تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

آیا مردم از خرید لوازم خانگی تولید داخل راضی هستند؟

گرایش مردم به لوازم خانگی ایرانی به دلیل چند عامل انجام می‌شود. یکی از دلایل اصلی، اظهار حمایت از تولیدات ملی و ایجاد اشتغال در داخل کشور است. با منع ورود لوازم خانگی خارجی به بازار ایران، تولیدکنندگان داخلی فرصتی برای افزایش کیفیت و کمیت تولیداتشان داشته اند. از طرف دیگر، اقساطی قابلیت خرید لوازم خانگی ایرانی را برای خریداران فراهم کرده است.

همچنین، قیمت پایین‌تر لوازم خانگی ایرانی نسبت به مشابهات خارجی، یک دلیل دیگر برای گرایش به این محصولات است. به علاوه، خریداران ایرانی کیفیت تولیدات داخلی را نسبت به محصولات خارجی، بالاتر ارزیابی می‌کنند.

از سوی دیگر، وجود محصولات خارجی حاکی از وجود روند قاچاقی است که ممکن است نقض قوانین تجاری باشد. اما با افزایش محبوبیت و استقبال مردم از لوازم خانگی ایرانی، انتظار می‌رود که تولیدات داخلی به جایگاه بیشتری در بازار داخلی برسند و این عمل به کمک ایجاد تعادل در بازار و ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی خواهد شد. به طور کلی، گرایش مردم به لوازم خانگی ایرانی از اهمیت بسزایی برخوردار است و می‌تواند تاثیر مثبتی در رشد اقتصاد کشور داشته باشد.


خریداران لوازم خانگی ایرانی مهم‌ترین دلایل گرایش مردم به سمت لوازم خانگی ایرانی را به‌ترتیب قیمت، حمایت از تولید ملی، امکان خرید اقساطی و کیفیت می‌دانند.
به گزارش هشهرری آنلاین، واردات لوازم خانگی به ایران از سال ۱۳۹۷ ممنوع شد. این تصمیم به‌منظور حمایت از تولیدات داخلی اتخاذ شد. به رغم اعلام ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی، انواع لوازم خانگی با برند‌های مختلف خارجی در بازار داخلی موجود است. به طوری که به گفته دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران حدود ۳۵ از کالا‌های موجود در بازار خارجی است که بخشی از آن از طریق کولبری و رویه‌های مجاز وارد می‌شود و بخشی هم به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. اما با این وجود، ایرانیان مایلند که به جای لوازم خانگی خارجی، لوازم خانگی ایرانی بخرند.
انتخاب اکثریت، لوازم خانگی ایرانی
به گزارش همشهری آنلاین، با منع ورود برند‌های لوازم خانگی خارجی به ایران، فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی فراهم شد تا تولیدات خود را به لحاظ کمیت و کیفیت تقویت کنند. اتفاق مثبت دیگری که رخ داد، افزایش اقبال مصرف‌کنندگان داخلی به کالای ایرانی بوده است. به طوری که در نظرسنجی روزنامه همشهری با موضوع «بررسی رضایتمندی مردم از خرید لوازم خانگی ایرانی» که به روش پیمایش تلفنی و با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی و طبقه‌بندی شده در قالب مصاحبه با ۱۰۰۵ نفر از شهروندان تهرانی انجام شد، ۵۳ درصد از مشارکت‌کنندگان، لوازم خانگی ایرانی را برای خرید انتخاب کردند. در مقابل، انتخاب ۴۷ درصد لوازم خانگی خارجی بوده است.
چرا لوازم خانگی ایرانی؟
خریداران لوازم خانگی ایرانی مهم‌ترین دلایل گرایش مردم به سمت لوازم خانگی ایرانی را به‌ترتیب قیمت، حمایت از تولید ملی، امکان خرید اقساطی و کیفیت می‌دانند. از طرف دیگر، خریداران لوازم خانگی خارجی هم مهم‌ترین دلایلی را که مردم به سمت خرید لوازم خانگی ایرانی می‌روند به‌ترتیب قیمت، امکان خرید اقساطی و عدم وجود نمونه خارجی اعلام کرده‌اند. نکته جالب آنکه خریداران لوازم خانگی ایرانی کیفیت را دلیل مهم‌تری نسبت به خریداران لوازم خانگی خارجی دانسته‌اند. همچنین، خریداران لوازم خانگی ایرانی دلیل «حمایت از تولید ملی» را بیشتر از خریداران لوازم خارجی لحاظ کرده‌اند. از طرف دیگر، نبود نمونه خارجی دلیل مهم‌تری میان خریداران خارجی نسبت به خریداران داخلی بوده است.
رضایت مردم از لوازم خانگی ایرانی
از نکات جالب در نظرسنجی روزنامه همشهری، رضایت مردم از خرید لوازم خانگی ایرانی است. طبق این نظرسنجی، پاسخ اکثریت مشارکت‌کنندگان به این سوال که «آیا لوازم خانگی ایرانی توانسته است میزان رضایت مردم را جلب کند؟» مثبت بوده و معتقدند لوازم خانگی ایرانی توانسته است رضایت مردم را جلب کند.
افزون بر اعلام رضایت از خرید کالای ایرانی، بیشتر پاسخگویان معتقدند لوازم خانگی ایرانی توان رقابت با نمونه خارجی را دارد. طبق این نظرسنجی، ۵۵ درصد از پاسخگویان، توان رقابت لوازم خانگی ایرانی در برابر لوازم خارجی را «زیاد» و «تا حدی» ارزیابی کرده‌اند.
حمایت از تولیدکنندگان داخلی
با منع ورود لوازم خانگی خارجی به بازار ایران، فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد شد تا بتوانند گام‌های موثری در افزایش کیفیت و کمیت تولیدات خود بردارند. در این مدت، خالی شدن بازار از کالا‌های خارجی توانست بازار‌های داخلی را به روی کارخانه‌ها و تولیدات داخل باز کند و بدین ترتیب تولیدکنندگان داخلی بهتر بتوانند کالاهایشان را در بازاری بی‌رقیب به فروش برسانند.
هرچند هنوز نمی‌توان سخن از شکوفایی تولیدات داخلی به میان آورد، اما تولیدکنندگان داخلی توان بیشتری برای رقابت کیفی با برند‌های خارجی را پیدا کرده‌اند و نسبت به گذشته، تجربه بیشتری دارند. بر اساس آمار‌هایی که از سوی برخی کارشناسان این صنعت اعلام می‌شود، در سال ۱۴۰۱ تولیدکنندگان ایرانی در غیاب خارجی‌ها توانستند نزدیک به ۱۷ میلیون کالای لوازم خانگی انرژی‌بر (برقی و گازی) تولید کنند که موفقیتی بزرگ محسوب می‌شود.
برای حمایت از تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی، بیشتر شهروندان تهرانی شرکت‌کننده در نظرسنجی روزنامه همشهری با موضوع «بررسی رضایتمندی مردم از خرید لوازم خانگی ایرانی»، اعلام کرده‌اند که حاضر به خرید و استفاده از لوازم خانگی ایرانی هستند. درواقع، در پاسخ به این سوال که «آیا حاضرید برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، از لوازم خانگی ایرانی استفاده کنید؟» ۸۱ درصد از پاسخگویان پاسخ مثبت داده‌اند.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!