تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

سریال هزار و یک شب مصطفی کیایی؛ داستان، بازیگرها و احتمال موفقیت آن

تک فان- سریال هزار و یک شب مصطفی کیایی از سال گذشته بر سر زبان‎‌ها افتاد. دلیل این مساله از نام این سریال که برگرفته از داستانی کهن در ادبیات خاورمیانه است شروع می‌شود و به بازیگران گرانی که در این سریال ایفای نقش کرده‌اند می‌رسد.

به گزارش تک فان، مصطفی کیایی از سال 1401 قصد ساخت این سریال را داشت، اما خبرهای جدید حاکی از پخش آن در نوروز 1404 هستند. در این مطلب از راهنمای فیلم تک فان به داستان، بازیگران و احتمال موفقیت آن در شبکه نمایش خانگی ایران می‌پردازیم.

داستان سریال هزار و یک شب مصطفی کیایی

داستان سریال هزار و یک شب مصطفی کیایی اقتباسی مدرن از داستان کهن هزار و یک شب است. قصه‌ای که مربوط به شهریار پادشاه و شهرزاد است و اکثر ماجراهای آن در ایران باستان و بغداد می‌گذرد. به همین خاطر است که مردمان خاورمیانه این داستان را نام آشنا می‌دانند. با این وجود شیوه اقتباس از این داستان در سریال هزار و یک شب هنوز مشخص نیست. به نظر می‌رسد این ابهام در مورد اقتباس آن مردم را بیشتر مشتاق دیدن این سریال می‌کند.

بازیگران سریال هزار و یک شب مصطفی کیایی

این روزها با معرفی بازیگران سریال هزار و یک شب برملا شده است که بازیگرانی مطرح در آن نقش آفرینی کرده‌اند. هدیه تهرانی، پرویز پرستویی، بهرام رادان، سحر دولتشاهی، محسن کیایی، پانته‌آ پناهی‌ها، حبیب رضایی، بانیپال شومون، سوگل خلیق و پدرام شریفی بازیگران این سریال هستند. حال با شنیدن نام برخی از این بازیگرها به این نتیجه می‌رسیم که سریال هزار و یک شب یکی از گران‌ترین سریال‌های تاریخ نمایش خانگی در ایران است. وقتی در سریالی هدیه تهرانی، پرویز پرستویی و بهرام رادان در یک قاب قرار می‌گیرند بدون شک به یاد دستمزدهای میلیاردی آن‌ها می‌افتیم در حالی که باور داریم هر یک به عنوان بازیگرانی مطرح از پس نقش خود به خوبی بر خواهند آمد.

احتمال موفقیت سریال هزار و یک شب محسن کیایی

طبق خبرها، تحلیل‌ها و مصاحبه محسن کیایی با فریدون جیرانی دلایل متعددی برای موفقیت سریال هزار و یک شب وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:


نویسندگی نغمه ثمینی


بدون شک یکی از موفق‌ترین و بهترین زنان نمایشنامه و فیلم نامه نویس ایرانی نغمه ثمینی است. وقتی کارنامه درخشان او را در زمینه نویسندگی می‌بینیم بیش از پیش این باور در ما تقویت می‌شود. نمونه بارز قلم او در سریال «شهرزاد» دیده شد که مورد توجه مخاطبان عام و خاص قرار گرفت و در خاطرات باقی ماند. حال با توجه به قلم شیوای ثمینی و اطلاعات و دانش کامل او در باب اساطیر و قصه‌های کهن بر این باور هستیم که سریال هزار و یک شب در بخش فیلم نامه موفق خواهد بود مگر اینکه عکس آن ثابت شود.


کارگردانی محسن کیایی


محسن کیایی کارگردانی است که در کارنامه هنری خود فیلم‌ها و سریال‌های مورد توجه زیادی دارد. بنابراین منتقدان از او به نام کارگردانی خوب یاد می‌کنند. نمونه بارز این آثار سریال هم گناه و فیلم بارکد و مطرب بوده است. بنابراین به نظر می‌رسد محسن کیایی از پس کارگردانی سریال هزار و یک شب برآید.

نکته مهم درمورد سریال هزار و یک شب محسن کیایی این است که او در مصاحبه خود با فریدون جیرانی گفته است این سریال به صورت اشتراکی با ترکیه ساخته شده و مرزها را درنوردیده است. احتمالا این اولین سریال نمایش خانگی در فیلیمو است که نصفی به صورت اشتراکی ساخته می‌شود. فیلم برداری این سریال نیز نیمی در ایران و نیمی دیگر در ترکیه بوده که از نظر لوکیشنی سریال را متنوع کرده و مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین خاطر ممکن است اشتراکی بودن آن دلیلی بر موفقیت این سریال باشد.


روایت داستانی


یکی از مهم‌ترین دلایلی که احتمال موفقیت سریال هزار و یک شب را بالا می‌برد، روایت داستانی آن است که از هزار و یک شب اقتباس شده. این قصه نام آشنا برای مردم خاورمیانه همواره مورد توجه قرار گرفته است. بعلاوه، باید به این نکته توجه کنیم که داستان هزار و یک شب گیرایی‌های فراوانی دارد. بنابراین حتی اگر این اقتباس وفادارانه نباشد، نقاط عطف، گره و تعلق فراوانی در اختیار نویسنده و کارگردان می‌گذارد. نکته قابل توجه این است که قصه هزار و یک شب، خود به تنهایی، تعلیقی است بزرگ. هر شب، شهرزاد برای به تعویق انداختن مرگش، قصه‌ای را برای شهریار بازگو می‌کند و لحظه مرگ او در تعلیق قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توان حدس زد که با این روایت داستانی زیبا به راحتی می‌توان در تلویزیون‌های خانگی جای باز کرد.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!