تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

23 روش جذاب برای استفاده از ورق خشک‌کن در منزل‌تان!

ورق خشک کن یک وسیله کاربردی برای از بین بردن لکه‌ها و تمیز کردن سطوح مختلف است. کاربردهای ورق خشک کن آنقدر زیاد است که اگر بدانید، قطعا متعجب می‌شوید. در این مقاله از مجله اکالا به شما می‌گوییم که ورق خشک کن چیست و در ادامه می‌توانید با ۲۳ کاربرد شگفت انگیز آن در خانه داری آشنا شوید.

ورق خشک کن چیست؟

ورق خشک کن یا درایر شیت یک نوع ورقه حلال در آب گرم است که در آن ترکیباتی وجود دارد که موجب کاهش الکتریسیته ساکن، بوی بد و همچنین لطیف شدن لباس‌ها می‌شود. این ورق معمولا در ماشین لباسشویی استفاده می‌شود و بعد از قرار گرفتن در آب گرم، در آن حل می‌شود و مانند پرز به لباس‌ها می‌چسبد.

کاربردهای ورق خشک کن در خانه داری

ورق خشک کاربردهای زیادی در خانه داری دارد و علاوه بر نرم و لطیف کردن لباس‌ها کاربردهای دیگری نیز دارد. از این ورقه‌ها برای تمیز کردن سطوح و از بین بردن لک و بوی بد انواع پارچه و سطوح نیز مفید هستند. در ادامه این بخش به مهم‌ترین کاربردهای ورق خشک کن در خانه داری اشاره شده است.

۱- نرم و خوشبو کردن لباس‌ها

مهم‌ترین کاربرد ورق خشک کن لباسشویی، نرم و خوشبو کردن لباس‌ها بعد از شستشو است. استفاده از این ورق در زمان شستشو، مدت زمان خشک شدن لباس‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. برخی از این ورق‌ها دارای رایحه‌های دلپذیری هستند که موجب خوشبو شدن لباس‌ها می‌شود.

جالب است بدانید که این ورق‌ها حتی از ایجاد پرز روی لباس‌ها جلوگیری می‌کنند و برای محافظت از ظاهر لباس نیز مفید هستند. به خاطر داشته باشید که نباید از این ورقه‌ها به صورت مداوم در ماشین لباسشویی استفاده شود، زیرا این کار موجب مسدود شدن فیلترهای خشک کن ماشین لباسشویی می‌شود.

۲- از بین رفتن الکتریسیته ساکن در پارچه

یکی از کاربردهای رایج این ورق‌ها از بین بردن بارهای الکتریسیته ساکن است. برای این کار می‌توانید یک یا چند عدد از این ورقه‌ها را در زمان خشک کردن لباس‌ها در ماشین لباسشویی بیندازید. این کار الکتریسیته ساکن موجود در لباس را از بین می‌برد و از همین رو در زمان پوشیدن لباس یا حتی قرار دادن آن‌ها در کنار هم، جرقه روی لباس‌ها ایجاد نمی‌شود.

۳- رفع بوی بد چمدان و ساک

قرار دادن یک یا چند عدد ورق خشک کن در چمدان یا ساک مسافرتی از ایجاد بوی نامطبوع و رطوبت در آن جلوگیری می‌کند. زمانی که چمدان خالی است نیز می‌توانید یک عدد ورق خشک کن داخل آن قرار دهید تا چمدان شما بدبو نشود.

بیشتر بخوانید: چگونه داخل کتری سوخته را تمیز کنیم؟

۴- تمیز کردن قابلمه‌ها و ماهیتابه‌ها

برای تمیز کردن قابلمه‌ها و ماهیتابه‌ها و همچنین از بین بردن لکه و تکه‌های غذای از روی آن‌ها می‌توانید داخل قابلمه یا ماهیتابه را با آب گرم پر کنید. در ادامه مقداری مایع ظرفشویی در آن بریزید و بعد چند ورق خشک کن نیز در آن قرار دهید. حدود یک ساعت صبر کنید تا تکه‌های غذا به راحتی از سطح قابلمه و ماهیتابه جدا شوند.

۵- تمیز کردن لوازم الکترونیکی

برای از بین بردن خاک و آلودگی‌های روی صفحه نمایشی تلویزیون و نمایشگر کامپیوتر می‌توانید از ورق خشک استفاده کنید. این ورق‌ها بسیار نازک هستند و از همین رو پاک کردن لوازم الکترونیکی با این ورق‌ها هیچ آسیبی به صفحه نمایش وارد نمی‌کند و مانع نشستن گرد و غبار روی آن‌ها نیز می‌شود.

۶- تمیز کردن اتو

اگر به دنبال یک راهکار ساده برای از بین بردن آثار سوختگی از کف اتو هستید، بهتر است از ورق خشک استفاده کنید. در این روش باید یک ورق خشک کن را روی سطح اتوی سرد بکشید و سپس آن را به برق وصل کرده و روشن کنید. حالا اتو را روی یک پارچه به درد نخور یا دستمال کاغذی بکشید تا کاملا تمیز شود. می‌توانید از این روش برای جدا کردن آدامس یا چسب آب شده از کف اتو نیز استفاده کنید.

۷- جمع کردن مو از روی فرش و مبل

برای جمع کردن موی خودتان یا موی حیوانات از روی فرش و مبل می‌توانید از ورق خشک کن استفاده کنید. کشیدن پارچه روی مبل و فرش موجب ایجاد الکتریسیته ساکن می‌شود و جمع کردن موها را مشکل می‌کند. برای این کار بهتر است ابتدا یک ورق خشک را روی پارچه مبلی یا فرش بکشید و سپس از یک برس یا فرچه برای تمیز کردن این سطوح استفاده کنید.

۸- دفع حشرات

برای دور کردن حشرات در خانه یا طبیعت گردی، می‌توانید از ورق خشک کن همراه با رایحه مورد نظرتان استفاده کنید. حالا این ورقه‌ها را در یقه، ساق جوراب یا بین ملحفه‌ها قرار دهید تا حشرات از شما دور شوند.

۹- از بین بردن بوی بد کفش

برای از بین بردن بوی بد کفش می‌توانید یک عدد ورق خشک را به صورت کامل یا نصفه در کفش قرار دهید تا بوی بد آن‌ها از بین برود. این کار علاوه بر رفع بوی بد کفش به از بین بردن جدای جیر جیر داخل کفش نیز کمک موثر است.

۱۰- پاک کردن شیشه عینک

برای این که شیشه عینک شما به خوبی تمیز شود و شفاف و درخشان شود، می‌توانید از یک ورق خشک کن استفاده کنید.

۱۱- پاک کردن لکه ماژیک

یک کاربرد شگفت انگیز ورق خشک کن این است که می‌توانید با استفاده از آن لک ماژیک را به راحتی از سطوح مختلف تمیز کنید. برای این کار تنها باید ورق را روی لکه مورد نظر بکشید تا محو شود.

۱۲- تمیز کردن روکش صندلی ماشین

جالب است بدانید که ورق خشک کن گرد و خاک و آلودگی‌های روکش صندلی ماشین را تمیز می‌کند و ظاهری تمیز و درخشان به آن می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: نحوه شستن ظروف آلومینیومی

۱۳- از بین بردن لکه عطر و ادکلن از لباس

برای این که لکه عطر و ادکلن را از روی لباس پاک کنید، می‌توانید یک عدد ورق خشک کن را روی لباس بکشید تا لکه‌ها به سرعت محو شوند.

۱۴- تمیز کردن جا صابونی

یکی دیگر از کاربردهای ورق خشک کن در خانه داری، تمیز کردن جا صابونی است که به سادگی چسبندگی و کثیفی‌های جاصابونی را برطرف می‌کند.

۱۵- تمیز کردن سینک ظرفشویی

برای تمیز کردن سینک ظرفشویی و افزایش درخشندگی آن می‌توانید یک عدد ورق خشک بردارید و آن را به صورت دورانی روی سینک بکشید.

۱۶- تمیز کردن اطراف سنگ توالت

برای این که آلودگی‌های اطراف سنگ توالت تمیز شود، می‌توانید ورق خشک کن را روی فرچه یا برس شستشو قرار دهید و شروع به تمیز کردن کناره‌های توالت کنید.

۱۷- کاهش بوی سطل زباله

اگر قرار دادن پوشک بچه یا زباله‌های مختلف در سطل زباله موجب بد بو شدن آن شده است، می‌توانید از ورق خشک کن برای رفع این مشکل استفاده کنید. برای این کار می‌توانید یک عدد ورق خشک کن را داخل کیسه قرار دهید تا بوی نامطبوع پوشک بچه از بین برود.

۱۸- جلوگیری از بد بو شدن لباس‌ها در کمد

برای این که لباس‌های شما در کمد و دراور بد بو نشوند، می‌توانید یک عدد ورق خشک کن داخل کشو یا قسمت پایین کمد لباس‌ها قرار دهید. برای این کار حتما از ورق خشک کن معطر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: لیبل و برچسب روی شیشه را چطوری پاک کنیم؟

۱۹- جلوگیری از پیچ خوردن نخ

برای این که در زمان دوخت لباس، نخ پیچ نخورد، می‌توانید سوزن نخ شده را به ورق خشک کن بزنید و آن را از داخل این ورق رد کنید تا گره‌ها باز شوند.

۲۰- نرم شدن پوست پا

اگر در زمان شستن پاها احساس می‌کنید که پوست پایتان خشک شده است، می‌توانید به جای حوله از ورق خشک کن برای نرم کردن پاها استفاده کنید.

۲۱- تمیز کردن لکه حشرات از شیشه ماشین

اگر در سفرهای بین شهری، کاپوت یا شیشه جلوی ماشین پر از لکه حشرات شده است، می‌توانید با استفاده از ورق خشک کن این لکه‌ها را به طور کامل محو کنید. برای این کار باید یک ورق خشک کن را کمی خیس و سپس لکه‌ها را پاک کنید.

۲۲- از بین بردن لکه دئودورانت از لباس

برای از بین بردن لک دئودورانت از روی لباس، می‌توانید یک ورق خشک کن را روی لکه‌ها بکشید تا لکه‌ها به طور کامل برطرف شوند.

۲۳- خوشبو کردن هوای خانه

برای این که هوای داخل خانه معطر و خوشبو شود، می‌توانید یک عدد ورق خشک کن را داخل یا روی دستگاه تهویه هوا یا دریچه وسایل گرمایشی قرار دهید.

در این مقاله از مجله سبک زندگی تک فانبه ۲۳ کاربرد شگفت انگیز آن در خانه داری اشاره شد. به خاطر داشته باشید که این ورق‌ها هم نوع معطر و هم بدون عطر دارند و باید با توجه به نیاز خودتان از یکی از انواع آن استفاده کنید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!