تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

تأثیر مهدکودک بر تربیت کودکان: آیا مزایا این تجربه بیشتر از معایب آن است؟

مهدکودک‌ها در دنیای امروز پرطرفدار شده‌اند و خانواده‌های زیادی به آنها مراجعه می‌کنند تا کودکانشان را به آنها بسپارند. یکی از دلایل این رشد محبوبیت افزایش اشتغال والدین یا مشغولیت‌های متنوعی است که در زندگی با آن روبرو هستند. با این حال و با وجود استقبال بیشتر نسبت به فرستادن کودکان به مهدکودک‌ها، برخی از خانواده‌ها در مورد تاثیر آنها روی آینده بچه‌ها و تربیت فرزندانشان دلهره و نگرانی دارند.

این نگرانی بجا است، به همین دلیل هم در این مطلب از مجله اُکالا، قصد داریم به بررسی تاثیر مهدکودک در تربیت کودکان بپردازیم و اطلاعاتی در این مورد به شما ارائه کنیم.

مزایای مهدکودک برای تربیت کودک

آثار تربیتی مهدکودک را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول مزایای آن برای کودک و رشد او را شامل می‌شود و دسته دوم معایب آن را دربرمی‌گیرد. ابتدا به مزایای آن اشاره می‌کنیم.

۱. برخورداری از کمک‌های حرفه‌ای برای رشد کودک

یکی از مهمترین مزایایی که یک مهدکودک خوب دارد، این است که والدین می‌توانند از یک کمک حرفه‌ای برخوردار شوند تا مشکلات مختلف کودک خود را بشناسند. این موضوع به آنها کمک می‌کند تا پیش از این که این مشکلات شدید شود، نسبت به رفع و حل آنها اقدام کنند.

یک مربی خوب و باتجربه، ترس‌ها، اضطراب‌ها و پتانسیل‌های رشد یک کودک را هنگام بازی و ارتباط برقرار کردن می‌شناسد و می‌تواند به رشد کودک در آینده کمک کند.

۲. بهبود ارتباطات اجتماعی

نحوه ارتباط برقرار کردن در اجتماع یکی از مهارت‌هایی است که در آینده و با رشد کودک اهمیت زیادی پیدا می‌کند. به همین دلیل نیز خوب است این مهارت از کودکی و سنین آغازین رشد آموخته شود. یکی از مهمترین مواردی که مهدکودک می‌تواند در کودک ایجاد کند و بر توسعه وی تاثیر بگذارد، تقویت و بهبود ارتباطات اجتماعی است.

در واقع، در اغلب موارد زمانی که کودک در جمعی از هم سن و سال‌های خود قرار می‌گیرد، با این مهارت آشنا می‌شود و به تدریج می‌تواند نحوه برقراری ارتباط در اجتماع را یاد بگیرد و آن را تقویت کند. این کار به دوست‌یابی و تعاملات وی در آینده نیز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: عواقب ترساندن کودک به عنوان روش تربیتی

۳. تمرین برای مستقل شدن

برخی از والدین همواره تلاش می‌کنند تا نیازهای کودک را برآورده کنند و از این که کودک بخواهد خودش کاری را انجام دهد، ترس دارند. این موضوع در صورتی که ادامه پیدا کند، می‌تواند روی آینده کودک و استقلال او از والدین تاثیر بگذارد. یکی از تاثیراتی که مهدکودک مناسب می‌تواند روی کودک بگذارد، این است که به نوعی مستقل شدن را در او تقویت کند.

این کار به عنوان تمرینی برای آینده او به حساب می‌آید و می‌تواند از تاثیرات ناخوشایند وابسته بودن افراطی به والدین جلوگیری کند. انجام دادن کارها بدون کمک دیگران و اتکا داشتن به خود می‌تواند برای آینده کودک سودمند باشد.

۴. تقویت احساسات و رشد عاطفی

یکی از مشکلاتی که گاهی در بزرگسالی رخ می‌دهد و دامنه آن می‌تواند از زندگی عاطفی تا شغلی را تحت تاثیر قرار دهد، این است که افراد نسبت به بیان احساسات خود توانایی زیادی نداشته باشند. همین مساله می‌تواند روابط آنان را با همکاران یا خانواده و به طور کلی اجتماع مختل کند.

یکی از تاثیراتی که در یک مهدکودک مناسب می‌تواند رخ دهد آن است که کودکان به بروز احساسات و عواطف خود بپردازند و به این ترتیب رشد عاطفی را تجربه کنند.

۵. یادگیری نظم و انضباط در زندگی

از مهمترین مسایل دیگری که در زندگی بزرگسالی رخ می‌دهد، نظم و انضباط نداشتن است. نظم و انضباط و یادگیری آن از سنین کودکی آغاز می‌شود و در بزرگسالی تاثیرات خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل هم اگر از کودکی نسبت به آموزش آن اقدام شود، می‌تواند نتایج مناسبی روی کودک داشته باشد. انتخاب یک مهدکودک خوب می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

۶. بالا رفتن اعتماد به نفس در کودک

اعتماد به نفس در برخی از کودکان بالا نیست و توانایی ابراز نظرات خود را ندارند. این مشکل در صورتی که حل نشود، در آینده خود را شدیدتر نشان خواهد داد. یک تاثیر مهدکودک خوب این است که ارتباط مناسبی بین کودک و همسالانش ایجاد کند. علاوه بر این، حضور یک مربی خوب در مهدکودک به رفع این مشکل کمک زیادی خواهد کرد.

معایب مهدکودک برای تربیت کودک

در کنار مزایایی که در مورد تاثیر مهدکودک بر تربیت کودک در بالا اشاره کردیم، معایبی نیز می‌توان نام برد. البته اغلب این موارد با انتخاب یک مهدکودک خوب قابل رفع و حل شدن است.

۱. الگوبرداری نامناسب و یادگیری رفتارهای نادرست

یکی از مشکلاتی که ممکن است در صورت فرستادن کودکان به مهدکودک رخ دهد، تقلید آنها از کودکان همسال است. در این صورت و در غیاب یک مربی دلسوز، این موضوع ممکن است منجر به یادگیری رفتارهای اشتباهی از سوی کودک شود.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای “نه” گفتن به کودکان | چگونه به کودکتان نه بگویید؟

۲. مربی‌های نامناسب و طرز برخورد

یکی دیگر از مواردی که به خصوص با انتخاب یک مهدکودک نامناسب ممکن است رخ بدهد، این است که مربی مهدکودک فاقد تجربه، مهارت و ویژگی‌های لازم برای این شغل باشد. در این صورت طرز برخورد وی با کودکان نامناسب خواهد بود و نه تنها به رشد کودک کمکی نمی‌کند، بلکه می‌تواند منجر به اضطراب و ناراحتی در کودک شود.

 به همین دلیل هم لازم است که پیش از انتخاب یک مهدکودک از مربیان آن و نحوه رفتار آنها با کودکان اطمینان پیدا کنید.

۳. عدم توجه به پتانسیل‌ها و غافل شدن از خلاقیت

نکته دیگری که در مورد انتخاب یک مهدکودک اهمیت دارد، برنامه آموزشی آن است. مهدکودک‌ها معمولا یکی از دریچه‌های ابتدایی برای ورود کودک به جوامع بزرگتر از خانواده هستند. کودکان با ورود به مهد برای رفتن به مدرسه آماده می‌شوند و کم کم پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی که دارند را کشف می‌کنند.

برخی از مهدکودک‌ها به جای این که خلاقیت کودک را شناسایی کنند و به توسعه و رشد آن کمک کنند، ممکن است باعث نادیده گرفتن آن شوند. برنامه آموزشی مهدکودک باید بتواند به گونه‌ای باشد تا استعدادهای کودک را شناسایی کند و در پرورش آن به وی کمک نماید. در صورتی که این برنامه برای همه یکسان نوشته شده باشد و از یک روش پیروی کند، در شناسایی نقاط قوت و ضعف کودک ناکام می‌ماند و ضعیف عمل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: استعدادیابی در کودک؛ کودکم در چه چیزی استعداد دارد؟

در این مطلب از مجله اُکالا به تاثیر مهدکودک در تربیت کودکان و مزایا و معایب آن اشاره کردیم. با توجه به آنچه گفتیم، لازم است در انتخاب یک مهدکودک خوب دقت کافی داشته باشید و نکات مختلفی مانند کیفیت مربیان و برنامه آموزشی آنجا را مورد توجه قرار دهید.

من سورین صیادی هستم و از بچگی تقریباً تمام وقت آزادم را صرف دیدن فیلم و سریال (و گاهاً انیمه) کردم! بیشتر به ژانرهای اکشن، جنایی و هیجان‌انگیز علاقه دارم، اما ژانرهای دیگر را هم دنبال می‌کنم.
خیلی خوشحالم که می‌توانم این لذت بزرگ از زندگی را با دیگران به اشتراک بگذارم و فیلم‌ و سریال‌های مورد علاقه‌ام را به شما معرفی کنم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!