تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

9 دلیل برتر برای زنان برای مصرف هندوانه

هندوانه یک میوه بسیار مفید و خوشمزه است که خواص بی‌شماری برای سلامتی انسان، به خصوص زنان دارد. این میوه دارای ویتامین‌های مختلفی از جمله ویتامین C و A، منیزیم، کلسیم و آهن است که برای حفظ سلامت قلب و عروق، ایجاد تعادل مایعات بدن و پیشگیری از بیماری‌های مزمن بسیار مفید است. هندوانه همچنین دارای آنتی‌اکسیدان‌های مبارزه‌کننده با بیماری‌ها مانند لیکوپن و کوکوربیتاسین E است که به مقابله با سرطان و دیابت کمک می‌کند.

پوست هندوانه و دانه‌های آن هم دارای خواص بسیاری برای زنان هستند. پوست هندوانه کم‌چرب و با فیبر بالایی که حاوی سیترولین است، و دانه‌های هندوانه که سرشار از منیزیم و فولات هستند، می‌توانند به بهبود هضم، کنترل وزن، تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت چشم و پوست، و مقابله با دردهای عضلانی کمک کنند.

به طور خلاصه، خوردن هندوانه به زنان کمک می‌کند تا سلامتی و زیبایی آن‌ها را بهبود بخشد و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری کند. از طرفی، دانه‌های هندوانه و پوست آن نیز دارای خواص مفیدی برای زنان هستند که می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی آن‌ها کمک کند.

ممکن است تصور کنید که حجم اعظم هندوانه را شکر و آب تشکیل داده است؛ اما همان‌طور که در این مقاله از تک فانبلاگ توضیح خواهیم داد هندوانه خواص بی‌شماری برای سلامتی انسان و به طور خاص زنان دارد، با ما همراه باشید تا از خواص هندوانه برای زنان شگفت‌زده شوید.

ارزش غذایی هندوانه

اگرچه هندوانه فاقد پروتئین و آهن است، اما ارزش غذایی آن را به هیچ وجه نباید دست کم گرفت. این میوه شگفت‌انگیز فاقد چربی، سدیم و کلسترول است و دارای تاییدیه اثرات مهم بر سلامت قلب از انجمن قلب آمریکا است. حتی دانه‌های هندوانه دارای منیزیم، آهن، چربی‌های سالم و روی هستند.

ارزش غذایی یک فنجان هندوانه به شرح زیر است:

کالری۴۶ کالریچربی۰ گرمسدیم۱ میلی گرمشکر۹ گرمکلسیم۱۰ میلی گرمویتامین C۱۲ میلی گرممنیزیم۱۵ میلی گرمآب۱۳۹ گرم

به موارد بالا این گزینه را نیز اضافه کنید که هندوانه ۱۷۰ میلی گرم پتاسیم دارد، یک ماده معدنی ضروری که ضامن عملکرد صحیح اعصاب و ماهیچه ها و تعادل مایعات در بدن شما است. همچنین علاوه بر ویتامین C هندوانه حاوی مقادیر مناسبی ویتامین A نیز است.

آنتی‌اکسیدان‌های مبارزه کننده با بیماری در هندوانه مانند لیکوپن و کوکوربیتاسین E از شما در برابر بیماری‌هایی مانند سرطان یا دیابت محافظت می‌کند. لیکوپن نیز به هندوانه رنگ قرمز می‌دهد.

آیا دانه یا پوست هندوانه برای زنان مفید است؟

قبل از اینکه پوست هندوانه را در سطل زباله بیندازید، یک ثانیه به فواید سلامت پوست و تخمه هندوانه توجه کنید. پوست هندوانه نسبت به گوشت خود قند کمتر و فیبر بیشتری دارد و همچنین حاوی سیترولین است.

دانه‌های هندوانه – خشک یا خام – سرشار از منیزیم و فولات هستند که به عملکرد مناسب بدن و مقاومت آن در برابر بیماری کمک می‌کند. دانه‌های هندوانه همچنین دارای انواع اسیدهای چرب هستند که کلسترول بد خون را کاهش می‌دهند و به زنان در جلوگیری از حمله قلبی و سکته کمک می‌کنند.

نکته: می‌توانید پوست هندوانه را با سبزیجات دیگر سرخ کنید و ادویه‌ها را مانند دانه‌های کدو تنبل به دانه‌ها یا تخمه‌های هندوانه اضافه کنید تا یک میان‌وعده‌ای آسان و سالم برای خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیزکیک مدرن هندوانه

خواص هندوانه برای زنان

در ادامه به ۹ مورد از خواص شگفت‌انگیز هندوانه برای زنان اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱. به بدن شما کمک می کند هیدراته بماند

یکی از مشکلاتی که به‌خصوص در فصول گرما ممکن است بدن درگیر آن شود کم‌آبی بدن است. این موضوع در قشر کارمند شایع‌تر است؛ زیرا در مدتی که در محل کار خود هستند کمتر نیاز به آب بدن را درک می‌کنند و سراغ بطری آب می‌روند.

کم‌آبی بدن می‌تواند باعث خستگی، گرفتگی عضلات و سردرد شود. هندوانه ۹۲ درصد آب است، بنابراین راهی آسان برای آبرسانی و طراوت بدن شماست. زنانی که دوست دارند در طول روز طراوت و شادابی خود را حفظ کنند باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

اگر در روتین روزانه خود ورزش و فعالیت بدنی نیز دارید می‌توانید بعد از فعالیت یا یک تمرین ورزشی شدید، کمی هندوانه که روی آن مقداری نمک پاشیده شده بخورید تا الکترولیت‌ها و کربوهیدرات‌های بدن خود را دوباره شارژ کنید.

“زنانی که فعالیت بدنی دارند و یا ورزش می‌کنند از تأثیری که هندوانه در بازگرداندن انرژی و رفع تشنگی بدن دارد حتما شگفت‌زده می‌شوند.”

۲. کمک به کنترل وزن و داشتن اندامی زیبا

اگر در تلاش برای حفظ یا رسیدن به وزن ایده‌آل خود هستید و در مقابل وسوسه تنقلات شیرین با کالری بالاتر دائما به سراغ شما می‌آید هندوانه گزینه ای عالی برای رژیم غذایی شما است. از آنجایی که هندوانه حاوی مقدار زیادی آب است و کالری کمی دارد می تواند برای مدت طولانی تری به شما احساس سیری بدهد.

نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ روی ۳۳ نفر که اضافه وزن داشتند یا چاق بودند، نشان داد که کسانی که به مدت چهار هفته روزانه به جای خوردن کلوچه های کم چرب، هندوانه می خوردند، گرسنگی کمتری داشتند و میل کمتری به خوردن سایر تنقلات داشتند. خوردن هندوانه باعث کاهش وزن بدن، شاخص توده بدنی (BMI) و بهینه کردن نسبت دور کمر به باسن و کاهش فشار خون می‌شود.

۳. مقابله با استرس و بیماری‌های مزمن

شواهد اولیه حاکی از آن است که خوردن منظم هندوانه خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را کاهش می‌دهد. این خواص به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هندوانه است که به محافظت از بدن شما در برابر استرس و جلوگیری یا کند کردن آسیب سلولی کمک می‌کند.

در واقع، هندوانه نسبت به هر میوه یا سبزی دیگر – از جمله گوجه فرنگی – لیکوپن بیشتری دارد. همچنین بالاترین منبع اسید آمینه سیترولین است که مولکولی به نام اکسید نیتریک تولید می‌کند که به شل شدن عروق خونی بدن کمک می‌کند.

مزایای تغذیه‌ای هندوانه به شما در مبارزه با فشار خون، کلسترول و التهابی که می‌تواند منجر به بیماری‌های مزمن شود کمک می‌کند. اخیرا محققان دریافتند که عصاره هندوانه فشار خون مچ پا را در بزرگسالان میان‌سال مبتلا به فشار خون اولیه (فشار خون بالا) و چاقی را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه اسموتی هندوانه و توت فرنگی

۴. هندوانه و کمک به سلامت چشم

خواص مواد مغذی موجود در هندوانه برای چشم بسیار قابل‌توجه است. آنتی‌اکسیدان‌های هندوانه به جلوگیری یا به تاخیر انداختن شکل گیری آب مروارید کمک می‌کنند. هندوانه خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا (بیماری چشمی مرتبط با سن) را کاهش می‌دهد، بیماری خطرناکی که می‌تواند باعث نابینایی شود.

ویتامین A موجود در هندوانه به سلامت قرنیه چشم شما کمک می‌کند . فقط یک برش متوسط هندوانه حاوی ۱۱ درصد ویتامین A مورد نیاز روزانه شما است.

۵. تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر روزانه یک لیوان آب هندوانه پوره شده بخورید، ویتامین C (اسید اسکوربیک) موجود در آن از سیستم ایمنی بدن شما حمایت می‌کند و با میکروب‌ها و عفونت‌های موجود در بدن شما مبارزه می‌کند. همچنین همان‌طور که گفتیم به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

۶. دردهای عضلانی را تسکین می دهد (مناسب برای زنان ورزش‌کار)

فواید هندوانه و آب هندوانه کمک شایانی می‌کند تا شما بعد از ورزش احساس بهتری داشته باشید. این خاصیت به لطف سیترولین موجود در هندوانه است که موجب تولید اکسید نیتریک برای بهبود جریان خون و عملکرد روان عضلات کمک می‌کند.

سیترولین همچنین آمونیاک را از بدن شما دفع می‌کند. این فرآیند باعث کاهش مقدار ماده‌ای به نام لاکتات می‌شود که در طول ورزش در بدن شما تجمع می‌یابد و می‌تواند منجر به درد عضلانی شود.

بیشتر بخوانید: روش درمان سنگ کلیه با هندوانه پخته!

۷. هندوانه به سلامت پوست کمک می کند

این یکی از خواصی است که اکثر زنان به آن توجه ویژه دارند. ویتامین C موجود در هندوانه به بدن شما کمک می‌کند تا کلاژن تولید کند. این ماده شگفت‌انگیز به تقویت سیستم ایمنی، سلامت سلول‌ها و توانایی شما برای التیام جراحات کمک شایانی می‌کند.

کلاژن به پوست شما قدرت و قابلیت ارتجاعی می دهد و به جایگزینی سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند. این بدان معناست که خوردن هندوانه می‌تواند موجب سلامت پوست شما شده و اثرات پوستی مرتبط با افزایش سن و پیری را کاهش دهد.

ویتامین A تولید شده توسط بتاکاروتن موجود در هندوانه به ترمیم سلول‌های پوست، جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست کمک می‌کند. ویتامین B6 موجود در آن نیز به جلوگیری از آکنه کمک کند.

می‌توانید از هندوانه یک ماسک صورت برای خود بسازید و در طول هفته از آن برای طراوت پوست و مقابله با چین و چروک استفاده کنید

۸. کمک به هضم بهتر غذا

ترکیبات گیاهی (پلی فنول‌ها) موجود در هندوانه به باکتری‌های خوب در روده شما کمک می‌کند. این نه تنها هضم را آسان می‌کند، بلکه ممکن است سیستم ایمنی بدن و تولید مواد مغذی ضروری روده شما را نیز تقویت کند.

۹. قند خون را مدیریت می‌کند

اگر می‌خواهید سطح گلوکز خون خود را ثابت نگه دارید یا خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهید، هندوانه یک گزینه عالی است. این میوه بی‌نظیر کربوهیدرات کمی دارد و بار گلیسمی پایینی دارد.

این بدان معناست که هندوانه وارد جریان خون شما می‌شود و گلوکز کمتری نسبت به سایر غذاها تولید می‌کند، بنابراین می‌توانید هندوانه شیرین را بدون ترس افزایش قند خون نوش جان کنید.

این مقاله از مجله آشپزی تک فانمجموعه مواردی که خواص هندوانه به سلامت زنان کمک می‌کند را برای شما عزیزان گردآوری کرده است امیدواریم این مطالب برای شما سودمند بوده باشد.

منبع:

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!