تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

نتایج جالب یک نظرسنجی از مخاطبان «زخم کاری ۳» و «پدرخوانده»

در حالی که طی سال‌های اخیر، نتایج نظرسنجی‌ها درباره میزان بیننده محصولات نمایش خانگی به انتشار عمومی نرسیده، به تازگی نتایج یک نظرسنجی اجراشده در مرکز تحلیل اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده که آمار مخاطبان این محصولات را در نیمه تابستان امسال مشخص می‌کند.

 در این نظرسنجی که از ۱۰ تا ۱۴ شهریورماه با نمونه‌ای ۱۲۰۰ نفری از جمعیت بالای ۱۵ سال کشور انجام شده، «زخم کاری: انتقام» با ۱۵.۹ درصد صدرنشین است و «در انتهای شب» با ۱۳.۳ درصد و «داریوش» با ۱۱ درصد پس از آن قرار دارند. «غربت» نیز با ۳.۸ درصد قعرنشین فهرست سریال‌هاست.

در دسته برنامه‌های غیرنمایشی، «جوکر» بانوان با جذب ۲۰.۵ درصد بیشترین مخاطب را داراست و «شب‌آهنگی» با ۱۸ درصد آن را تعقیب می‌کند. «گل یا پوچ» با ۷.۵ درصد و «سرگیجه» با ۴ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

بر اساس این نتایج، در هر دو گروه برنامه‌ها و سریال‌ها، محصولات پلتفرم فیلیمو صدرنشین‌اند و با فاصله حدود ۲.۵ درصد، محصولاتی از پلتفرم فیلم‌نت آن‌ها را تعقیب می‌کنند؛ آمار‌هایی که نشان از سهم بالاتر این دو پلتفرم از بازار دارد. تنها سریال پلتفرم نماوا هم در رتبه چهارم سریال‌ها قرار گرفته است.

استقبال از «جوکر» بانوان در حالی است که در زمان برگزاری نظرسنجی، تنها دو قسمت از فصل بانوان این برنامه پخش شده بود و ممکن است با انتشار قسمت‌های بعد، آمار بینندگان آن جابه‌جا شده باشد.

نکته جالب آنکه اگرچه بازه نظرسنجی، نیمه مرداد تا نیمه شهریور بوده و «در انتهای شب» ۱۷ روز قبل از شروع این بازه به پایان رسیده، اما همچنان دومین سریال پربیننده خانگی در این ایام است. به نظر می‌رسد بخش قابل ذکری از مخاطبان، تا مدتی پس از پایان پخش، این سریال را تماشا می‌کردند و شاید حتی با افزایش شمار واکنش‌های مثبت، به تماشای آن رو آورده باشند.

آمار بیننده فصل سوم «زخم کاری» در حالی کمتر از ۱۶ درصد شده که دی ماه ۱۴۰۲، مهدی نقویان رییس سیمافیلم آمار مخاطبان فصل دوم این اثر را ۲۰ درصد اعلام کرده بود. اگرچه احتمالا مرکز برگزارکننده این دو نظرسنجی متفاوت است، اما با توجه به درصد قابل توجه اختلاف، به نظر می‌رسد «زخم کاری: انتقام» کمتر از فصل دوم بیننده داشته و نارضایتی مخاطبان از «زخم کاری: بازگشت»، در شمار بیننده فصل سوم آن تأثیرگذار بوده است.

از سوی دیگر در شرایطی که به طور معمول، سریال‌های نمایشی مخاطب بیشتری از رئالیتی‌شو‌ها و برنامه‌های گفتگومحور دارند، در این بازه زمانی «جوکر» و «شب‌آهنگی» از همه سریال‌های در حال پخش بیننده بیشتری جذب کرده‌اند. مخاطب بیشتر و هزینه بسیار کمتر محتوای غیرنمایشی، این گمانه را به وجود می‌آورد که شاید پلتفرم‌ها در آینده نزدیک، بیش از گذشته به ساخت و پخش مسابقات و تاک‌شو‌ها بپردازند و تولید سریال کمتر از حال شود.

در این بازه زمانی رئالیتی‌شوی «پدرخوانده»، برنامه‌های گفتگومحور «۳۵ میلیمتری» و «سپنج» و مسابقه «کارمانی» نیز پخش می‌شدند، اما هیچکدام به مرز ۴ درصد بیننده نرسیدند!

در این میان مخاطب کم رئالیتی‌شوی مافیایی «پدرخوانده» با حضور سلبریتی‌ها در جایگاه شرکت‌کننده و سعید ابوطالب در جایگاه تهیه‌کننده و کارگردان قابل توجه است و این در حالی است که این برنامه در فصل نخست، با استقبال قابل قبولی مواجه شده بود.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!