تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

چگونه از خیار شور خود لذت ببریم؟؛ راه‌هایی برای نگهداری از آن تازه‌تر

خیار شور از آن خوراکی‌هایی است که اگر آن را به روش نادرست و در شرایط نامناسب نگهداری کنید، خیلی زود کپک می‌زند و بافت خود را از دست می‌دهد. اما چگونه خیار شور را تازه نگه داریم؟ در این مقاله از بخش آشپزی در مجله اکالا می‌توانید با بهترین روش نگهداری خیار شور برای جلوگیری از خراب شدن آشنا شوید.

بهترین روش‌های نگهداری خیار شور در منزل

برای نگهداری خیار شور در خانه راهکارهای متعددی وجود دارد. استفاده از ظرف مناسب و همچنین قرار دادن خیار شور در مکان خنک می‌تواند به ماندگاری بیشتر آن کمک کند. در ادامه این بخش به چند روش نگهداری صحیح خیار شور اشاره شده است.

۱- از شیشه در بسته استفاده کنید

برای این که خیار شور شما ماندگاری بیشتری داشته باشد و تازه بماند، باید از ظرف شیشه‌ای که درب محکمی دارد استفاده کنید. ورود هوا به داخل ظرف خیار شور موجب خراب شدن آن می‌شود. بعد از ریختن خیار شور در شیشه باید درب آن را محکم ببندید تا هوا وارد آن نشود.

۲- از آب جوشیده برای تهیه خیار شور استفاده کنید

برای نگهداری خیار شور حتما از آب جوشیده استفاده کنید. اضافه کردن آب شیر به خیار شور، موجب کپک زدن آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خیارشور فوری ۱ ساعته

۳- خیار شور را در مکانی خنک قرار دهید

قرار گرفتن خیار شور در مکان گرم، ماندگاری آن را کاهش می‌دهد. در واقع اگر خیار شور را در مکانی گرم بگذارید، خیلی زود کپک می‌زدند و دیگر قابل استفاده نخواهد بود. بعد از آماده شدن خیار شور باید آن را در مکانی خنک و دور از نور و گرما قرار دهید.

۴- از نمک دریا برای تهیه خیار شور استفاده کنید

اگر در فکر راهی برای افزایش ماندگاری خیار شور هستید، بهتر است برای تهیه آب نمک آن، به جای نمک عادی از نمک دریا استفاده کنید. نمک معمولی حاوی ید و افزودنی است و از همین رو از تخمیر مثبت خیار شور جلوگیری می‌کند. برای تهیه خیار شور و همچنین نگهداری آن باید از نمک‌های معدنی یا نمک دریا استفاده کنید.

۵- از نسبت آب و نمک مناسبی استفاده کنید

ماندگاری خیار شور به طور مستقیم با آب نمکی که در آن نگهداری می‌شود، مرتبط است. برای این که ماندگاری خیار شور بیشتر شود، باید در ازای هر ۱۵ لیوان آب، از یک لیوان نمک استفاده کنید. این کار از خیار شور در برابر کپک زدن و خرابی محافظت می‌کند و ماندگاری آن را افزایش می‌دهد.

۶- برای نگهداری خیار شور حتما نمک را در آب حل کنید

برخی افراد برای تهیه آب خیار شور، ابتدا آب را اضافه می‌کنند و بعد داخل آن مقداری نمک می‌ریزند. این روش کاملا غلط است؛ برای نگهداری خیار شور به صورت تازه باید آب و نمک را به طور کامل ترکیب کنید و بعد به خیار شور اضافه کنید.

۷- خیار شورها را در آب نمک غوطه ور کنید

برای تازه ماندن خیار شور و جلوگیری از خراب شدن آن باید خیار شورها کاملا در ترکیب آب و نمک غوطه ور شوند. در صورتی که قسمتی از خیار شور خارج از آب نمک قرار بگیرید، ممکن است کپک بزند و بافت آن را نرم و غیر قابل استفاده کند.

۸- برای نگهداری خیار شور از مقدار مناسبی سرکه استفاده کنید

اضافه کردن سرکه به آب خیار شور به هیچ عنوان ضروری نیست و یک انتخاب شخصی است. برای نگهداری خیار شور بهتر است از مقداری آب جوشیده و نمک دریا یا نمک معدنی استفاده کنید. اگر دوست دارید طعم خیار شور شما کمی ترش باشد، می‌توانید از مقداری سرکه سفید اضافه کنید.

برای تهیه خیار شور باید به ازای هر ۱۴ لیوان آب از یک لیوان سرکه استفاده کنید. زیاد بودن مقدار سرکه ماندگاری خیار شور را کاهش می‌دهد.

۹- همه چیز را به خوبی خشک کنید

ورود کمترین رطوبت به داخل شیشه خیار شور، موجب ایجاد کپک می‌شود. برای نگهداری خیار شور باید همه ظروف کاملا خشک باشند. اگر خودتان در خانه خیار شور درست می‌کنید، حتما خیارها را به طور کامل خشک و از سبزی‌های معطر خشک برای مزه دار کرده خیار شور استفاده کنید.

۱۰- هر چند روز یک بار خیار شور را هم بزنید

راهکار بعدی برای افزایش ماندگاری خیار شور این است که هر چند روز یک بار ظرف خیار شور را بردارید و آن را تکان دهید. این کار از ایجاد کپک در خیار شور جلوگیری می‌کند.

۱۱- درب خیار شور را محکم ببندید

ورود هوا به داخل شیشه خیار شور ماندگاری آن را کاهش می‌دهد. برای این که خیار شور شما تازه بماند، باید آن را در ظرف در بسته بریزید و سپس با یک کیسه پلاستیکی و کش یا حتی مقداری گچ از ورود هوا به داخل شیشه جلوگیری کنید.

از هر روشی که می‌توانید برای جلوگیری از ورود هوا به داخل شیشه خیار شورها استفاده کنید و به هیچ عنوان درب شیشه را باز نکنید. در صورت باز کردن درب شیشه خیار شور باید آن را در یخچال قرار دهید و در اسرع وقت مصرف کنید.

۱۲- چند عدد نخود به ظرف خیار شور اضافه کنید

برای این که خیار شور شما تازه و ترد باقی بماند، می‌توانید چند عدد نخود آبگوشتی به آب خیار شور اضافه کنید. نخود از نرم شدن خیار شور جلوگیری می‌کند و موجب حفظ بافت ترد آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: چکار کنیم خیارشور پوک نشود؟ + دلایل و راه حل

۱۳- خیار شور را در یخچال قرار دهید

بهتر است بدانید که مطمئن‌ترین روش نگهداری خیار شور، قرار دادن آن در یخچال است. دمای خنک یخچال از نرم و خراب شدن خیار شور جلوگیری می‌کند و موجب حفظ کیفیت آن می‌شود.

نکاتی که باید برای نگهداری خیار شور در منزل بدانید

برای این که خیار شور تازه بماند و خراب نشود، در زمان برداشتن آن باید از قاشق تمیز و خشک استفاده کنید.یکی از مهم‌ترین علائم خراب شدن خیار شو، تغییر رنگ آب آن است. کدر و بد رنگ شدن آب خیار شور نشان دهنده فساد و رشد کپک در آب است.هر چقدر خیار شور را در مکانی خنک و دور از گرما نگهداری کنید، ماندگاری آن بیشتر می‌شود.برای درست کردن خیار شور در خانه باید از آب جوشیده گرم استفاده کنید.هر چقدر خیارهایی که برای تهیه خیار شور استفاده می‌شوند، ریزتر، تازه‌تر و باکیفیت‌تر باشند، ماندگاری خیار شور شما نیز بیشتر می‌شود.نگهداری خیار شور در ظروف شیشه‌ای بهتر است و ماندگاری آن را افزایش می‌دهد.نگهداری خیار شور در فریزر به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و این کار موجب از بین رفتن بافت و مزه خیار شور می‌شود.نگهداری خیار شور بدون آب، موجب خشک و خراب شدن آن می‌شود، بنابراین حتما خیار شور را در ترکیب آب نمک قرار دهید.

در این مقاله به این سوال که چگونه خیار شور را تازه نگه داریم، پاسخ دادیم. به خاطر داشته باشید که برای نگهداری خیار شور حتما از نسبت مناسب نمک و سرکه استفاده کنید و آن را در مکانی خنک و دور از نور و گرما قرار دهید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!