تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

چالش‌های حمل‌ونقل ریلی باید در دولت مطرح و رفع شود

به گزارش خبرگزاری سرگرمی روز، نشست ۲۳۰ شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاونین وزیر و نمایندگان بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل و سایر اعضای این شورا امروز (سه‌شنبه، ۳ سرگرمی روزماه) در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این نشست، ۲۲ نفر از رؤسای تشکل‌های صنفی و تخصصی حوزه حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی چالش‌ها و مشکلات خود را برشمردند که مهمترین آنها از این قرار بود: عدم توجه و حمایت دولت از بخش خصوصی، دخالت‌های مکرر دولت در موارد مختلف، عدم مناسبات کارفرما و بخش دولتی، تحریم‌های بین‌المللی و خود تحریمی، سوءمدیریت‌های موجود، نرخ‌گذاری دستوری، بی‌توجهی به دیپلماسی حمل‌ونقل، محدودیت و دشواری‌های تخصیص ارز و عدم هوشمندسازی و کارآمد سازی سامانه‌های حمل‌ونقل، ضرورت ساماندهی مرزها و تشکیل شورای ترانزیت، ضرورت کاهش تصدی‌گری دولت، ضرورت نوسازی حمل و نقل در تمامی عرصه‌ها و….

فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در این نشست پس از استماع حدود ۳ ساعت چالش‌ها و مشکلات بخش خصوصی فعال در حوزه حمل‌ونقل، از دغدغه‌مندی آنان تشکر و سخنانشان را «مهم» توصیف کرد و گفت: مشکلات موجود و اعتراض صنوف، تشکل‌ها، کامیون داران، اتاق‌های بازرگانی، گمرک و…. نشان دهنده وجود مشکلاتی است که باید با هم‌اندیشی همدیگر، به حل آنها بیاندیشیم.

تاکید بر ضرورت تداوم ارتباطی که سه سال بود قطع شده

وی با ابراز امیدواری نسبت به حل مشکلات مطرح شده؛ در واکنش به اعتراض مهمانان این نشست به قطع ارتباط سه ساله وزارت راه با بخش خصوصی، ادامه داد: سخنان شما را به دیده منت می‌پذیرم و فضای برقراری ارتباط بیشتر وزارت راه با بخش خصوصی به منظور رفع مشکلات را فراهم خواهم کرد.
صادق خودش را وزیر دولتی معرفی کرد که رئیس‌جمهورش به زبان ساده با مردم سخن می‌گوید؛ وعده و وعید خاصی نمی‌دهد و اصراری به درانداختن طرحی نو ندارد اما به شدت معتقد به تغییر است. به گفته وی، رئیس‌جمهور معتقد است بدون توجه به بخش خصوصی، نمی‌توان هیچ اقدامی را پیش برد و این نگاه در وزارت راه و شهرسازی نیز وجود دارد. از این رو دولت باید تسهیل‌گر باشد و بستر لازم برای شنیدن مشکلات را فراهم کند.

انتخاب مشاوری از میان نمایندگان بخش خصوصی در حمل و نقل

وزیر راه و شهرسازی از نمایندگان بخش خصوصی حمل‌ونقل خواست تا تداوم این نشست‌ها را از او مطالبه کنند و در واکنش به تقاضای مکرر آنان که خواستار انتصاب مشاوری در دسترس، در حوزه حمل‌ونقل شدند، گفت: تقاضا دارم از میان خودتان سه مشاور در حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و دریایی معرفی کنید تا ارتباط نزدیکی بین بخش خصوصی و وزارتخانه ایجاد شود.

وی ابراز امیدواری کرد که جلسات شوراهای عالی در این حوزه پس از چندین سال وقفه، بار دیگر تشکیل شوند تا این دیدارها به صورت منظم تداوم یابد.

صادق با تاکید بر اینکه «باید بیشتر با شما گفت‎گو داشته باشم و بیشتر سخنان شما را بشنوم»، به شش سال حضورش در شورای معاونین وزارت راه اشاره کرد و خطاب به مهمانانش گفت: اگرچه تخصصم در حوزه شهرسازی است اما در این جلسات، با مسائل حوزه حمل و نقل نیز آشنا شدم. البته جنس گفتمان شما و دغدغه‌هایتان متفاوت از آن چیزی است که در آن جلسات در جریانش قرار می‌گرفتم. در حال حاضر نیز هر هفته جلسات ۴ تا ۷ ساعته‌ای با نمایندگان دارم که ۹۰ درصد مشکلاتشان در خصوص «راه و حمل و نقل» است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، جلسات مستمر با بخش خصوصی برگزار خواهد شد تا وزارت راه و شهرسازی بیش از پیش شنونده باشد و مسائل دسته‌بندی و اولویت‌های وزارت راه مشخص شوند و در نهایت موضوعات اساسی در اولویت قرار گیرند.

در این دولت، صدای شما باید بیشتر شنیده شود

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه همه مشکلات را او نمی‌تواند حل کند و برخی موارد در حوزه اختیارات این وزارتخانه نیست، گفت: در این دولت باید صدای شما بیشتر شنیده شود و من نیز این را پیگیری خواهم کرد.

وی با اشاره به ضرورت اولویت‌دهی به ستاد ساماندهی مرزها و شورای عالی ترانزیت به منظور رفع مشکلات و چالش‌های مربوط به مرزها و حوزه ترانزیت، ابراز امیدواری کرد که با برگزاری جلسات و نشست‌های این دو ستاد، بخش قابل توجهی از مشکلات موجود مرتفع شود. خروجی این جلسات نیز با ارائه راهکارهای کوتاه و بلند مدت باید به سمع رئیس جمهور برسد.

صادق با اشاره به ریاست وزارت راه و شهرسازی بر هفت کمیسیون مشترک اقتصادی با کشورهای دیگر گفت: بیشترین میزان ترانزیت کالا را در ارتباط با این کشورها از جمله ترکمنستان داریم که اخیراً با آنها دیدار داشتم حضور نمایندگانی از بخش خصوصی حمل و نقل در این دیدارها الزامی است تا مشکلات ترانزیت و رانندگان را با آنها مرتفع کنیم.

سیاست «درهای باز» در دولت چهاردهم

صادق با تاکید بر اینکه سیاست دولت چهاردهم، از جمله وزارت راه و شهرسازی، «باز نگه‌داشتن درها به روی بخش خصوصی است»، گفت: وزارت راه و شهرسازی عرصه و بستر شنیدن صدای بخش خصوصی را فراهم خواهد کرد. قصد نداریم پشت درهای بسته فقط با چند انجمن و پیمانکار خاص جلسه بگذاریم که نتیجه‌اش تبعیض و بی عدالتی و این همه شکایت بشود.

وی دغدغه‌های مطرح شده در این نشست را نه «توهین» و نه «گلایه» دانست و افزود: سخنان شما از جنس دلسوزی بود و لازم است که نشست‌هایمان ادامه یابد.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!