تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

برای حفظ سلامت مغز این ۵ عادت روزانه را کنار بگذارید!

عادات روزانه ما به طور قابل توجهی بر سلامت مغز ما تاثیر می‌گذارد و همه چیز از حافظه گرفته تا عملکرد شناختی را شکل می‌دهد.

به گزارش اطلاعات آنلاین، دکتر اوما نایدو، استاد دانشگاه و دانشیار رشته مغز و اعصاب دانشگاه هاروارد می‌گوید برخی از رفتار‌های رایج می‌توانند در طول زمان به طرز باورنکردنی برای سلامت مغز مخرب باشند. شناخت و اجتناب از این عادات می‌تواند از مغز شما محافظت کند و وضوح ذهنی، تمرکز و رفاه کلی را افزایش دهد. پنج عادت مخرب مغز از نظر دکتر نایدو اینها هستند:

۱. بیش از حد نشستن

نشستن طولانی مدت می‌تواند عواقب شدیدی بر مغز شما داشته باشد. تحقیقات نشان داده است افرادی که هر روز ساعت‌های طولانی می‌نشینند در معرض خطر داشتن لوب تمپورال میانی (MTL) نازک‌تر هستند، ناحیه‌ای که مسئول تشکیل حافظه است. نازک شدن MTL اغلب به عنوان یک علامت هشدار اولیه از زوال شناختی دیده می‌شود و در نهایت ممکن است منجر به شرایطی مانند زوال عقل شود.

۲. بی توجهی به ارتباطات اجتماعی

انزوای اجتماعی یکی از نادیده گرفته‌ترین و در عین حال مضرترین عادت‌ها برای سلامت مغز است. مطالعات، تنهایی را با زوال شتابان شناختی، با از دست دادن ماده خاکستری در مغز – منطقه‌ای که اطلاعات را پردازش می‌کند، مرتبط دانسته اند. تعاملات اجتماعی منظم به تحریک مغز، تقویت حافظه و مهارت‌های استدلال کمک می‌کند.

۳. بد خوابیدن

کمبود خواب مزمن برای سلامت مغز مضر است و بر توانایی شما برای تمرکز، استدلال و حل مشکلات تاثیر می‌گذارد. کمتر از هفت ساعت خواب در شب منجر به اختلال در حافظه و کندتر شدن پردازش شناختی می‌شود.

۴. انتخاب رژیم غذایی ناسالم

رژیم غذایی شما نقش حیاتی در حفظ سلامت مغز دارد. غذا‌های سرخ شده و قند زیاد باعث التهاب می‌شود که بر حافظه و یادگیری تاثیر منفی می‌گذارد. دکتر نایدو توصیه می‌ند که بر روی غذا‌های غنی از مواد مغذی و غنی از آنتی اکسیدان‌ها و لوتئولین تمرکز کنید، مانند مرکبات و سبزیجات برگدار، که باعث شفافیت ذهنی و کاهش التهاب می‌شود.

۵. استرس مزمن

استرس طولانی مدت عامل شناخته شده‌ای است که می‌تواند قشر جلوی مغز – ناحیه‌ای از مغز که مسئول یادگیری و حافظه است – را کوچک کند. استرس مدیریت نشده نه تنها سلول‌های مغز را از بین می‌برد، بلکه روند پیری مغز را نیز تسریع می‌کند. استرس مزمن اغلب از انتظارات سفت و سخت و عدم انعطاف پذیری در رسیدگی به چالش‌های زندگی ناشی می‌شود.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!