تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

چه فردی به جای شهید امیر عبداللهیان به عنوان وزیر امور خارجه منصوب می‌شود؟

پس از واقعه تلخ سقوط بالگرد که به شهادت حسین امیر عبداللهیان و رئیس جمهور منجر شد، به دلیل نبود وزیر خارجه، طبق قانون اساسی کشورمان، رئیس‌جمهور مجاز است تا برای مدت حداکثر سه ماه، فردی را برای سرپرستی وزارت امور خارجه منصوب کند. در این مواقع اهمیت این مسئله به اصطلاح «سَرِعَتِ حُشَوِه» به حساب می‌آید؛ زیرا امور خارجه کشور وضعیت خاصی دارد که نیازمند مدیریت و دستورالعمل‌های دقیق و مستقیم است.

در صورت فوت رئیس‌جمهور، طبق قانون اساسی، معاون اول رئیس‌جمهور با تصمیم رهبری، مکلف است وظایف و مسئولیت‌های رئیس‌جمهور را بر عهده بگیرد. این اقدام برای ادامه جریان امور کشور و اجرای قوانین و آیین‌نامه‌های مرتبط الزامی است، تا بتوان به هموطنان خدمات لازم را ارائه داد. این ترتیبات نشان از پایبندی کشور به قانون و حفظ امنیت و پایداری آن دارد.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان که به همراه رئیس جمهور دچار سانحه سقوط بالگرد شد، در 30 اردیبهشت ماه به درجه رفیع شهادت نائل شد. اما در این شرایط طبق قانون چه کسی وظایف وزارت امور خارجه را برعهده خواهد گرفت؟

️طبق اصل ۱۳۵ قانون اساسی وقتی وزارتخانه‌ای وزیر ندارد، رئیس‌جمهور می‌تواند حداکثر برای سه ماه، فردی را برای سرپرستی این وزارتخانه انتخاب و معرفی کند.

با توجه به این که در حادثه مورد اشاره رئیس‌جمهور نیز به شهادت رسیده است، طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی، در صورت درگذشت رئیس‌جمهور حین دوره ریاست جمهوری، معاون‏ اول‏ رئیس‌جمهور با موافقت‏ رهبری‏ اختیارات‏ و مسئولیت‌های‏ وی‏ را بر عهده‏ می‏ گیرد.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!