تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

پرتلاشان شرکت در بازار بورس انرژی با ثبت ارزش بیش از ۸۹.۹ میلیارد ریال

مجموع ارزش ریالی بورس انرژی ایران طی هفته پایانی تابستان منتهی به روز چهارشنبه ۲۸شهریور ماه بالغ بر ۸۹ هزار و ۹۵۲ میلیارد ریال بود. ۵۱ درصد از ارزش کل بازار مربوط به فروش صادراتی حامل‌های انرژی در رینگ بین‌الملل بود.

به گزارش تجارت نیوز،

طی هفته پایانی تابستان بالغ بر ۴۹ هزار و ۷۸۱ اوراق سلف در بازار مشتقه بورس انرژی ایران مورد دادوستد قرار گرفت، این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر ۱۱ هزار و ۴۹۹ میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی بود که در این بازه هفتگی در بازار اوراق بهادار و تابلو گواهی ظرفیت نیز برابر ۱۰ هزار و  ۹۵۰ اوراق گواهی ظرفیت نقدی مورد معامله قرار گرفت و به ثبت ارزش ریالی برابر هزار و ۱۰۷ میلیارد ریال انجامید. همچنین در بازه مورد بررسی بالغ بر ۵۰۰ هزار گواهی صرفه‌جویی انرژی نیز در بازار اوراق بهادار بورس انرژی مورد دادوستد قرار گرفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۵۲ میلیارد ریال را به ثبت رساند.

پالایش نفت لاوان فروشنده برتر رینگ بین‌الملل

بررسی داده‌های رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در آخرین هفته از شهریور ماه از فروش ۱۸۴ هزار تن محصول در این بازار و ثبت ارزش ریالی برابر ۵۱ هزار و ۱۷۱ میلیارد ریال در این بازار حکایت دارد؛ این رقم معادل ۵۱ درصد کل ارزش معاملات بورس انرژی در هفته پایانی شهریور بود. شرکت پالایش نفت لاوان با ثبت فروش ۹۶ هزار تن نفتای کامل در روز شنبه ۲۴ شهریور ماه فروشنده برتر رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران شد. این محصول با قیمت پایه‌ای برابر منفی ۴۵ پریمیوم دلار به ازای هر تن در رینگ بین‌الملل عرضه شد؛ برای آن تقاضایی برابر ۱۹۲ هزار تن به ثبت رسید؛ برتری حجم عرضه نسبت به تقاضا، به بروز رقابت قیمتی در رینگ بین‌الملل انجامید و به این ترتیب این محصول با متوسط قیمت منفی ۴۶.۹۸ پریمیوم دلار به فروش رفت. معامله ۹۶ هزار تن نفتای کامل پالایش نفت لاوان ارزشی برابر ۲۶ هزار و ۹۳ میلیارد ریال را در رینگ بین‌الملل رقم زد.

پالایش نفت تبریز فروشنده برتر رینگ داخلی

رینگ داخلی بازار فیزیکی فرآورده‌های هیدرورکربوری در هفته پایانی تابستان میزبان معامله ۶۶ هزار تن محصول بود؛ این فروش‌ها مجموع ارزش ریالی برابر ۱۶.۴ هزار میلیارد ریال را رقم زد. شرکت پالایش نفت تبریز با ثبت فروش ۱۶ هزار و ۲۷۵ تن نفت سفید در روز ۲۵ شهریور ماه؛ فروشنده برتر رینگ داخلی طی هفته مورد بررسی شد شد. این پالایشگاه برابر ۲۱ هزار مترمکعب نفت سفید، معادل ۱۶ هزار و ۲۷۵ تن از این محصول را با قیمت پایه‌ای برابر ۲۳۴ هزار و ۶۰۱ ریال به ازای هر لیتر را در رینگ داخلی عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی برابر ۲۱ هزار تن از سوی متقاضیان به ثبت رسید؛ علی‌رغم برتری تقاضا نسبت به حجم عرضه، اما کل محصول عرضه شده در قیمت پایه به فروش رفت و این معامله ارزشی برابر ۴ هزار و ۹۲۶ میلیارد ریال را رقم زد.

معامله ۲.۵ میلیارد کیلووات ساعت برق در هفته پایانی تابستان

۲ میلیارد و ۵۰۵ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۶۸۰ کیلووات ساعت برق در هفته پایانی شهریور ماه امسال از بازار برق بورس انرژی ایران مورد داوستد قرار گرفت؛ این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر  ۳ هزار و ۵۸ میلیارد ریال را رقم زد. تابلو مشتقه بیشترین سهم را در ثبت ارزش معاملات برق داشت. در این بازه زمانی ۲ میلیارد و ۳۶۲ میلیون کیلووات ساعت برق سلف در تابلو مشتقه بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفت و این معاملات ارزش ریالی برابر ۲ هزار و ۱۸۴ میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی بود که این بازار در هفته مورد بررسی میزبان معامله ۱۹ میلیون کیلووات ساعت برق سلف با مجموع ارزش ریالی برابر ۵۷۵ میلیارد ریال را به همراه داشت. همچنین فروش ۱۲۳ میلیون کیلووات ساعت برق فیزیکی در این بازه هفتگی نیز مجموع ارزش ریالی برابر ۲۹۸ میلیارد ریال را درپی داشت.

مهمترین عرضه‌های پیش‌رو

در اولین روز مهر ماه رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه‌های محدودی خواهد بود؛ از مهم‌ترین این عرضه‌ها می‌توان به عرضه ۵۹۴ تن اکسیژن و ۳۹۶ تن نیتروژن مایع فولاد خوزستان اشاره کرد.

منبع :

بورس انرژی

به اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!