تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

آیا شجره‌ی خونریز؟ اسراری عجیب در قلمرو طبیعت

درخت افسانه‌ای آبیز زیرکوه یکی از نمادهای فرهنگی و تاریخی خراسان جنوبی است که به طور مداوم برای گذشته وجود داشته و برخی از ساکنان منطقه بومی به آن افسانه‌هایی اطلاعاتی اخذ نموده‌اند. این درخت مورد توجه جامعه محلی و حتی غیرمحلی قرار گرفته و تا جایی که به گفته مردم، حکایت خشکیده بودن شاخه‌های خون چکان این درخت را از یادگاران قدمت خود به شمرده‌اند.

در سال ۱۳۴۳ عکاسی از این درخت فراموش نشدنی گرفته شده و در روزنامه اطلاعات منتشر شده که به دلیل جذابیت و زیبایی آن برای همه توجه برانگیخت. این عکس به عنوان یک شاهکار در زمینه عکاسی ثبت شده و همواره جایگاه خود را در مراجعه‌ها و بررسی‌های مردم حفظ کرده است.

باید گفت که اعتقاد به تمامی افسانه‌ها و داستان‌های مردمی تاریخی نامحتمل است، اما این جنبه از آن ها که الهام‌بخش فرهنگی و هنری بوده کماکان اهمیت دارد و باید در حفظ و حراست از آن تلاش گردد.

اطلاعات آنلاین نوشت: 60 سال پیش این درخت افسانه‌ای در خراسان خبر ساز شد.

۶ دهه پیش برخی ساکنان منطقه قائن در استان خراسان جنوبی افسانه‌هایی درباره یک درخت خشکیده در روستای آبیز زیرکوه را برای مسافران بازگو می‌کردند. در این روایت‌های محلی از خون چکان بودن شاخه‌های این درخت پس از قطع سخن به میان می‌آمد. عکاس روزنامه اطلاعات عکسی از این درخت افسانه‌ای گرفته که ۱۶ خرداد ۱۳۴۳ منتشر شد. عکس را تماشا کنید و شرح آن را بخوانید.

طناز السادات حسینی فر

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!