تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

جلوگیری از حوادث معدنی؛ معدن طبس به عنوان مثال

به گزارش تجارت نیوز،

سه روز از حادثه تلخ معدن طبس می‌گذرد. هنوز تعدادی از جانباختگان زیر آوار معدن مدفون مانده‌اند. خانواده‌های معدنچیان قربانی تنها خواسته‌شان شناسایی کسانی است که با بی‌تفاوتی و بی‌برنامگی باعث بروز چنین حادثه دردناکی شده‌اند.

اتفاق طبس در روز اول مهر رخ داد. روزی که شاید خیلی از این قربانی‌ها باید فرزندانشان را راهی مدرسه و برای آنها بهترین‌ها را آرزو می‌کردند. اما متاسفانه تمام این آرزوها زیر خرواری از خاک و خاکستر مدفون شد تا یک بار دیگر زنگ هشدار ناامن بودن معادن کشور به صدا در آید. زنگی که خیلی وقت است به صدا درآمده اما مسئولان آن را نشنیده گرفته و ترجیح داده‌اند به جای «علاج واقعه قبل از وقوع» به تسلی بازماندگان بسنده کنند.

از زمانی که اتفاق تلخ معدن «یورت» رخ داد تا شهریور سال گذشته که معدن «طرزی» به قربانگاه 6 نفر و تا اول مهرماه 1403 که معدن «معدنجوی» طبس به قتلگاه 49 معدنکار تبدیل شد، بارها و بارها وعده رسیدگی به معادن کشور از سوی مسئولان داده شد. حالا اما قول و قرارهایی که بیشتر شبیه نوشداروی بعد از مرگ سهراب هستند تا اقدامات قانونی درباره مقصران احتمالی حادثه نمی‌تواند خانواده‌های داغدار را به عزیزان از دست رفته‌شان بازگرداند.

در این میان اما اظهارنظر شتابزده وزیر کار که بسیاری از کارگران به حضورش در این سمت دلخوش کرده بودند و انتظار داشتند تا بر خلاف وزاری قبلی جانب کارگران را نگه دارد و از حقوق آنها دفاع کند، بیش از هر زمان دیگر باعث اعتراض کارگران معدن و البته خانواده قربانیان حادثه معدن طبس شد.

در حالی که قاعدتاً پس از انفجار معدن زغال سنگ طبس، می‌بایست تعیین تقصیر و قصور توسط هیات کارشناسی پس از بررسی دقیق درون معدن انجام شود، احمد میدری وزیر کار در حضور وزیر کشور پیشاپیش تاکید کرد تخلفی صورت نگرفته و این رویداد واقعا یک حادثه بوده است. او در ادامه گفت: «مستمری حادثه دیدگان انفجار معدنجوی طبس به سرعت و کامل پرداخت می‌شود!»

در پیوست عدالت وزیر کار حادثه معدن قید نشده

در رابطه با این اظهار نظر شتابزده وزیر کار و تاثیری که می‌تواند بر روی رسیدگی به پرونده حادثه طبس بگذارد، فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار به تجارت‌نیوز می‌گوید: باعث تاسف است که چنین اظهار نظر شتابزده ای را از وزیر کار می‌شنویم. ای کاش حداقل تا به نتیجه رسیدن بررسی‌های لازم تحمل می‌کردند. این‌گونه اظهارنظرها نشان می‌دهد گویا در پیوست عدالت وزیر کار حادثه معدن قید نشده و ایشان به جای اینکه علاج واقعه قبل از وقوع کنند بیشتر به توجیه بی‌مسئولیتی ها علاقه دارند.

وزیر با اظهارات غیر کارشناسی داغ بیشتری بر دل کارگران می‌گذارد

توفیقی در ادامه می‌افزاید: بر خلاف اظهارات وزیر کار، حادثه معدن طبس هم قابل پیش‌بینی و هم قابل پیشگیری بود. در چنین شرایطی وزیر با اظهارات غیر کارشناسی داغ بیشتری بر دل کارگران می‌گذارد. همچنین از عدم توانایی و تسلط بر حوزه‌ای خبر می‌دهد که قرار بود با ورود ایشان کارگران شاهد احقاق حقوقشان باشند.

اظهارات وزیر کار بیشتر به این جمله مادربزرگ‌ها که معتقدند حادثه خبر نمی‌کند، شباهت دارد

این فعال کارگری اظهار می‌دارد: اینکه می‌گویند اتفاق معدن حادثه بوده است بیشتر به این جمله مادربزرگ‌ها که معتقدند حادثه خبر نمی‌کند شباهت دارد. چطور وزیر کار می‌تواند چنین ادعایی داشته باشد در حالی که بارها و بارها فعالان کارگری در خصوص ناایمن بودن معادن به مسئولان هشدار داده بودند. ایشان به جای اینکه به دنبال راهکاری برای رفع مشکلات و ممانعت از بروز چنین حوادث تلخی باشند بیشتر به دنبال توجیه بی‌مسئولیتی‌ها هستند.

گاهی وقت‌ها سکوت می‌تواند تاثیرگذارتر باشد

فرامرز توفیقی در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: ای کاش وزیر کار به جای این اظهارنظر شتابزده که باعث شده حتی صدای خانواده کارگران قربانی معدن طبس نیز بلند شود، سکوت می‌کردند. گاهی وقت‌ها اگر کاری از دستمان بر نمی‌آید و نمی‌توانیم مرحمی بر دل زخم خورده دیگران باشیم بهتر است سکوت کنیم. حرف‌هایی که مسئولان از سر عجله و شتابزدگی بیان می‌کنند عموما می‌تواند طبعاتی داشته باشد که اصلا خوب نیست.

قانون اولیه ایمنی را فراموش نکنیم

او می‌افزاید: فراموش نکنیم که جلوگیری، پیشگیری، کاهش خطر، کاهش بروز حادثه و کاهش صدمات ناشی از حادثه قانون اولیه ایمنی و بهداشت حفاظت محیط است. از طرف دیگر چطور می‌توان مدعی شد که اتفاق طبس حادثه‌ای غیرقابل پیش‌بینی بوده در حالی که 4 سال پیش حادثه‌ای مشابه در معدن «یورت» اتفاق افتاده و یک سال پیش مشابه همین اتفاق را در معدن «طرزه» داشته‌ایم.

معادن به دلیل الحاقیه‌هایی که به نفع پیمانکاران به قوانین اضافه می‌شوند تبدیل به محل‌های پر خطر شده‌اند

فرامرز توفیقی ادامه می دهد: معادن ما نقاطی پرخطر و آسیب پذیر هستند و به دلیل کاهش بازرسی و نظارت‌های ایمنی و بهداشت و الحاقیه‌هایی که به نفع پیمانکاران به قوانین اضافه می‌شوند تبدیل به محل‌های پر خطر شده‌اند. در این شرایط قبل از هر اظهارنظری باید مساله مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت هم نتایج آن صادقانه در اختیار مردم و بازماندگان افراد قربانی گذاشته شود.

او در پایان می‌گوید: متاسفانه مسئولان ما در شعار دادن خیلی خوب هستند اما در عمل همیشه ضعیف بوده‌اند. اینکه رئیس‌جمهور می‌گوید اصل را بر مشاوره گذاشته اما این اتفاق در عمل رخ نمی‌دهد برای دیگر مسئولان هم مصداق دارد. اگر وزیر کار قبل از اظهارنظر در مورد حادثه با افراد متخصص مشورت می‌کرد، شاید هیچ‌گاه چنین اظهارنظر عجولانه‌ای را بیان نمی‌کرد.

به اشتراک گذاری

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!