آیا با ورود خودروهای وارداتی، قیمتهای بازار خودرو افزایش مییابد؟
در بازار خودرو ایران، در سه ماه اخیر، قیمتها به شدت افزایش یافته است. به عنوان مثال، خودروهای چینی تا 25 درصد گرانتر شده و خودروهای خارجی نیز با قیمتهای بسیار بالا روبهرو شدهاند. افزایش قیمت خودروها بخصوص خودروهای چینی، باعث سختی برای مصرفکنندگان شده است. اقدامات دولت در این زمینه تا کنون باعث افزایش قیمت و تشدید وضعیت خرید برای مصرفکنندگان واقعی شده است.
کارشناس خودرو، احسان گائینی، به گزارش انتخاب اظهار داشت که افزایش قیمت خودروهای وارداتی، به ویژه چینی، در چند ماه گذشته ادامه داشته است. نوسانات نرخ ارز در بازار خودروها تأثیر بسیاری داشته و بازار در مدت زمان کوتاهی بسیار فعال نبوده است. وی عندهای بیشتر خودروهای جدید به بازار عرضه شود تا قیمتها کاهش یابد.
وی همچنین به اهمیت برنامهریزی کارشناسی شده و همکاری با دولت برای تسهیل واردات خودروهای وارداتی اشاره کرد تا قیمتها کاهش یابد و بازار خودرو داخلی و خارجی بهبود یابد. از سوی دیگر، وی بیان کرد که قیمتهای خودروهای داخلی در حال حاضر بسیار بالا است و واردات بیشتر میتواند به کاهش قیمتها کمک کند.
بازار خودرو طی سه ماه اخیر شرایط آشفتهای از نظر قیمت پیدا کرده است. گران شدن پژو پارس و رسیدن ۲۰۷ به یک میلیارد و گران شدن ۲۵ درصدی خودروهای چینی، شرایط را برای مصرفکنندگان واقعی سختتر کرده است. سیاستهای دولت در رابطه با خودرو نیز تاکنون فقط موجب افزایش قیمت و سخت شدن شرایط خرید برای خریدار واقعی شده است.
به گزارش انتخاب، احسان گائینی، کارشناس خودرو، درباره افزایش قیمت خودروهای خارجی طی چند ماه اخیر به خبرنگاران گفت: اگر ما از نیمهی بهمن تا پایان فروردین را به عنوان دو ماه اخیر در نظر بگیریم، در ماشینهای وارداتی چینی، میانگین ۱۵ درصد افزایش قیمت داشتیم که در برخی از مدلها تا ۲۵ درصد افزایش را هم مشاهده کردیم. مثلاً فونیکس اف. ایکس از ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون افزایش قیمت را تجربه کرده بود. به هر حال بازار در نوساناتی که با افزایش نرخ ارز داشت، دچار چالش بود و بازار شب عید در اسفند هم مؤثر بود. در فروردین نوسانات ارزی خیلی مؤثر بود. بازار در یک هفته اخیر خیلی داغ نبوده و تعداد خرید و فروشها پایین است. بازار به سمت رکود است و همچنان قیمتها نسبت به آنچه در دی و بهمن داشتیم، بیشتر است؛ و افزود: عرضهی بیشتر و در دسترس بودن خودروهای جدید برای خریداری میتواند نرخها را کاهشی کند؛ متأسفانه طی ماههای گذشته این عرضه نیز زیاد نبوده و بهتر است اگر میخواهیم قیمتها کاهشی باشد، میزان تزریق خودرو به بازار تسهیل شود.
وی درباره سیاستهای دولت در حوزه ماشینهای خارجی بیان کرد: با توجه به محقق نشدن وعدهای که بابت واردات گسترده با برندهای متفاوت داده شده بود و همچنان هم ادامه دارد و بوی خوشی از سمت واردات نمیآید، مسلماً در ماشینهای وارداتی و خودروهایی که در گذشته وجود داشت، افزایش قیمت را همچنان خواهیم داشت. بازار در سگمنت خودروهای وارداتی بسیار خالیست و به نظر نمیرسد امیدی بابت متعادل شدن خودروهای وارداتی وجود داشته باشد. خودروهای وارداتی عمدتاً بیش از ۵ سال کار کردهاند و همچنان قیمتهای در حال افزایش دارند.
این کارشناس خودرو درباره قیمت غیرواقعی خودروهای خارجی در ایران اظهار داشت: قیمت خودروهای خارجی در کشور ما گاه ۴ تا ۵ برابر مدل روز خودرو با مدلهای ۵ سال کارکرده معامله میشود. دلیل اصلی عدم وجود خودروی وارداتی صفر با مدلهای متنوع است. با توجه به واردات محدودی که انجام شد، خودروهای وارداتی قیمتهایی دارند که نزدیک به سه برابر قیمت واقعیشان است. اگر سیاستها به سمت واردات بیشتر برود، تنها راه کاهش قیمت است، در غیراین صورت قیمتها به شدت افزایشی است و واسطهها از آن استفاده میکنند.
ائینی در رابطه با تأثیر واردات خودرو بر کاهش قیمت خودرو داخلی گفت: با توجه به شرایط بازار خودرو در کشور، با برنامهریزی کارشناسی شده و استفاده از اهل فن در حوزهی خودرو، با همکاری دولت، برنامهریزی درست و تصویب قوانینی که واردات را تسهیل کند، در سگمنت خودروهای وارداتی بازار بهتری را ایجاد کنیم. در خودروهای داخلی نیز زمانیکه خودرو وارداتی زیاد شود، قیمت آنها نیز کاهش مییابد. قیمت خودروهای داخلی بسیار بالاست؛ اینکه ۱ میلیارد تومان برای ۲۰۷ هزینه کنیم.