تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راه‌های کارآمد برای حفظ و ذخیره حبوبات پخته بهترین روش‌های فریز کردن برای طولانی‌مدت

بسیاری از افراد به دلیل مشغله زیاد کاری فرصت کافی برای انجام امور آشپزی ندارند. به ویژه پخت غذاهایی که شامل حبوبات می‌شود، زیرا زمان زیادی برای پخت آنها لازم است. فریز کردن مواد غذایی یکی از راهکارهای مفید در صرفه‌جویی وقت برای این افراد است. خوشبختانه حبوبات جزو مواد غذایی قابل فریز کردن است. در این مقاله از مجله اکالا روش‌ صحیح فریز کردن حبوبات پخته را به همراه مدت زمان نگهداری آنها بررسی می‌کنیم.

حبوبات خشک شده را اگر در محیط مناسب و خشک نگهداری کنید تا دو سال عمر می‌کند. برای نگهداری حبوبات در فریزر ابتدا باید پخته شوند. در ادامه روش صحیح این کار را توضیح می‌دهیم:

۱- شستن حبوبات

برای نگهداری حبوبات در فریزر ابتدا آنها را پاک کنید، سپس ۳ بار به خوبی با آب بشویید.

بیشتر بخوانید:طرز تهیه خوراک لوبیا خوشمزه

۲- گرفتن باد حبوبات

همیشه قبل از پخت باید حبوبات را بخیسانید زیرا این کار اختلالات گوارش را کاهش می‌دهد. برای این کار حبوباتی مانند لوبیا و نخود را در یک کاسه بریزید و به مدت ۱۲ ساعت اجازه دهید تا در آب سرد خیس بماند.

یکی دیگر از مزایای خیساندن حبوبات، جدا شدن مقدار قابل توجهی از قندهای جذب نشدنی و مواد سمی است که باعث نفخ می‌شوند.

همچنین می‌توانید برای سرعت بخشیدن به این کار، حبوبات را در قابلمه بریزید و برای ۲ دقیقه بجوشانید. زیر گاز را خاموش کنید و اجازه دهید برای یک ساعت حبوبات در همان آب خیسانده شود.

۳- پخت حبوبات

بعد از خیساندن، حبوبات را در قابلمه بریزید و روی گاز قرار دهید تا بپزد. برای پخت حبوبات، بهتر است آنها را در قابلمه‌های جداگانه بپزید. همچنین برای گرفتن بوی زخم آنها،یک پیاز هنگام پخت اضافه کنید.
دقت کنید که حبوبات باید به صورت نیم‌پز باشند، بنابراین قبل از اینکه کامل بپزند و نرم شوند آنها را از روی گاز بردارید و داخل آبکش بریزید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه گوجه بادمجان با گوشت چرخ‌کرده

۴- فریز کردن حبوبات

بعد از این که حبوبات آبکش شده، سرد شدند، آنها را داخل کیسه‌های زیپ‌دار یا کیسه‌های وکیوم بریزید و داخل فریزر قرار دهید.

۵- ماندگاری تا ۳ ماه

حبوبات نیم‌پز فریز شده را می‌توانید به مدت ۳ ماه در فریزر نگهداری کنید.

نکات مهم برای فریز کردن حبوبات پخته:

عدس و لپه جزو حبوباتی است که نیازی به خیسانده شدن قبل از پخت ندارند.نمک روند پخت را کند می‌کند و باعث سفت شدن حبوبات می‌شوند.کیسه‌های فریزر معمولی احتمال جذب بوی غذاهای دیگر داخل فریزر را دارد.برای استفاده از حبوبات فریز شده، به هیچ عنوان آنها را در آب جوش قرار ندهید زیرا شکل خود را از دست می‌دهند.چند ساعت قبل از استفاده از حبوبات فریز شده، آنها را در دمای محیط یا یخچال قرار دهید تا قابل استفاده شوند.

 

در این مقاله از مجله اکالا روش صحیح فریز کردن حبوبات پخته و مدت زمان نگهداری آنها را توضیح دادیم. شما می‌توانید با استفاده از این روش، زمان کمتری را به آشپزی اختصاص دهید و غذاهایی مانند خورش قرمه سبزی و آش رشته که وقت‌گیر است را در کمترین زمان بپزید.

من لیلا هستم، رشته تحصیلیم روزنامه نگاری بوده و همیشه از نوشتن لذت می‌برم، اینجا از دانش و تجربه‌ام تو زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنم تا برای شما مطالب خوبی بنویسم. امیدوارم از خوندنشون لذت ببرید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!