تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

چمبره دلالان: سیستم حمل و نقل تحت تاثیر

به گزارش تجارت نیوز،

حضور دلالان در اقتصاد ایران به بیماری مزمنی تبدیل شده که گویا هیچ راه درمانی هم برای آن وجود ندارد. در واقع سیاست های اشتباه اقتصادی دلال پروری را در جامعه ما گسترش داده و حالا دیگر کوتاه کردن دست این افراد از اقتصاد کشور تقریبا محال به نظر می رسد. دلالان بر تمام بازارها احاطه دارند. از خرید و فروش کوچکترین اقلام مورد نیاز در زندگی روزمره افراد گرفته تا چمبره شان بر سیستم حمل و نقل، بهداشت و درمان و ….

وقتی حضور دلالان در حوزه سلامت سال هاست که تایید شده اما هیچ اقدامی برای جلوگیری از ضربه هایی که این افراد بر پیکر سلامت کشور وارد می کنند صورت نمی گیرد و یا حداقل اگر هم اقدامی تا کنون صورت گرفته در عمل نشان داده که اثر چندانی نداشته است، دیگر نمی توانیم از حضور دلالان در حوزه حمل و نقل عمومی (هواپیما، قطار، اتوبوس و …) تعجب کنیم.

کافی است این روزها سری به پایانه های مسافرتی بزنید. فرقی نمی کند پایانه مسافرتی فرودگاه مهرآباد باشد یا راه آهن تهران برای خرید بلیط اتوبوس راهی پایانه بیهقی شوید یا آزادی… ازدحام مسافر و نبود بلیط و صدای اعتراض از یک طرف و حضور دلالانی که سعی دارند بلیت ها را به قیمت چند برابر به مسافران سرگردان بفروشند خود به تنهایی می تواند گواه بر آشفتگی سیستم خدمات حمل و نقل کشوری باشد.

مسافران سرگردان و بازار داغ دلالان

در حال حاضر حضور مسافران در پایانه های مسافرتی بیش از هر زمان دیگری است. تنها دو روز به آغاز سال تحصیلی باقی مانده و خیلی از افراد سعی دارند در این مدت زمان کوتاه یا خود را به خانه شان برسانند و یا از فرصت استفاده کرده و سری به دوستان و اقوام بزنند. برخی دیگر هم برای انجام امور کاری و اداری به دنبال خرید بلیط هستند. هر چه هست صدای اعتراض مسافرانی است که باجه های بلیت فروشی به آنها می گویند بلیت ندارند اما تنها چند متر آن طرف تر همان بلیت در دست دلالان به 3 تا 4 برابر قیمت به آنها فروخته می شود.

دلالان بلیت ها را تا سه برابر قیمت به مردم می فروشند

ساعت 8 صبح روز پنج شنبه 29 شهریور ازدحام در پایانه راه آهن تهران بیش از آن چیزی است که بتوان پیش بینی کرد. وقتی از در ورودی می خواهی وارد سالن شوی قبل از هر چیز افرادی را می بینی که از مراجعه کنندگان در مورد مقصد سفرشان سوال می کنند و اینکه آیا بلیت دارند یا نه؟!

فاطمه به همراه دو فرزندش راهی اهواز است. او برای دیدار با خواهر و برادرش به تهران آمده و حالا می خواهد به شهر خودشان بازگردد تا دخترش را برای رفتن به مدرسه آماده کند. او به تجارت نیوز می گوید: اصلا امکان خرید اینترنتی بلیط وجود ندارد. به همین خاطر حضوری به اینجا آمدم اما باز هم موفق نشدم بلیت بخرم. نکته جالب این است که تا به حال سه دلال پیشنهاد فروش بلیط اهواز با نرخ های مختلف را به من داده اند. چطور ممکن است برای من مسافر بلیت نباشد اما دلال ها به راحتی بلیت در اختیار داشته باشند و خرید و فروش کنند.

او می افزاید: بلیت تهران به اهواز مبلغی نزدیک به 450 هزار تومان برای هر نفر است اما الان همین بلیت را دلالان با نرخ یک میلیون تومان و یک میلیون و 200 هزار تومان به مسافرانی که به دنبال بلیت هستند پیشنهاد می دهند.

فاطمه می گوید: البته نرخ بلیط ها برای کوپه های ستاره دار و نشستن در بخش اتوبوسی کاملا فرق می کند. هستند افرادی که با پرداخت بیش از 2 تا 3 میلیون تومان بلیت کوپه های ستاره دار را خریداری می کنند و همین مساله هم به حضور دلالان دامن می زند.

بلیت تهران به مشهد در دست دلالان

علی پویا، مسافر دیگری است که قبل از ورود به سالن اصلی راه آهن با دلالان در مورد قیمت بلیت ها گفتگو کرده او به تجارت نیوز می گوید: خیلی جالب است قبل از اینکه وارد سالن شوی باید از سد دلال ها بگذری. می پرسند مقصدت کجاست و بعد با لبخند می گویند که اگر بلیت نداری رفتن به باجه های بلیت فروشی هم نمی تواند مشکلت را حل کند.

او می افزاید: خیلی راحت و علنی مسافران را تشویق به خرید بلیت با قیمت های دوتا سه برابری می کنند و هیچ ترسی هم ندارند که کسی آنها را شناسایی کند.

پویا در پاسخ به این پرسش که اگر مردم اقدام به خرید بلیت از این افراد نکنند مشکل حل می شود، می گوید: قطعا چنین اتفاقی نمی افتد. همیشه افرادی هستند که به دلیل مشکلاتی که دارند مجبور می شوند در نهایت از دلالان بلیت را با مبلغ گزافی بخرند چرا که باید در یک تاریخ مشخص خود را به مقصد برسانند. نمی توانیم این مشکل را به گردن مردم بیاندازیم. این کوتاهی مسوولان است که هیچ نظارتی بر فروش بلیت ندارند.

او می افزاید: مساله اینجاست که کنترل و رسد این افراد اصلا کار سختی نیست و البته جلوگیری از فروش بلیت به آنها هم نمی تواند خیلی مشکل لاینحلی باشد. اما گویا حضور این دلالان در چرخه حمل و نقل بین شهری به نوعی باعث رونق این صنعت می شود و اتفاقا مسوولان و صاحبان اصلی این شرکت ها با حضور این افراد هیچ مشکلی ندارند. این فقط مردم هستند که در این آشفته بازار همیشه ضرر می کنند.

اعتراض مسافران و لبخند دلالان

صدای اعتراض مسافران در فضای بزرگ سالن اصلی راه آهن به وضوح به گوش می رسد. خیلی از آنها از خرید بلیت ناامید شده اند و برخی دیگر هم سعی دارند با هر ترفندی شده بلیت های لحظه آخری پیدا کنند. در این بین اما لبخند رضایت را می توان در چهره دلالان بلیت ها دید. یکی از آنها به یک خانواده 5 نفره کرمانی که قصد بازگشت به شهر خود را دارند می گوید: جز بلیت قطار بلیت هواپیما و اتوبوس هم دارم. اگر واقعا مجبور به رفتن هستید باید تصمیم بگیرید. سر مبلغ هم با هم به تفاهم می رسیم.

دلال ها گره گشایی می کنند!

یکی از این دلالان که اسمش رضا است در پاسخ به این سوال که چرا با خرید بلیت ها در سیستم حمل ونقل اخلال ایجاد کرده و مسافران را سرگردان می کنید به تجارت نیوز می گوید: ما هیچ اخلالی ایجاد نمی کنیم. من به عنوان یک فرد بلیت می خرم و بعد از مسافرت پشیمان شده و بلیتم را به فردی که نیاز دارد می فروشم. ما برای مسافران حکم گره گشا را داریم!

او می افزاید: شغل واسطه گری در کشور ما به رسمیت شناخته شده است. هیچ کس نمی تواند افرادی را که به این شغل مشغولند مواخذه کند. این هم یک شغل است مثل تمام شغل های دیگر سختی هایش خودش را هم دارد. من از خوابم می زنم و ساعت 4 صبح برای خرید بلیت می روم تا مسافری که خواب مانده و نتوانسته بلیت بخرد هم بتواند به مقصد برسد.

به اشتراک گذاری

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!