تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

طوفان‌های خورشیدی باستانی، تاثیر فاجعه‌باری برای انسان‌ها داشتند

دانشمندان چهار طوفان شدید خورشیدی را که در گذشته زمین را درنوردیده اند، کشف کرده اند که اگر امروز رخ دهد، می‌تواند به ماهواره ها، شبکه‌های برق و شبکه‌های ارتباطی آسیب برساند.

طوفان‌های خورشیدی به صورت جریانی از ذرات باردار خارج شده توسط خورشید به وجود می‌آیند که در برخورد با زمین می‌توانند نوسانات مغناطیسی و الکتریکی در اطراف سیاره ایجاد کنند و شفق‌های قطبی خیره کننده‌ای بوجود آورند.

در دوران مدرن، طوفان‌های شدید خورشیدی همچنین می‌توانند انتقال نیرو و عملکرد ماهواره‌ای را مختل کنند و حتی تصور می‌شود که بر ارتباطات اینترنتی جهانی تأثیر بگذارند.

به عنوان مثال، یکی از قوی‌ترین طوفان‌های خورشیدی در تاریخ مستند، که در سال ۱۸۵۹ رخ داد، باعث شد تا سیستم‌های تلگراف در سراسر اروپا و آمریکای شمالی دچار اختلال شده و آتش بگیرند.

بررسی جدید مطالعات، تحقیقات موجود را که به دنبال نشانه‌هایی از رویداد‌های طوفان خورشیدی گذشته در حلقه‌های درختان باستانی بودند، ارزیابی کرد.

این مطالعات از یک فناوری نوظهور برای شناسایی چنین رویداد‌های کیهانی گذشته با تجزیه و تحلیل سطوح کربن رادیواکتیو تولید شده در جو استفاده می‌کند.

هر زمان که طوفان‌های خورشیدی رخ می‌دهد، سطح کربن رادیو کربن به سطوح بسیار بالاتر از سطوح طبیعی افزایش می‌یابد و این اثری قابل مشاهده در حلقه‌های درختان که در آن درختان دی اکسید کربن را جذب می‌کنند، باقی می‌گذارد.

دانشمندان با استفاده از این حلقه‌ها به عنوان اثر انگشت توانستند وقوع طوفان‌های خورشیدی گذشته را تعیین کنند.

اولین تلاش برای تعیین تاریخ دقیق طوفان‌های خورشیدی با استفاده از حلقه‌های درختی در سال ۲۰۱۲ توسط فیزیکدان پرتو کیهانی ژاپنی فوسا میاکه انجام شد.

با استفاده از همین رویکرد، اکنون تایید شده است که چهار طوفان خورشیدی شدیدتر در سال‌های ۹۹۳ پس از میلاد، ۶۶۰ قبل از میلاد، ۵۲۵۹ قبل از میلاد و حتی ۷۱۷۶ قبل از میلاد رخ داده است.

دانشمندان هشدار می‌دهند که طوفان‌های مشابه امروزی می‌تواند برای جامعه تکنولوژیک مدرن فاجعه بار باشد، زیرا می‌تواند به سیستم‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های برق آسیب برساند.

دانشمندان می‌گویند رویکرد جدید در حال ظهور که فیزیکدانان خورشیدی، بوم شناسان و باستان شناسان را متحد می‌کند، برای درک بهتر خطرات و فراوانی چنین طوفان‌های عظیم خورشیدی بسیار مهم است.

به گفته ایلیا اوسوسکین، نویسنده این مطالعه، از دانشگاه اولو در فنلاند، «ما انتظار داریم که اندازه‌گیری‌های کربن رادیویی سالانه به پیشرفت‌های قابل توجهی در درک ماهیت رویداد‌های آتشفشانی شدید خورشیدی منجر شود».

همانطور که دانشمندان در مورد طوفان‌های خورشیدی شدید گذشته از سوابق حلقه درختان بیشتر می‌آموزند، این دانش می‌تواند به برنامه ریزی رویداد‌های آینده کمک کند.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!