تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راز تهیه خورشت گردو و بادمجان: لذت بخش و منحصر به فرد

خورش گردو بادمجان یک غذای سنتی و خوشمزه سمنانی است که برای تهیه آن معمولا از گوشت چرخ کرده استفاده می‌شود. این غذا طعم لذیذ و متفاوتی دارد که می‌توانید آن را در کنار برنج ایرانی سرو کنید. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با طرز تهیه خورشت گردو بادمجان آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه خورش گردو بادمجان سمنانی

مواد لازم برای تهیه خورش گردو بادمجان سمنانی به شرح زیر است:

بادمجان متوسط۴ عددگوشت چرخ کرده۴۰۰ گرمگردو۴۰۰ گرمپیاز۲ عددرب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوریروغن مایعبه مقدار لازمنمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازمآب لیمو ترش تازهبه مقدار لازم

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

مراحل تهیه خورشت گردو بادمجان

آماده کردن مواد اولیه این غذا حدود نیم ساعت و پخت آن حدود ۲ ساعت طول می‌کشد. در این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن خورش گردو بادمجان سمنانی به طور کامل آشنا شوید.

مرحله اول: گردوها را چرخ کنید

برای شروع باید گردوها را در آسیاب بریزید و به طور کامل میکس کنید تا پودر و ریز شوند. برای تهیه این غذا باید گردو را مثل خورشت فسنجان آسیاب کنید.

مرحله دوم: گردوها را در روغن تفت دهید

مقداری روغن در قابلمه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید روغن داغ شود و بعد گردوی آسیاب کرده را به آن اضافه کنید. شعله گاز را کم کنید و گردوها را برای چند دقیقه روی حرارت تفت دهید تا روغن آن‌ها خارج شود.

در این مرحله باید مدام گردوها را هم بزنید و مراقب باشید تا به ته قابلمه نچسبند. به خاطر داشته باشید که سوختن گردوها در این مرحله موجب تلخ شدن طعم خورش می‌شود.

مرحله سوم: گردوها را بپزید

در این مرحله باید یک تا ۲ لیوان آب سرد به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گردوها با حرارت ملایم بپزند و روغن آن‌ها خارج شود. اضافه کردن آب سرد به گردوها شوک وارد می‌کند و موجب افزایش روغن انداختن آن‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش آلو اسفناج با گوشت قلقلی

مرحله چهارم: بادمجان‌ها را سرخ کنید

بادمجان‌ها را بشویید به کمک یک چاقو یا قاشق کوچک داخل آن‌ها را به دقت خالی کنید. می‌توانید پوست بادمجان‌ها را به صورت گورخری یا راه راه جدا کنید. حالا مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و بادمجان‌ها را در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی شوند.

مرحله پنجم: کوفته قلقلی‌ها را آماده کنید

یکی از پیازها را به صورت ریز رنده کنید و آب اضافه آن‌ها را بگیرید. در ادامه نیمی از گوشت چرخ کرده را همراه با مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مواد اضافه کنید. مایه گوشتی را با دست ورز دهید تا منسجم شود.

حالا می‌توانید به اندازه یک گردو از مواد را بردارید و آن را به صورت کوفته قلقلی درست کنید. همه مواد را به همین صورت آماده کنید و در سینی قرار دهید.

مرحله ششم: کوفته قلقلی ها را سرخ کنید

در یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید و آن را روی شعله گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. در ادامه می‌توانید کوفته قلقلی ها را در روغن داغ سرخ کنید و بعد از این که آماده شدند، آن‌ها را در یک ظرف بریزید و کنار بگذارید.

مرحله هفتم: پیاز را در روغن سرخ کنید

یک عدد پیاز باقی مانده را به صورت نگینی خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. پیاز خرد شده را در روغن داغ بریزید و بعد از این که کمی نرم شد، مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش گردو

مرحله هشتم: گوشت و رب گوجه را به پیاز داغ اضافه کنید

صبر کنید تا پیاز سرخ شود و بوی خامی زردچوبه گرفته شود، سپس می‌توانید باقی مانده گوشت چرخ کرده را به ماهیتابه اضافه کنید. چند دقیقه گوشت را با پیاز تفت دهید و بعد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و خوب با سایر مواد تفت دهید.

مرحله نهم: بادمجان‌ها را با گوشت چرخ کرده پر کنید

در این مرحله باید مایه گوشتی که آماده کرده‌اید را داخل بادمجان‌ها بریزید. در ادامه بادمجان‌ها را در قابلمه‌ای که گردو در حال جوشیدن است قرار دهید.

مرحله دهم: خورش را آماده کنید

چند دقیقه بعد از اضافه کردن بادمجان به خورش، می‌توانید کوفته قلقلی ها را اضافه کنید. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید خورش به آرامی بجوشد و جا بیفتد. از آن جایی که ممکن است این خورش ته بگیرد، باید شعله گاز را خیلی کم کنید و هر از چند گاهی آن را هم بزنید.

مراقب باشید که هم زدن زیاد این غذا موجب له شدن بادمجان‌ها می‌شود. در انتها مقداری آب لیمو ترش تازه به خورش اضافه کنید و از طعم این خورشت سمنانی همراه با برنج ایرانی لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش کاری ژاپنی

نکات و فوت و فن‌های تهیه خورشت گردو بادمجان

در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه خورش گردو بادمجان اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برای تهیه این خورشت می‌توانید به جای آب لیمو ترش تازه از مقداری رب انار ملس استفاده کنید.قبل از سرخ کردن بادمجان، بهتر است آن را برای چند دقیقه در ترکیب آب نمک قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود.به منظور تهیه این خورش می‌توانید به جای رب گوجه فرنگی از پوره گوجه فرنگی نیز استفاده کنید.طعم این خورش شباهت زیادی به خورش فسنجان دارد، اما مواد تشکیل دهنده آن کاملا متفاوت است.برای درست کردن خورشت بادمجان با گردو بهتر است از بادمجان قلمی استفاده کنید.اگر عاشق غذاهای تند هستید، می‌توانید از مقداری فلفل قرمز یا فلفل سیاه زیاد در این غذا استفاده کنید.قبل از آماده کردن کوفته قلقلی ها باید آن‌ها را برای چند دقیقه ورز دهید تا منسجم شوند و در زمان سرخ شدن از هم نپاشند.برای این که خورش به خوبی جا بیفتد باید حداقل برای ۱ تا ۲ ساعت با شعله ملایم بجوشد.برای تهیه این خورش می‌توانید همه گوشت‌ها را به صورت قلقلی درست کنید و بعد بادمجان را به صورت ورقه‌ای خرد کرده و در روغن سرخ کنید و روی خورش قرار دهید.به منظور درست کردن این خورش حتما از بادمجان‌هایی که بدون تخم هستند استفاده کنید.برای تهیه خورش گردو بادمجان با گوشت بهتر است از ترکیب گوشت گوساله و گوسفند استفاده کنید.اگر این خورش را با رب انار درست می‌کنید، بهتر است طعم رب انار شما ملس یا کمی ترش باشد.هر چقدر برای تهیه این خورش گردوها را به صورت ریزتر آسیاب کنید، روغن گردو بهتر خارج می‌شود و خورش شما خوشمزه‌تر خواهد شد.برای تهیه این خورش بهتر است پوست بادمجان را به صورت راه راه جدا کنید تا بادمجان در خورش له نشود.به خاطر داشته باشید که برای تهیه این خورش حتما از گردوی باکیفیت و چرب استفاده کنید و خورش را به آرامی بپزید تا کاملا جا بیفتد.

در این مقاله از مجله آشپزی تک فانبه طرز تهیه خورش گردو بادمجان و نکات مهم برای پخت این غذا پرداختیم. اگر تجربه درست کردن این غذا را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خود را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!