تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

ارزانی حیوانات: هنوز هم شیر خام را با همان هزینه‌ی پیشین پیدا کنید، اما دامداران دستخوش ضرر شده‌اند.

به گزارش تجارت نیوز،

 شیر از جمله محصولاتی است که نقش مهمی در تامین کلسیم و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن دارد و نقش آن در سبد غذایی مردم مهم است، اما بر اساس آمار موجود، سرانه مصرف شیر در ایران نسبت به سایر کشورها کمتر است و این موضوع هم از عدم فرهنگسازی مناسب و هم از قیمت بالای آن سرچشمه می‌گیرد.

چندی پیش خبر افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیر جریان ساز شد و نگرانی‌ها وانتقادات بسیار زیادی را به همراه داشت که این افزایش قیمت می‌تواند موجب کاهش سرانه مصرف شیر و لبنیات و حذف این محصول از سبد غذایی مردم شود. اما از سویی دیگر نیز به دلیل افزایش هزینه‌های نگهداری و… تولیدکنندگان که برای تولید متضرر هستند، نه تنها نسبت به این افزایش قیمت نظر مثبتی دارند بلکه گله‌مند هستند که چرا این افزایش قیمت از ابتدای سال رخ نداد و حال نیز با وجود اعلام قیمت جدید چرا هنوز با قیمت گذشته خریداری می‌شود؟

نکته مهم این است که تعیین نرخ شیر خام به عنوان یکی از کالاهای اساسی گروه یک، در اختیار ستاد تنظیم بازار کشور است و «شورای قیمت‌گذاری کالاهای کشاورزی و دامی» به ریاست وزیر جهاد کشاورزی مسئولیت اعلان نرخ خرید تضمینی شیر خام را به عهده دارد اما کارخانه‌های لبنی تا امروز (با گذشت ۶ ماه از سال ۱۴۰۳) هیچگونه ابلاغیه‌ای در خصوص نرخ خرید تضمینی شیر خام دریافت نکرده‌اند و دستگاه‌های ذیربط مصوبه‌ای در این زمینه ابلاغ نکرده‌اند و با وجود اینکه از ابتدای مهرماه باید با قیمت جدید به فروش می‌رسید هنوز با قیمت ۱۵ هزار تومان درب دامداری خریداری می‌شود.

در ادامه این مطلب با توجه به انتقادات وارده به افزایش قیمت شیر خام، به نظر دامداران و اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران پرداخته شده است.

مجتبی عالی – مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران درباره افزایش قیمت شیر اظهار کرد: افزایش قیمت شیر باید ابتدای سال رخ می‌داد که متاسفانه انجام نشد و حدود ۷ ماه است که دامدار در حال تحمل ضرر است و با فروش قیمت پایین متضرر می‌شود.  

وی با توجه به انتقادات وارد شده به مسئله افزایش قیمت شیر خام با توجه به کاهشی بودن قیمت نهاده‌ها از ابتدای سال نسبت به سال گذشته گفت: تنها قیمت نهاده به میزان افزایشی یا کاهشی شدن قیمت شیر چندان مربوط نیست و علاوه بر قیمت نهاده، هزینه کارگر، حاملان انرژی، حمل و نقل، داروها، هزینه نگهداری و … تمام این موارد از ابتدای سال برای دامداران افزایش یافته است. برخی مسائل مطرح می‌شود که دامدار در حالی که با توجه به افزایش قیمت‌ تمام مسائل جانبی با ضرر تولید می‌کند و به فروش می‌رساند، دیگر انگیزه‌ای برای تولید ندارد.

شیرخام هنوز با قیمت ابلاغی جدید خریداری نمی‌شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی دامداران ایران با بیان اینکه ۱۵ روز است که در خبرها اعلام می‌شود که قیمت جدید شیر اعلام شده، اما هنوز قیمت جدید ابلاغ نشده و با همان قیمت قدیم شیر از دامدار خریداری می‌شود اظهار کرد: چندین ماه است که واردات بی‌رویه گوشت انجام می‌شود و متاسفانه از آن جلوگیری نمی‌شود، در صورتی که ما می‌توانیم یک صادرکننده گوشت باشیم اما شرایط به گونه‌ای پیش رفته که به یک کشور واردکننده تبدیل شده‌ایم.

وی ادامه داد: در دامداری‌ها گاو و گوسفندهایی وجود دارد که دیگر کسی آن‌ها را خریداری نمی‌کند چرا که با ارز دولتی ۲۸ هزار تومانی گوشت یخی و گرم وارد می‌کنند و ما نمی‌توانیم با آن‌ها در بازار رقابت کنیم. به دلیل اینکه دامداران سکوت می‌کنند متاسفانه حق و حقوقشان پایمال می‌شود.

لزوم فرهنگسازی دولت برای افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی دامداران ایران درباره اینکه با افزایش قیمت سرانه مصرف شیر کاسته می‌شود مطرح کرد: دولت باید برای مصرف شیر و لبنیات فرهنگسازی کند و یا یارانه‌ای به مصرف کننده تخصیص دهد. یکی از اتفاقات رخ داده این است که یک کارخانه برای مدارس شیر تامین کرد ولی آموزش و پرورش هزینه آن را پرداخت نکرد و در نتیجه کارخانه نیز نتوانست با دامداران تسویه حساب کند. بنابراین دولت باید برای مصرف شیر و لبنیات در جامعه فرهنگ‌سازی کند.

وی افزود: اگر محاسبه کنیم، در خصوص شیر اصلا افزایش قیمتی هم رخ نداده است. قیمت قبلی ۱۵ هزار تومان بوده و حالا این قیمت ۱۸ هزار تومان اعلام شده و این به معنای افزایش ۲۰ درصدی است که حقوق پرداختی افراد جامعه نیز ۲۰ درصد افزایش یافته اما به این میزان که افزایش قیمت شیر برای برخی چشمگیر بوده آیا به این نکته نیز توجه کرده‌ایم که وسایل حمل و نقل عمومی، دارو و مسائل بهداشتی و درمانی و… نیز چقدر افزایش داشته‌اند؟  

ضربه شدید واردات گوشت به تولیدکنندگان

عالی تاکید کرد: دامداران ما بهترین گوشت، شیر و لبنیات و… را تولید می‌کنند اما متاسفانه در کشور ما همیشه به تولیدکننده توجهی نمی‌شود. ۶ ماه از سال گذشته ولی همان اوایل سال گفتند قیمت را افزایش می‌دهند ولی خبری نشد. کارخانه‌های لبنیات از ابتدای سال سه بار قیمت خود را افزایش دادند اما شیر که مواد اولیه است افزایش قیمتی نداشت. سال گذشته شب عید قیمت شیر را ۱۵ هزار تومان تعیین کردند و تاکنون همین قیمت ثابت بوده است.

وی ادامه داد: قیمت همه چیز روزانه افزایش می‌یابد. دامدار به مقرون به صرفه بودن قیمت گوشت دلخوش بود به قدری گوشت وارد شد که به دامداران ضربه شدیدی وارد شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران در پایان تاکید کرد: از زمانی که قیمت جدید شیر ابلاغ شده هنوز هیچ تغییری در قیمت‌ها اعمال نشده و به همان قیمت سابق به فروش می‌رسد و هیچ توجهی به این موضوع نمی‌شود.  

منبع :

ايسنا

به اشتراک گذاری

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!