیمت پلی استیشن 5 پرو و پلی استیشن 5 اسلیم

کنسول پلی‌ استیشن ۵ پرو با قمیت ۶۹۹ دلار آمریکا، ۶۹۹ پوند انگلیس، ۷۹۹ یورو و ۱۱۹.۹۸۰ ین ژاپن در سراسر جهان به فروش می‌رسد. اگر قصد خرید دارید و نمی‌دانید که دقیقا باید کدام ریجن کنسول را از بازار تهیه کنید، می‌توانید مقاله بهترین ریجن PS5 در ایران را مطالعه کنید. پلی استیشن 5 پرو در تاریخ ۷ نوامبر (۱۷ آبان) عرضه می‌شود.

شما می‌توانید این کنسول را در تاریخ ۲۶ سپتامبر (۵ مهر) به صورت مستقیم از وبسایت پلی استیشن پیش خرید کنید و در مناطقی که خرید از وبسایت امکان پذیر نیست، کنسول در فروشگاه‌هایی که با سونی همکار مستقیم دارند در دسترس خواهد بود. در تاریخ ۱۰ اکتبر (۱۹ مهر) پیش خرید PS5 Pro در فروشگاه‌های دیگر نیز در دسترس قرار می‌گیرد.

کنسول پلی‌ استیشن ۵ پرو، ۴۵ درصد پردازش گرافیکی سریع‌تری دارد اما پردازنده مرکزی در دو کنسول مشابه است.

این کنسول با قیمت ۶۹۹ دلاری عرضه می‌شود. با احتساب قیمت روز دلار آمریکا (حدود ۶۰ هزار تومان)، این کنسول قیمتی ۴۲ میلیون تومانی خواهد داشت که باید به آن هزینه حمل و نقل، گمرک و سود فروشنده را نیز اضافه کنید.

این کنسول در تاریخ ۱۷ آبان به صورت رسمی در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. حدود یک هفته بعد از عرضه جهانی، شما می‌توانید این کنسول را در بازار داخلی خریداری کنید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!