تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

جاهای دیدنی بندر ترکمن در پاییز؛ یک پالت رنگ طبیعی برای عکاسی

تک فان- می‌گویند هوای 6 ماه دوم سال در بندر ترکمن بسیار سرد می‌شود. پس بهتر است لباس‌ گرم‌هایتان را از گنجه بیرون بیاورید تا رویایی‌ترین جاهای دیدنی بندر ترکمن در پاییز را با چشم‌هایتان ببینید.

به گزارش تک فان، بندر ترکمن، نگین فیروزه‌ای دریای خزر، در فصل پاییز به یک پالت رنگارنگ از طبیعت بدل می‌شود. با تغییر فصل، این بندر شمالی لباس تازه‌ای به تن می‌کند و مناظر بی‌نظیری را برای عکاسان و گردشگران خلق به وجود می‌آورد. اگرچه هوا در این روزها کمی سرد است، اما فتح پاییز در طبیعت در بندر ترکمن فتحی دلنشین خواهد بود. در این مطلب از راهنمای سیر و سفر تک فان زیباتری جاهای دیدنی بندر ترکمن را به شما معرفی می‌کنیم.

گلفشان نفتلیجه

گلفشان نفتلیجه یکی از پدیده‌های طبیعی منحصر به فرد و جذاب ایران است که در استان گلستان و در نزدیکی شهر گمیش تپه واقع شده است. این گل‌فشان با فوران گل و لای از دل زمین، منظره‌ای شگفت‌انگیز و رویایی را خلق کرده که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. گلفشان نفتلیجه در ۱۵ کیلومتری شهر مرزی و ترکمن‌نشین گمیش تپه و در کرانه‌های شرقی دریای خزر قرار دارد. این گل‌فشان در ارتفاع ۲۶ متری از سطح دریا قرار گرفته و شکل مخروطی دارد. علت تغییر رنگ گلفشان نفتلیجه وجود ماده‌ی ید در اطراف این دریاچه است. نکته جالب این است که این دریاچه به تازگی به این رنگ درامده است.

آدرس گلفشان نفتلیجه کجاست؟

برای رفتن به گلفشان نفتلیجه باید به  استان گلستان، بندرترکمن، گمیشان، ۱۵ کیلومتری گمیش تپه بروید.

چگونه در گلفشان نفتلیجه اقامت کنیم؟

از آن جایی که گلفشان نفتلیجه در نزدیکی گمیش تپه قرار دارد می‌توانیم به راحتی در اقامتگاه‌های بوم گردی این منطقه اسکان کنید.

جزیره آشوراده

تنها و بزرگترین جزیره دریای کاسپین، جزیره آشوراده است. جزیره‌ای متروک و پر رمز و راز که سفر به آن در روزهای پاییزی لطف بسیاری دارد. به راستی حضور یافتن در یک جزیره خلوت، دور از همه چیز، در آغوش آب‌ها، آن هم در فصل عاشقانه‌ها بسیار جذاب است. حال این جزیره که در گذشته به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره جهان شناخته می‌شد، با تاریخچه‌ای غنی و طبیعتی بکر، مقصد بسیاری از گردشگران و دوستداران طبیعت است. حال وقتی تاریخ را مرور می‌کنیم متوجه می‌شویم که آشوراده در دوره صفوی شکارگاه سلطنتی بوده، روستایی برای ماهیگیران بوده، روزگاری تحت اشغال روس‌ها بوده و  در دوره پهلوی پایگاهی نظامی بوده است. هنوز هم برخی بناهای موجود در این جزیره ردپای این خاطرات را نشان می‌دهند. مثلا دیوارهای قلعه‌ای که از روس‌ها به جای مانده. اما زیباترین جاذبه دیدنی این جزیره، پل چوبی آن است که قدم زدن بر آن یا سوار شدن قایق‌های پارویی نزدیک آن بسیار خواستنی است.

آدرس جزیره آشوراده کجاست؟

برای رفتن به جزیره آشوراده باید به  استان گلستان، غرب بندرترکمن، شبه جزیره میانکاله بروید.

چگونه در جزیره آشوراده اقامت کنیم؟

اقامت در جزیره آشوراده مرسوم نیست، اگرچه برخی از آن افرادی که دوست دارند به شیوه‌ی خودشان پاییز را فتح کنند در این جزیره کمپ می‌زنند. اما، اگر دوست داشته باشید اقامتی آسوده داشته باشید بهتر است به سمت مرکز بندر ترکم برگردید و اقامتگاه مناسبی برای خود بیابید.

تالاب گمیشان

تالاب گمیشان، یکی از زیباترین و ارزشمندترین اکوسیستم‌های آبی ایران است که در استان گلستان و در نزدیکی شهر بندر ترکمن واقع شده است. این تالاب با وسعتی حدود 17700 هکتار، یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران به شمار می‌رود و به دلیل اهمیت بین‌المللی آن، در سال 1380 در فهرست کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است. تالاب گمیشان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تالاب‌های ایران، دارای تاریخچه‌ای طولانی و پیچیده است. این تالاب در طول تاریخ، تغییرات بسیاری را تجربه کرده است. عوامل طبیعی مانند نوسانات سطح آب دریای خزر و تغییرات اقلیمی، و همچنین عوامل انسانی مانند سدسازی و برداشت بی‌رویه آب، بر وضعیت این تالاب تأثیر گذاشته‌اند. اما ممکن است بپرسید چرا تالاب گمیشان دارای اهمیت است؟ این تالاب زیستگاه انواع پرندگان مهاجر، ماهی‌ها، خزندگان و گیاهان آبزی است، نقش مهمی در تعدیل آب و هوای منطقه و کاهش اثرات خشکسالی و سیلاب دارد، به دلیل زیبایی‌های طبیعی و تنوع زیستی، یک مقصد گردشگری جذاب است و منبع تأمین معیشت بسیاری از جوامع محلی است و نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی منطقه دارد. جالب است بدانید که تالاب گمیشان در مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد و به عنوان یک مرز طبیعی بین دو کشور عمل می‌کند. این تالاب نقش مهمی در حفظ روابط دوستانه بین دو کشور و همچنین حفاظت از محیط زیست منطقه دارد. از آن مهم‌تر فصل پاییز است. در این تالاب گمیشان به شدت رویایی و زیباست.

آدرس تالاب گمیشان کجاست؟

برای رفتن به تالاب گمیشان باید به استان گلستان، ۲۴ کیلومتری بندرترکمن بروید.

چگونه در تالاب گمیشان اقامت کنیم؟

برای اقامت در نزدیکی تالاب گمیشان بهتر است در همین منطقه به اقامتگاه‌های بومگردی سری بزنید. یا اگر دوست دارید به هتل بروید، رهسپار مرکز شهر شوید.

اسکله تفریحی بندر ترکمن

اسکله تفریحی بندر ترکمن، یکی از زیباترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر ساحلی است. این اسکله در فصل پاییز، با رنگ‌های گرم و دل‌نشین طبیعت، جلوه‌ای دوچندان پیدا می‌کند و به مقصدی ایده‌آل برای گردشگران تبدیل می‌شود. نکته این است که با فرا رسیدن پاییز، ازدحام جمعیت کاهش می‌یابد و شما می‌توانید از آرامش و سکوت بی‌نظیر این مکان لذت ببرید. ضمنا تماشای غروب آفتاب پاییزی بر روی دریای خزر از روی اسکله، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است.

آدرس اسکله تفریحی بندر ترکمن کجاست؟

برای رفتن به اسکله تفریحی بندر ترکمن باید به استان گلستان، غرب بندرترکمن بروید.

چگونه در اسکله تفریحی بندر ترکمن اقامت کنیم؟

در نزدیکی اسکله تفریحی بندر ترکمن نه تنها بازارچه‌های ساحلی جذابی وجود دارد، بلکه اقامت‌گاه‌های مناسبی برای مسافران در نظر گرفته شده. اگر به اقامتگاه‌ها علاقه‌ای ندارید می‌توانید به سراغ هتل، مسافرخانه‌ها و سوئیت‌های اجاره‌ای بروید.

ترکمن صحرا

ترکمن صحرا، پهنه‌ای وسیع و سرسبز در شمال ایران است که با طبیعت بکر، فرهنگ غنی و جاذبه‌های گردشگری متنوع، هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. این منطقه در فصل پاییز، با رنگارنگی برگ‌ها و هوای دلپذیر، جلوه‌ای دوچندان پیدا می‌کند. نکته این است که بخش‌های متفاوتی از استان گلستان در ترکمن صحرا قرار می‌گیرند که یکی از آن‌ها بندر ترکمن است. در بخش بندر ترکمن می‌توانیم زیباترین صنایع دستی زیبای این منطقه را بخریم و برای خود به یادگار بیاوریم. فراموش نکنید که منظره ترکمن صحرا در روزهای پاییزی بی‌نظیر است پس حتما دوربین عکاسی همراه داشته باشید.

آدرس ترکمن صحرا کجاست؟

برای رفتن به ترکمن صحرا از منطقه بندر ترکمن باید به غرب ترکمن صحرا بروید.

چگونه در ترکمن صحرا اقامت کنیم؟

برای اقامت در ترکمن صحرا اقامتگاه‌های بوم گردی فراوانی وجود دارد که هر کدام با طعم و عطر زندگی سنتی شما را مجذوب خود خواهند کرد، پس بدون نگرانی برای اقامت سفر خود را آغاز کنید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!