تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

کارهای ممنوعه در دوران بارداری چه مواردی هستند؟

لیست کارهای ممنوعه در دوران بارداری

در دوره بارداری بدن مادر تغییرات زیادی را تجربه می‌کند و این تغییرات گاهی بدن را آسیب‌پذیر می‌کند. برای مثال، تغییرات هورمونی در دوران بارداری بر عملکرد برخی از اندام‌ها تأثیر گذاشته و خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین رشد جنین در رحم مادر و کشیده شدن عضلات لگنی ممکن است با تغییرات فیزیولوژیک همراه شود. با توجه به چنین شرایطی، انجام برخی فعالیت‌ها به جنین فشار وارد می‌کند و رشد او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین برای در امان ماندن از آسیب‌های احتمالی بهتر است از انجام برخی کارها در دوره حاملگی خودداری کنید. در ادامه، لیستی از کارهای ممنوعه در دوران بارداری ارائه شده است.

سیگار کشیدن و مصرف دخانیات:

 نیکوتین موجود در سیگار جریان خون جفت را کاهش داده و باعث کمبود اکسیژن و مواد مغذی برای جنین می‌شود. همچنین مصرف دخانیات خطر زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و سقط جنین را افزایش می‌دهد. علاوه بر کاهش اکسیژن و مواد مغذی، نیکوتین می‌تواند باعث اختلال در رشد ریه‌ها، مغز و قلب جنین شود. سیگار کشیدن خطر سقط جنین، به‌ویژه در سه ماهه اول  بارداری  را به طور قابل توجهی بالا می‌برد. نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری سیگار می‌کشیده‌اند، اغلب با وزن کم متولد شده و احتمال زایمان زودرس در آن‌ها بیشتر است.

مصرف الکل:

الکل به راحتی از جفت عبور کرده و به جنین آسیب می‌زند. مصرف الکل در دوران بارداری می‌تواند باعث اختلالات رشد جنین و ناهنجاری‌های مادرزادی شود. برای مثال، مصرف الکل احتمال بروز سندرم‌های جنینی را بالا می‌برد که با ویژگی‌هایی مانند صورت غیرطبیعی، مشکلات قلبی، نقص‌های عصبی و اختلالات رشد همراه است. حتی مصرف مقادیر کم الکل در زمان بارداری نیز می‌تواند باعث اختلالات یادگیری و مشکلات رفتاری در کودک شود. در برخی شرایط نیز مصرف الکل خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.

مصرف مواد مخدر:

مصرف مواد مخدر از دلایل بروز انواع ناهنجاری‌های مادرزادی در جنین از جمله مشکلات قلبی، نقص‌های لوله عصبی و اختلالات اسکلتی است. حتی در برخی موارد، مصرف مواد مخدر می‌تواند منجر به مرگ جنین شود. لذا توصیه می‌شود در دوره بارداری اکیدا از مصرف هرگونه ماده مخدر، روانگردان و دخانیات پرهیز کنید.

مصرف برخی داروها:

مصرف بسیاری از داروها در دوره بارداری ممنوع هستند زیرا می‌توانند به جنین آسیب برسانند. قبل از مصرف هر دارویی، حتی داروهای بدون نسخه حتما با پزشک خود مشورت کنید. برخی داروها ممکن است با فرآیند رشد و تکامل جنین تداخل کرده و سبب ایجاد ناهنجاری‌های مادرزادی شوند. برخی داروها نیز پتانسیل آسیب به اندام‌های داخلی جنین مانند کلیه‌ها، کبد و قلب را دارند. بعلاوه، مصرف برخی داروها نیز منجر به اختلالات رشد عصبی و مشکلات یادگیری در کودک خواهد شد.

رژیم‌های غذایی سخت:

دوره بارداری زمان خوبی برای رژیم گرفتن نیست چراکه رژیم‌های غذایی سخت احتمال آسیب به جنین را به دنبال دارند. مادر در این دوره باید تغذیه متعادل و کافی داشته باشد و از حذف گروه‌های غذایی خودداری کند. رژیم‌های غذایی سخت منجر به کمبود مواد مغذی ضروری برای رشد جنین از جمله آهن، فولات، کلسیم و پروتئین می‌شوند. نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری رژیم غذایی سخت داشته‌اند، اغلب با وزن کم متولد می‌شوند.

ورزش‌های سنگین:

ورزش‌های سنگین و فعالیت بدنی شدید خطر زایمان زودرس، پارگی کیسه آب و جدا شدن جفت را افزایش می‌دهند. ورزش‌های سنگین و غیر اصولی در زمان باردرای باعث افزایش ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون می‌شوند که برای سلامت جنین مناسب نیست. همچنین، این ورزش‌ها ممکن است باعث ایجاد انقباضات رحمی و افزایش خطر زایمان زودرس شوند. اما انجام ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی، شنا، یوگا و ورزش‌های مخصوص بارداری برای حفظ تناسب اندام و سلامتی مادر و جنین مفید هستند.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی:

 تماس با مواد شیمیایی مانند رنگ مو، مواد شوینده و حشره‌کش‌ها برای جنین مضر است. بسیاری از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو، مواد شوینده و حشره‌کش‌ها از طریق پوست جذب بدن شده و به جنین آسیب می‌رسانند. این مواد شیمیایی باعث اختلالات رشد، ناهنجاری‌های مادرزادی و مشکلات عصبی در جنین خواهند شد. از این‌رو، در دوره بارداری بهتر است از استفاده از مواد شیمیایی قوی خودداری کرده و در صورت نیاز از دستکش و ماسک استفاده کنید.

سونا و جکوزی:

حرارت زیاد سونا و جکوزی دمای بدن مادر را افزایش می‌دهد و احتمال آسیب به جنین را بالا می‌برد. این تاثیر بر رشد جنین اثر منفی دارد و خطر نقص‌های مادرزادی را افزایش خواهد داد. لذا توصیه می‌شود در دوره بارداری استفاده از سونا و جکوزی را به کمترین میزان ممکن کاهش دهید.

انجام آزمایش بارداری در منزل هومکا!

اگر دغدغه انجام و  تفسیر آزمایش خون بارداری   در   سریع‌ترین زمان ممکن و با کمترین دردسر را دارید، بهترین راهکار استفاده از خدمات آزمایش در منزل هومکا است. هومکا با ارائه خدمات آزمایش در منزل این امکان را برای شما فراهم کرده تا بدون نیاز به حضور در آزمایشگاه، در آرامش منزل خود آزمایش خون بارداری را انجام دهید. چرا آزمایش بارداری در منزل را انتخاب کنیم؟


راحتی و آسایش:  دیگر نیازی نیست برای انجام آزمایش به آزمایشگاه مراجعه کنید. نیروی متخصص هومکا در زمان تعیین شده به منزل شما مراجعه کرده و نمونه‌گیری را انجام می‌دهد.
دقت و اطمینان:  تمام نمونه‌های جمع‌آوری شده با رعایت استانداردهای پزشکی به آزمایشگاه‌های معتبر ارسال می‌شوند و نتایج با دقت بالا ارائه می‌گردد.
سرعت:  بلافاصله پس از اتمام آزمایش نتیجه آن در کمترین زمان ممکن و به صورت آنلاین به شما اعلام خواهد شد.
پوشش بیمه:  هومکا با بسیاری از بیمه‌های پایه و تکمیلی طرف قرارداد است بنابراین درصد قابل توجهی از هزینه آزمایش توسط بیمه پرداخت می‌شود.
محیط امن و بدون استرس : در محیط آرام منزل خود آزمایش را انجام دهید و از نگرانی‌هایی مانند بیماری‌های واگیردار محیط آزمایشگاه به دور بمانید.

برای ثبت درخواست خود می‌توانید از طریق سایت هومکا درخواست آزمایش بارداری در منزل را ثبت کنید. پس از ثبت درخواست، کارشناسان  هومکا  با شما تماس گرفته و زمان مناسب برای نمونه‌گیری را هماهنگ می‌کنند. در زمان مقرر، نیروی هومکا به منزل شما آمده و با رعایت تمامی نکات بهداشتی، نمونه‌گیری را انجام می‌دهد. سپس، نمونه به آزمایشگاه معتبر ارسال شده و آزمایش‌ها انجام می‌گردد. در نهایت، جواب آزمایش در کوتاه‌ترین زمان ممکن از طریق پروفایل کاربری خود در سایت هومکا به شما اطلاع داده می‌شود.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!