تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

تجربه جدید اجاره مسکن: بساط خودنویس در بازار بهره طلبانه

به گزارش تجارت نیوز،

سامانه خودنویس یکی از ابزارهای مهم در بازار مسکن به شمار می رود که طی یک سال گذشته توانسته  وضعیت مناسبی را در بازار اجاره مسکن حاکم کند و همین امر بازار را به سمت رونق هدایت کرده است این درحالیست که هنوز بسیاری از مستاجران از راه اندازی این سامانه خبر ندارند و باعث شده که برای ثبت قراردادهای اجاره مسکن هزینه های زیادی را به مشاوران املاک پرداخت کنند.

یکی از مهم ترین مزایای این سامانه کاهش هزینه های جابه جایی برای مستاجران  است که‌ خوشبختانه با راه اندازی آن از سال گذشته متقاضیان مسکن هم با کاهش مشکلات روبرو شده اند‌.

در همین رابطه  مسعودی کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه  راه اندازی سامانه خودنویس یکی  از اقداماتی بود که دولت سیزدهم در راستای ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره انجام داد گفت: قانون جهش تولید مسکن، وزارت راه و شهرسازی را موظف می کرد که برای متقاضیان مسکن، سامانه ای طراحی کند که بتوانند از طریق آن، کد رهگیری را به شکل رایگان دریافت کنند.

وی ادامه داد:یکی از مهمترین نکاتی که در مورد سامانه خودنویس وجود دارد، این است که صرفاً برای ثبت قرارداد به کار نمی رود، بلکه نسخه به روز شده و جدید سامانه املاک و مستغلات است که اطلاعات مربوط به املاک کشور را در خود ثبت کرده است.

سامانه خودنویس برای تنظیم‌گری بازار مسکن مفید است

کارشناس بازار مسکن تصریح کرد : سامانه خودنویس نه تنها به کمک مستاجران آمده، بلکه بانک اطلاعاتی خوبی از املاک کشور را فراهم کرده که می تواند در تنظیم گری بازار مسکن مفید باشد.

او با بیان اینکه  آمارها حاکی از آن است که‌ بیشتر معامله گران مسکن از ویژگی صدور رایگان کد رهگیری این سامانه راضی و خشنود هستند گفت: پیش از این، مستاجران ناچار بودند مبالغ گزافی را به مشاوران املاک بپردازند تا این کد رهگیری برایشان صادر شود.

مسعودی با اشاره به اینکه  از خردادماه امسال، امکان ثبت معاملات خرید و فروش مسکن نیز در سامانه مزبور اجرایی شده است گفت:  بررسی ها حاکی از آن است که سامانه خودنویس  برروی تثبیت قیمت اجاره مسکن اثرگذار بوده بنابراین ، توانسته بر روی  معاملات خرید و فروش ملک  هم اثر گذار هم باشد.

کارشناس بازار مسکن  با بیان اینکه روزانه بیش از ۳ تا ۴ هزار قرارداد اجاره از طریق این سامانه ثبت می شود گفت:طبق بررسی ها  آمار صدور کد رهگیری نیز ۵۰ درصد بیشتر شده است که می تواند خبر خوبی برای مستاجران باشد؛ چرا که این کد می تواند زمینه استفاده آن ها از خدمات دولتی مانند وام ودیعه مسکن را فراهم کند.

وی ادامه داد: پیش از این بسیاری از مستاجران از انحصار گری که‌ در بازار مسکن حاکم شده بود گله مند بود که خوشبختانه با اجرای سامانه خودنویس بخش عمده ای از مشکلات انحصارگری در بازار از بین رفته است.

منبع :

باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک گذاری

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!