تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

فریب ورزی سربازان تحریم در برابر FATF: راز افزایش شفافیت یا تبلیغات گروه های مالی؟

به گزارش تجارت نیوز،

موضوع صادرات نفت و مشکلات ناشی از تحریم و نپیوستن ایران به FATF بارها گریبان‌گیر کشور شده و مهم‌ترین منبع درآمد ایران به عنوان یک کشور نفتی را با مشکلات متعددی مواجه کرده است. از این رو، بسیاری از کارشناسان بارها نسبت به ضرورت احیای روابط با دنیا هشدار داده‌اند.

اما اخیرا قاسم روان‌بخش، نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس، با نگاه انتقادی نسبت به تصویب و پذیرش کامل معاهده FATF در کشور به تجارت‌نیوز گفته بود: اگر اف‌ای‌تی‌اف را تصویب کنند همه آن راه‌حل‌هایی را که داریم و به وسیله آن‌ها تحریم‌ها را دور می‌زنیم و به این واسطه بی‌اثرشان می‌کنیم در اختیارشان قرار می‌دهیم و دیگر اجازه فروش نفت هم به ما نمی‌دهند.

روان‌بخش با اشاره به شرایط فروش نفت در دولت سیزدهم توضیح داد: با تصویب FATF آن راهکارهایی را هم که در دولت سیزدهم ابداع شد تا تاثیر تحریم‌ها کمرنگ شود و الان هر چقدر نفت داشته باشیم می‌توانیم بفروشیم در اختیار آنها قرار می‌دهیم و همین را هم از دست می‌دهیم. تصویب FATF هیچ تاثیری جز ضرر زدن به کشور نداشته و تصویب آن، راه سرمایه‌گذاری را در کشور باز نمی‌کند.

کاهش درآمدهای نفتی به دلیل قرارگرفتن در لیست سیاه FATF

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به دنبال مشکلات تحریمی، راه‌های دور زدن تحریم زیان زیادی به کشور وارد کرده است. از مشکلات دور زدن تحریم از طریق نفت‌کش‌هایی بدون نام و پرچم ایران گرفته تا ارزان‌فروشی نفت و زدن کشتی‌های نفت‌کش در آب‌های بین‌المللی.

کشورهای دنیا به دنبال قرارگرفتن ایران در فهرست سیاه FATF، نسبت به خرید نفت از ایران تمایل کمتری نشان می‌دهند؛ چراکه ایران به استاندارد شفافیت در سیستم‌های بانکی پای‌بند نیست. حال در صورت انجام معامله نفتی با ایران، این کشورها وضعیت خود را به خطر می‌اندازند و حاضر به خرید نفت ایران نخواهند بود. این موضوع باعث شده که مشتریان نفتی ایران کم شود و به دنبال کاهش مشتریان، ایران مجبور به دادن تخفیف‌های کلان به تنها مشتریان خود مانند چین شده است.

همچنین قرارگرفتن ایران در لیست سیاه FATF باعث شده که ایران نتواند در وصول مطالبات نفتی خود موفق باشد و روی به تهاتر آورده است. کشورها به دلیل پیوستن به FATF، نمی‌توانند مراودات خود با ایران را از طریق سیستم بانکی انجام بدهند و در همین زمینه درآمدهای ارزی ایران کاهش چشم‌گیری یافته است. همچنین انجام تهاتر منجر شده که بسیاری از کالاهایی که کشور به آن‌ها احتیاج ندارد، وارد کشور شود.

پیش‌تر فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق ایران در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز در همین زمینه عنوان کرده بود: کالایی که در ازای نفت وارد کشور می‌شود، از محل منابع ایران در کشور مقصد حساب شده است. برای مثال هندی‌ها برنج و چینی‌ها خودرو و موارد دیگری به جای نفت به ما می‌دهند. در قبال این تجارت، اهرم فشاری اتفاق نمی‌افتد. یعنی برای مثال اگر ایران ۱۰ میلیارد دلار اهرم فشار داشته باشد، با یک لانگ کردیت ۵۰ میلیارد دلاری می‌تواند واردات انجام دهد. اما این کشورها به‌ویژه چین، عین همان مبلغ را اعتبار می‌دهند و حتی دو برابر نیز حاضر نیستند خط اعتباری باز کنند. آن‌ها از پول خود ایران به ایران کالا می‌دهند و با توجه به این شرایط، امکان چانه‌زنی بر سر تخفیف وجود ندارد.

موضوعات بیان شده تنها برخی از مواردی است که به دنبال قرارگرفتن ایران در فهرست سیاه FATF، هزینه‌های بسیاری به کشور تحمیل کرده و علنا درآمد نفتی ایران را کاهش داده است.

در همین زمینه تجارت‌نیوز با فریال مستوفی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در رابطه با پیوستن ایران به FATF و مخالفان این موضوع، گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

مشکل منتقدان شفافیت است!

مستوفی در زمینه سازوکار FATF عنوان کرد: بعد از سال ۲۰۱۱ که مسئله برج‌های دوقلوی آمریکا اتفاق افتاد، برای اینکه بتوانند کنترلی بر سیستم‌های مالی دنیا داشته باشند، یک استانداری به نام اف‌ای‌تی‌اف درست شد. چرا که پول کارهایی مانند قاچاق انسان، مواد مخدر و تروریسم از طریق سیستم بانکی جابه‌جا می‌شد و برای کنترل این رویه، استانداردهای بانکی برای حفاظت از این مسائل تصویب شد تا بانک‌ها و سیستم‌های مالی دنیا همگی بتوانند از یک استاندارد استفاده کنند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: کل کشورهای دنیا به جز ایران و کره شمالی به این استاندارد پیوستند. حتی کشورهایی مانند افغانستان، سوریه، عراق و… هم به FATF پیوستند، اما ایران و کره شمالی تنها کشورهایی بودند که این استاندارد را نپذیرفتند. دلیل این کشورها برای نپذیرفتن این استاندارد نیز همین موضوع تحریم بود. در واقع عنوان می‎کردند که به دلیل تحریم بودن ایران، استفاده از کانال‌های دیگری به جز کانال‌های رسمی به جهت دور زدن تحریم، موضوعی حیاتی بوده و با پیوستن به FATF به دلیل ایجاد شفافیت، جلوی این راه‌ها گرفته می‌شود. چرا که شفافیت، دور زدن تحریم از کانال‌های غیررسمی را با مشکل مواجه می‌کند. اما در این زمینه سوال این است که مگر کارهایی که ایران برای دور زدن تحریم انجام می‌دهد، از طریق سیستم‌های بانکی انجام می‌شود؟

پافشاری کاسبان تحریم بر ضررهای FATF

مستوفی در رابطه با تاثیر FATF بر روابط ایران تشریح کرد: تحریم‌های ایران دو نوع هستند. یکی تحریم‌های آمریکا و دیگری تحریم‌های سازمان ملل. همه کشورها به تحریم‌های سازمان ملل توجه می‌کنند و موارد تحریمی را انجام نمی‌دهند. اما تحریک تحریم‌های آمریکا را قرار نیست همه کشورها رعایت کنند. برای مثال چین، روسیه و… این تحریم‌ها را رعایت نمی‌کنند. الان کشورهای دنیا دقیقا به دلیل مسئله FATF با ایران همکاری نمی‌کنند. بنابراین اگر ایران به FATF بپیوندد و مشارکت کند، درهای بیشتری به روی کشور باز می‌شود.

بنا بر گفته او، منافع وصل شدن ایران به FATF بسیار بیشتر از معایب آن است و به نظر می‌رسد که بیشتر کاسبان تحریم هستند که بر روی ضررهای آن پافشاری می‌کنند. بخش خصوصی بر سر این موضوع تاکید دارد که حتما باید ایران به این استاندارد بپیوندد و پس از آن، استانداردهای سیستم بانکی نیز باید بالا برود. انتقادات نسبت به پیوستن به FATF به دلیل کاهش راه‌های دور زدن تحریم و افزایش شفافیت را نمی‌توان پذیرفت. در حال حاضر حتی شرایط بسیار شدیدتری برای سیستم بانکی ایران گذاشته شده است و به جای این موارد باید تلاش برای شفافیت در دستور کار قرار داشته باشد.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

به اشتراک گذاری

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!