تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

میوه را برای میان‌وعده دانش‌آموزان جدی بگیرید

سپیده دولتی – کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در خصوص میان وعده دانش آموزان گفت: یکی از مواردی که با شروع سال تحصیلی والدین با آن درگیر می شوند انتخاب تغذیه خوب و مناسب  برای میان وعده مدرسه فرزندان‌شان است. انتخاب مواد غذایی سالم و مغذی بسیار در سلامت دانش آموزان اهمیت دارد. یکی از مواد غذایی که توصیه می شود ساندویچ‌های سالم هستند. منظور از ساندویج سالم ، ساندویچی است که نان آن سبوس‌دار باشد و مواد غذایی داخل آن از نظر تغذیه‌ای، ارزش تغذیه‌ای  مناسب داشته باشد که می‌توان به انواع ساندویچ‌های نان و پنیر همراه با  مغزیجات مثل بادام و گردو، خرما، خیار و گوجه فرنگی، موز، سبزی خوردن، انواع کوکو و کتلت، اولویه، فلافل و همبرگرهای خانگی و تخم مرغ اشاره کرد. همچنین باید متذکر شد که زیاد از سس‌های مایونز برای ساندویچ‌ها به دلیل کالری بالا استفاده نشود.

وی ادامه داد: یکی از مواد غذایی که مصرف آن زیاد شده است، ارده و شیره است که به دلیل کالری بالا مصرف آنها هفته‌ای یک بار آن هم برای کودکان و نوجوانان بدون اضافه وزن و چاقی توصیه می‌شود و مصرف آن به کودکان دچار اضافه وزن و چاقی اصلا توصیه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه میوه‌ها و سبزیجات نیز انتخاب‌های بسیار خوب دیگر برای میان وعده دانش آموزان است، عنوان کرد: میوه و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان، ویتامین‌ها و برخی از مواد معدنی هستند که تمامی این ریز مغذی‌ها منجر به تقویت سیستم ایمنی می‌شود. در فصل سرما به دلیل شیوع بیماری‌های ویروسی مصرف این گروه از مواد غذایی منجر به تقویت سیستم ایمنی کودکان و نوجوانان می‌شود و احتمال ابتلای آنها را به این بیماری‌های فصلی کاهش می‌دهد. بنابراین توصیه می‌شود روزی سه عدد میوه با رنگ‌های مختلف مصرف شود.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار داشت: برخی از مواد غذایی به دلیل ارزش غذایی کم توصیه نمی‌شوند که از جمله این مواد غذایی می‌توان به انواع نوشیدنی حاوی قند افزوده مثل نوشابه و نوشیدنی‌های میوه‌ای اشاره کرد. همچنین بیسکویت و کیک‌های مغزدار به دلیل قند بالا و چسبندگی زیاد به دندان‌ها نیز توصیه نمی‌شوند و بهتر از بیسکویت‌های بدون کرم و سبوس‌دار استفاده کنند. همچنین از انتخاب چیپس و مغزیجات نمکی هم خودداری شود.

وی ادامه داد: شیر نیز یکی دیگر از مواد غذایی بسیار خوب برای دانش آموزان است که بهتر است والدین با تشویق کودکان خود آنها را به مصرف این ماده غذایی تشویق کنند. میوه‌های خشک و برگه‌های مختلف، برنجک و نخود چی، کشمش و مویز یکی دیگر از انتخاب‌های خوب برای میان وعده  محسوب می‌شوند که ارزش تغذیه‌ای بالایی دارند.

دولتی اظهار داشت: حبوبات نیز یکی از منابع خوب پروتئینی و مواد معدنی همچون آهن، روی و فسفر هستند که به رشد و سلامت و یادگیری دانش آموزان کمک می‌کنند. بنابراین مادران می‌توانند حبوبات را در غالب انواع کوکو یا عدسی یا خوراک لوبیا برای میان وعده فرزندان‌شان آماده کنند.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: یکی از نکات مهم تغذیه‌ای در دوران مدرسه این است که حتما دانش آموزان صبحانه خورده به مدرسه بروند. ممکن است برخی از دانش آموزان به دلیل استرس از خوردن صبحانه امتناع کنند که بهتر است والدین با آرامش و صحبت استرس فرزند خود را کاهش دهند و در عین حال اصرار به مصرف یک صبحانه کامل نداشته باشند و برای صبحانه هرچیزی که فرزندشان دوست دارد مصرف کنند تا از این طریق بچه صبحانه خورده به مدرسه برود.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از نکات مهم مصرف کافی آب است که توصیه می شود حتما والدین به فرزندان خود آموزش دهند که به مقدار کافی باید در طول روز  آب مصرف کنند. علاوه بر تامین آب کافی بدن، مصرف مقدار مناسب آب می‌تواند از ایجاد مشکلات گوارشی مثل یبوست پیشگیری کند؛ چرا که میزان تحرک در کودکان و نوجوانان به دلیل زندگی ماشینی کاهش یافته است و مصرف کافی آب و سبزیجات مثل کاهو و سبزی خوردن به دلیل داشتن فیبر می‌تواند از ایجاد یبوست پیشگیری کند.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!