تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

سرکه سیب با دستور تهیه سنتی و بدون استفاده از شکرغرفهایی

سرکه سیب یکی از قدیمی‌ترین و طبیعی‌ترین چاشنی‌ها در آشپزی است. این سرکه علاوه بر طعم و مزه ملایمی که دارد سرشار از خواص و فواید زیادی است. سرکه سیب خانگی به روش‌های متنوعی تهیه می‌شود. ما امروز در این بخش از مجله اینترنتی اکالا، طرز تهیه سرکه سیب را به روش سنتی و بدون استفاده از شکر به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم جهت تهیه سرکه سیب به روش سنتی و بدون شکر

سیب ‌به مقدار دلخواه

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

 

طرز تهیه سرکه سیب به روش سنتی و بدون شکر:

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه این سرکه ۵-۷ دقیقه و مدت زمان انتظار تا تهیه نهایی این سرکه ۵-۸ هفته است.شما با هر مقدار سیبی که در دسترس دارید می‌توانید سرکه تهیه کنید.درجه سختی تهیه این سرکه در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مرحله اول: آماده سازی سیب ها

سیب‌ها را درون کاسه مناسبی بریزید و به خوبی با آب بشویید تا تمام گرد و غبار و آلودگی‌های آن‌ها تمیز شود.

برای تهیه سرکه سیب بهتر است از سیب های آبدار و ترش استفاده کنید.

سیب های شسته شده را درون آبکش گذارید تا آب اضافی‌شان گرفته شود. سپس شاخه و هسته‌های سیب را با کمک چاقو جدا کنید. اگر قسمت‌های از سیب آسیب‌دیده است یا سیب لکه‌های قهوه‌ای دارد حتما آن‌ها را جدا کنید.

سیب‌ها را به قطعات کوچک‌تر خرد کنید. توجه داشته باشید که پوست سیب حاوی بسیاری از مواد مغذی است و برای تهیه سرکه سیب خانگی نیازی به پوست کندن سیب‌ها نیست.

بیشتر بخوانید: شیوه نگهداری سرکه سیب برای زمان طولانی

مرحله دوم: آماده سازی ظرف

برای تهیه سرکه باید ظرف‌های شیشه‌ای با دهانه بزرگ را انتخاب کنید.بهتر است رنگ شیشه تیره باشد. توجه داشته باشید که ظرف انتخابی شما باید کاملا تمیز، خشک و عاری از هر نوع آلودگی باشد. حتی ذره‌ای آلودگی در ظرف موجب خراب شدن سرکه می‌شود.برای استریل کردن شیشه می‌توانید قابلمه مناسبی را آب کنید و قابلمه را روی حرارت گذارید.

منتظر بمانید تا آب درون قابلمه به نقطه‌جوش رسد سپس شیشه‌های سرکه را درون قابلمه گذارید و چند دقیقه‌ای زمان دهید تا شیشه در آب بجوشد سپس آن را بشویید و با پارچه تمیزی خشک کنید.

مرحله سوم: انتقال سیب‌ها به ظرف نگهدارنده

سیب‌های خرد شده را در ظرف شیشه‌ای بریزید.

به آرامی کمی سیب ها را فشار دهید تا آب درون بافت سیب خارج شود.

به قدری سیب در ظرف بریزید که تا حدود سه چهارم ظرف پر شود و سیب ها فضا برای تخمیر داشته باشند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سرکه‌شیره

مرحله چهارم: پوشاندن ظرف و قرار دادن ظرف در جای تاریک و خنک

روی شیشه ها را با پارچه نخی تمیزی بپوشانید. این کار موجب ورود هوا به داخل شیشه می‌شود و از ورود گرد و غبار و حشرات به درون آن جلوگیری می‌کند. حال باید ظرف حاوی سرکه را در جای تاریک و خنک مانند انباری یا کابینت قرار دهید.

سرکه باید در دمایی بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد باشد. آن را در فضایی سرد یا در مکانی که مقابل نور خورشید است قرار ندهید.

فرایند تخمیر به طور طبیعی توسط مخمرهای موجود روی پوست سیب آغاز می‌شود. با شروع فرایند تخمیر حباب‌هایی روی سطح مایع ظاهر می‌شوند. نمایان شدن این حباب‌ها و آغاز این فرایند ممکن است چند هفته طول بکشد.

در طول این مدت باید به سرکه سر بزنید. پارچه را بردارید و ظرف را کمی تکان دهید تا تخمیر به طور یکنواخت انجام شود. زمانی که حباب‌ها روی سطح مایع متوقف شد و مایع شفاف‌تر شد، فرایند تخمیر به پایان رسیده است.

راه دیگر برای بررسی سرکه چشیدن آن است. مقداری از مایع را بچشید اگر مایع به اندازه کافی ترش بود، فرآیند تخمیر کامل شده است.

مرحله پنجم: صاف کردن سرکه سیب

محتوای درون شیشه را با استفاده از یک صافی یا پارچه تمیز صاف کنید تا باقیمانده اجزای سیب از آن جدا شود سپس سرکه صاف شده را با کمک قیف در بطری‌های شیشه‌ای تمیز بریزید. درب بطری‌ها را محکم ببندید و در جای خنک نگهداری کنید.

به همین راحتی و بدون افزودن هیچ گونه مخمری، سرکه سیب ارگانیک و سالم شما آماده مصرف است.

 

امیدواریم که آموزش فوق مورد توجه شما علاقه‌مندان به دنیای رنگارنگ آشپزی قرار گرفته باشد و شما نیز طبق روش ساده و کامل فوق بتوانید سرکه سیب خانگی تهیه کنید و در طول سال از آن استفاده کنید.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!