تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راز تهیه پای آلبالو با خمیر اسرارآمیز قنادی‌ها

پای آلبالو یک دسر خوشمزه و مجلسی است که با ترکیبات مختلف تهیه می‌شود. این دسر با آلبالو یک گزینه عالی برای روزهای گرم تابستان است. آلبالو، شیرین و ترش است و با کره و شکر تهیه می‌شود. برخی از مواد مورد نیاز برای تهیه پای آلبالو شامل آرد، کره سرد، شکر، نمک و آب هستند.

مراحل تهیه پای آلبالو شامل آماده‌سازی خمیر و فیلینگ و سپس ترکیب و پخت آن می‌شود. خمیر باید به مدت 1 ساعت در یخچال استراحت کند و سپس به شکل قلبی باز شود و داخل قالب قرار گیرد. فیلینگ آلبالویی نیز به صورت جامد و به صورت نیمه مایع تهیه می‌شود و به داخل خمیر قرار می‌گیرد.

پس از ترکیب و قراردادن خمیر و فیلینگ در قالب، پای آلبالو برای تقریبا 25-30 دقیقه در فر با دمای 180 درجه پخته می‌شود. پای آلبالو با بستنی یا به تنهایی سرو می‌شود. این دستور پخت آسان و لذیذی است که می‌توانید در هر مجموعه و مهمانی از آن لذت ببرید.

پای آلبالو، نوعی شیرینی بین المللی خوشمزه و مجلسی است که با ترکیبات مختلف و رسپی‌های متنوع در سراسر جهان تهیه می‌شود. این دسر با آلبالو یک انتخاب بی‌نظیر برای روزهای طولانی تابستان است و می‌تواند به عنوان یک عصرانه شاهانه سرو شود. در ادامه با تک فانبلاگ همراه باشید تا طرز تهیه این دسر خوشمزه را برایتان شرح دهیم. 

مواد لازم جهت تهیه کراست یا خمیر پای آلبالو

برای تهیه کراست یا خمیر پای آلبالو به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

آرد۲۰۰ گرمکره سرد ۹۰ گرمشکر۱ و نیم قاشق غذاخوریآب سرد۲ قاشق غذاخورینمک۱/۴ قاشق چای‌خوری

مواد لازم جهت تهیه فیلینگ پای آلبالو

برای تهیه فیلینگ پای آلبالو به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

آلبالوی بدون هسته۱ پیمانهشکر۲/۳ پیمانهآب لیمو تازه۱/۲ قاشق غذاخورینشاسته ذرت۱ قاشق غذاخوریکره ی سرد ۵۰ گرم

مراحل تهیه پای آلبالو

مراحل تهیه پای آلبالو به شرح زیر است:

مرحله اول: ترکیب مواد اولیه خمیر

ابتدا باید خمیر را آماده کنید. برای این کار آرد را در ظرفی بریزید. سپس شکر را به آن اضافه کنید. نمک را هم به آرد و شکر بیفزایید و مخلوط کنید. سپس کره‌ کاملا سرد را به قطعات کوچک یک یا دو سانتی متر برش بدهید و به آرد اضافه کنید.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد اولیه خمیر

با نوک انگشتان دست خمیر را با آرد مخلوط کنید! دقت داشته باشید که نرم کردن کره را حتما با نوک انگشت یا چنگال انجام دهید. اگر با دست این کار را می‌کنید، نباید از کف دست کمک بگیرید؛ با این کار گرمای دست باعث ذوب شدن کره و در نتیجه از بین رفتن خمیر خواهد شد.

مرحله سوم: اضافه کردن آب

بعد از اینکه ترکیب کره و آرد به شکل شن درآمد. نوبت به اضافه کردن آب می‌رسد. ۲ قاشق غذاخوری آب سرد را اضافه کنید و مجدد کمی مواد را با هم مخلوط کنید تا به هم بچسبد و به شکل خمیر در بیاید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک آلبالو

مرحله چهارم: استراحت دادن به خمیر

اصلا نیازی به ورز دادن خمیر نیست. به هیچ عنوان خمیر را ورز ندهید. وقتی خمیر آماده شد، آن را داخل کیسه یا سلفون بپیچید و در یخچال بگذارید. اجازه دهید خمیر ۱ ساعت در یخچال استراحت کند.

می‌توانید خمیر را به همین ترتیب در غذاساز آماده کنید. بعد از اضافه کردن کره، مواد را چند دقیقه در غذاساز مخلوط کنید تا حالت شنی پیدا کند. بعد آب یخ را به ترکیب بیفزایید و خمیر بدست آمده را در یخچال بگذارید.

مرحله پنجم: ترکیب مواد اولیه فیلینگ

طی مدت زمان استراحت خمیر در یخچال، بهتر است مواد داخلی پای را آماده کنید. به این منظور آلبالوهای هسته گرفته را داخل قابلمه‌ای بریزید. سپس شکر را به آلبالوها اضافه کنید. آبلیمو را هم بیفزایید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید.

مرحله ششم: افزودن نشاسته ذرت و کره

اجازه دهید آلبالوها نرم شوند و آب بیندازند. بعد از این مرحله، نشاسته ذرت را اضافه کنید. ترکیب مواد پای را هم بزنید و اجازه دهید کمی قوام پیدا کنند. در این مرحله باید آب آلبالوها غلیظ شود. بعد از قوام مواد، آن را از روی حرارت بردارید و کره را به آن‌ اضافه کنید. کره و آلبالوها را هم بزنید و اجازه دهید کمی سرد شود. 

مرحله هفتم: باز کردن خمیر پای

بعد از اینکه فیلینگ یا مواد داخلی پای آماده شد، وقت آماده کردن پای زیبا و هیجان انگیز از راه می‌رسد. بعد از گذشت ۱ ساعت خمیر را از یخچال خارج کنید. روی سطح کار کمی آرد بپاشید و خمیر را همان‌طور که سرد است، با وردنه روی سطح کار باز کنید.

این کار ممکن ‌است کمی سخت باشد؛ چون خمیر کمی سفت شده است. کره به کار رفته در خمیر بر اثر سرما باعث سفت و سختی خمیر می‌شود و ممکن ست حتی خمیر کمی شکننده باشد. نگران نباشید. به آرامی و البته با فشار دست و کمک وردنه خمیر را باز کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پای آناناس خانگی مانند قنادی‌ها

مرحله هشتم: انتقال خمیر و مواد به قالب

اگر قالب مینی تارت دارید که می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید؛ در غیر این صورت، کف و دیواره‌های قالب‌های کاپ کیک یا مافین را چرب کنید. خمیر را با کاتر یا هر چیز دیگری به اندازه‌ داخل قالب برش دهید. بعد خمیر برش داده را داخل قالب قرار دهید. سپس با مواد آلبالویی داخل خمیر را پر کنید.

ناگفته نماند که شما می‌توانید از انواع قالب‌های دلخواه خود هم استفاده کنید. کافیست خمیر را به شکل مستطیل یا دایره و هر شکل دلخواهی برش دهید و کمی از مواد آلبالویی را در مرکز خمیر بگذارید.

مرحله نهم: قرار دادن خمیر روی مواد فیلینگ

حالا نیاز دارید یک خمیر هم روی مواد فیلینگ بگذارید. برای این کار می‌توانید به سلیقه خودتان عمل کنید. خمیر را با کاترهای مختلف قلبی، گل، طرحدار و یا ساده برش دهید و روی فیلینگ بگذارید.

مرحله آخر: پخت پای آلبالو

اکنون قالب را برای حدودا ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در فر با دمای ۱۸۰ درجه، قرار دهید. در این زمان، خمیر باید کاملا پخته و طلایی شود. قبل از پخت هم می‌توانید کمی شکر قهوه‌ای یا سفید روی پای بریزید و بعد در فر قرار دهید.

پای آلبالوی شما آماده است. میتوانید این پای را با بستنی سرو کنید اما به تنهایی هم بسیار لذیذ است. نوش جان!

امیدوارم این آموزش از مجله آشپزی تک فانبرایتان مفید واقع شود و با تهیه این دسر خوشمزه در کنار عزیزانتان لذت ببرید.

سوالات متداول

در ادامه جواب سوالات پرتکرار در این زمینه را با هم مرور خواهیم کرد.

کالری پای آلبالو چقدر است؟

کالری پای آلبالو با توجه به میزان مواد مورد استفاده متغیر خواهد بود. این میزان مواد برای هر نفر حدودا ۲۰۰ کالری خواهد داشت.

فرق پای و تارت چیست؟

در تهیه پای از دو لایه خمیر استفاده می‌شود، قالب پای از قالب تارت عمیق‌تر است و تارت خمیری تردتر از پای دارد. در واقع خمیر تارت درست مانند بسکوییت، شکننده است.

میترا حمیدی هستم متولد۶٨.حسابداری خوندم.اما الان آشپزی میکنم! از وقتی یادم میاد عاشق آشپزی وکیک پزی بودم.خونه دار شدم، مادرشدم وخیلی بیشتر از پیش به آشپزی علاقه مندم! آشپزی وشیرینی پزی برام پره از حس وحال خوب!معتقدم آدمی که آشپزی میکنه باید اصالت خوراک و غذارو بدونه اما درکنارش بتونه مزه های جدیدرو هم خلق کنه. و براین باورم بزرگترین سرآشپزهای دنیاهم اولین بار ایده ای داشتند باعلم و آگاهی اجراش کردند،طعم ومزه دادن به غذا وشیرینی و بعد خالق چیزی شدن که بین همه محبوب شد. یادگرفتن، یادگرفتن وبعد هم کشف مزه های جدید بزرگترین هدفمِ دراین راه! سعی میکنم با کمترین مواد و آسون ترین روش به نتیجه مطلوبم برسم! آشپزی رو سخت نگیرید، باعشق وشوق آشپزی کنید اونوقت می‌بینید که چقدر این کار واین هنر براتون لذت بخش میشه!

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!