تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

زیباترین کتابخانه های ایران و جهان کدامند؟

این‌که در مدارس، دانش‌آموزان حق انتخاب چندانی ندارند و هر آنچه نظام‌های آموزشی می‌پسندند بچه‌ها هم باید بپسندند و ارزش‌های گوناگون و استعدادهای متنوع و علائق رنگارنگ بچه‌ها تفاوت چندانی برای مدرسه‌ها ندارند، اما در یک کتابخانه تا دلتان بخواهد تو حق انتخاب داری. در یک کتابخانه تو می‌توانی با هر سلیقه و نگاه و نظری کتابی باب طبع و سلیقه خود انتخاب کنی و تا هر وقت دلت خواست در محیط کتابخانه لم بدهی و کتاب‌هایی با طعم‌ها و مزه‌های گوناگون را بچشی و مزمزه کنی و این فقط خاص دانش‌آموزان و دانشجویان نیست.

هر خوره کتابی آرزویش این است که یا کتابخانه‌ای بزرگ و مفصل داشته باشد و یا در یک کتابخانه عظیم دسترسی نامحدودی به همه کتاب‌ها، پس هر چه کتابخانه بزرگ‌تر باشد، عشق کتاب‌ها بیش‌تر به آن جذب می‌شوند و مثل خیلی سازه‌های عظیم دیگر دست‌ساخته بشر، چه بهتر که زیبا هم باشد. شاید به همین دلیل است که فضای کتابخانه‌ها در کشورهای گوناگون، فضاهایی باشکوه و شگفت‌انگیز است. در اینجا قابی از چند کتابخانه‌ باشکوه در جهان را به شما تقدیم می‌کنیم؛ از سازه‌های زیبای کشور خودمان گرفته تا سازه‌های عجیب در آن سوی دنیا.

کتاب‌خانه «کابینه سلطنتی پرتغال»

«کابینه سلطنتی پرتغال»، کتاب‌خانه‌ای در مرکز شهر ریودوژانیرو در برزیل که بزرگ‌ترین گنجینه کتاب‌های پرتغالی را در خارج از این کشور در دل خود جای داده است.

کتاب‌خانه‌ کالج «ترینیتی دوبیلن»

کتاب‌خانه‌ کالج «ترینیتی دوبیلن» در ایرلند؛ کتاب‌خانه‌ای باشکوه در که یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های این کشور که بیش از ۴ و نیم میلیون کتاب چاپی، خطی، نقشه و موسیقی را در خود جای داده است.

کتاب‌خانه «جورج پیبادی»

کتاب‌خانه «جورج پیبادی» در دانشگاه «جان هاپکینز» در آمریکا، که کتاب‌هایش بیش‌تر مربوط به قرن ۱۹ میلادی است. موسس این کتاب‌خانه که بانکدار، بازرگان و خیر آمریکایی است، معتقد بود کتاب‌های کتاب‌خانه‌ها باید قابل استفاده برای هر کسی باشند که تمایل به خواندن آن‌ها را دارند.

کتاب‌خانه حقوق شهرداری شهر مونیخ

کتاب‌خانه حقوق شهرداری شهر مونیخ، پله‌های مارپیچش و برگ‌های تاک روییده بر دیوارهایش، گنجینه کتاب‌های حقوقی و ادبی آلمان است که عموم مردم می‌توانند ار فضایش استفاده کنند.

کتاب‌خانه ملی فرانسه

کتاب‌خانه ملی فرانسه در پاریس، زمانی بزرگ‌ترین کتاب‌خانه در جهان بود و اکنون بیش را ۲۰ میلیون کتاب را در آن در اختیار عموم قرار می‌دهد.

کتاب‌خانه مرکزی دانشگاه استانبول

کتاب‌خانه مرکزی دانشگاه استانبول که به‌خاطر محوطه بزرگ و سرسبز، ساختمانی تاریخی، فضای آرام و منابع غنی از کتاب، شهرتی جهانی دارد.

کتابخانه ساختمان مرکزی دانشگاه سمنان

در ایران کتاب‌خانه‌های فراوانی مورد توجه‌اند، از کتاب‌خانه‌ ملی در تهران گرفته تا کتاب‌خانه آستان قدس رضوی در مشهد که هر کدام، منابعی عظیم از فرهنگ مکتوب ایران را در دل خود جای داده‌اند. اما در این‌جا کتابخانه ساختمان مرکزی دانشگاه سمنان را پیش روی ماست، ساختمانی با معماری مدرن که شکستگی‌ها و تورفتگی‌هایش، چشم‌نواز است و شیشه‌های مثلثی و تیره‌اش، فضای خنکی را در شهر گرمسیر سمنان برای اهل مطالعه ایجاد می‌کند.

کتاب‌خانه ملی کرمان

در کرمان، یکی از متفاوت‌ترین کتاب‌خانه‌های دنیا وجود دارد. ساختمان زیبا و چشم‌نواز کتاب‌خانه ملی کرمان در واقع یک کارخانه ریسندگی بوده که حدود یک قرن پیش بنا شده و حالا با سلیقه و زیبایی خاصی به کتاب‌خانه تبدیل شده است.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!