تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

معنی الهه هاشمی حائری در دیکشنری فارسی چیست؟

در این مطلب از سایت انتخاب روز پاسخ دقیق الهه هاشمی حائری در دانشنامه آزاد واژگان فارسی را پیدا خواهید کرد.

الهه هاشمی حائری در دانشنامه آزاد فارسی:

الهه هاشمی حائری (تهران 1300ش- ؟)
مترجم، روزنامه ­نگار و پژوهشگر ایرانی. تحصیلات ابتدایی و دبیرستانش را در تهران گذراند. در سال 1341 برای ادامه­ ی تحصیلراهی امریکا شد و تحصیلاتش را در رشته­ های علوم سیاسی، فلسفه و روزنامه­ نگاری در دانشگاه­ های هاروارد، جورج واشنگتن و جورج تاون به اتمام رسانید. الهه هاشمی که از رویارویی با تبعیض و اختلافات نژادی در امریکا سخت متاثر بود مدتی پس از ورود به امریکا در این زمینه و دیگر مسایل روز اجتماعی همچون جنبش فمینیسم که در دهه ­ی 1960 در امریکا مطرح بود به پژوهش ­هایی دست زد که فرآیند آن در کتاب مصاحبات سیاسی به زبان انگلیسی دیده می­ شود. این کتاب که توسط خودش به فارسی برگردانده شده به همین نام از سوی انتشارات مشکات به چاپ رسیده است.
او در دهه­ های 1960 و 1970م در سمت خبرنگار برای رسانه­ های گروهی امریکا کار می­ کرد و از گفت­ وگوی او با سناتور رابرت کندی و مارگارت تاچر به عنوان مصاحبه­ هایی فراموش نشدنی یاد شده است. پس از آغاز جنگ ایران و عراق، به آنکارا رفت و در کالج دانشگاهی آن شهر به تدریس پرداخت.
از او مقالات متعددی در نشریات پیش از انقلاب به چاپ رسیده است. کتاب فلسفه­ ی یونان از دیدگاهی دیگر در سال ۱۳۷۰ از هاشمی توسط انتشارات مشکات انتشار یافته است. آخرین کتاب او در سراشیبی به سوی گومورا: لیبرالیسم مدرن و افول آمریکا اثر رابرت اچ بورک که نقدی است بر لیبرالیسم مدرن در ۱۳۷۹ از سوی انتشارات حکمت وارد بازار کتاب شده است. درباره­ ی حرف مفت اثر هری جی فرانکفورت نیز یکی دیگر از ترجمه­ های اوست که در سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است.
درباره­ ی زندگی هاشمی حائری اطلاعات چندانی در دست نیست.
منابع:
کارنمای زنان کارای ایران، پوران فرخزاد؛ قطره: 1381 زنان مودب، بنفشه حجازی؛ قصیده سرا- آشیان: 1396

wikijoo: الهه_هاشمی_حائری

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!