تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

بررسی بازی Warhammer 40K: Space Marine 2 

بازی اکشن ساختن در سال ۲۰۲۴ واقعا کار ساده‌ای نیست. بگذارید بهتر بگویم؛ بازی اکشن خوب ساختن کار آسانی نیست. در زمانی که آثار پر زد و خورد به تعداد بالا تولید می‌شوند، خلق کردن محصولی که بتواند در عین کیفیت بالا، بتواند مخاطب را به دنبال خود بکشاند، همان اندازه سخت است که بخواهید باس فایت پایانی Shadow of the Erdtree را همان بار اول از پا در آورید. استودیوی Saber Interactive با اطلاع از این موضوع ساخت دنباله یکی از دوست داشتنی‌ترین بازی‌های نسل هفتم یعنی Space Marine را کلید زد. نسخه اول علی‌رغم کیفیت قابل قبول و برخورداری از داستان مناسب، هیچ‌گاه نتوانست به جایگاه واقعی خودش برسد و همواره به عنوان یک عنوان کلون از Gears of War شناخته شد. با این حال طرفداران فرنچایز Warhammer اعتقاد داشتند که ساخت یک دنباله برای بازی اول لازم به نظر می‌رسد و برای این مورد ۱۲ سال انتظار کشیدند. Space Marine 2 اگرچه با استانداردهای اکشن‌های روز پیش نمی‌رود و کار خودش را انجام می‌دهد، اما راه سرگرم کردن مخاطب را به خوبی می‌داند و از همه مهم‌تر، برای طرفدار وارهمر سنگ تمام می‌گذارد. با بررسی ویجیاتو همراه باشید.

ناشر بازی:

Focus Home Interactive

مدت زمان بازی:10 ساعت

سازنده بازی:
Saber Interactive

داستان Space Marine 2 بعد از اتفاقات نسخه قبل آغاز می‌شود و فرمانده تایتوس وظیفه پیدا می‌کند تا با ورود به سیاره کاداکو از پروژه‌ای به نام آرورا محافظت کند. تعداد زیاد تیرانید‌های داخل این سیاره، کنترل را از دست تایتوس و یارانش خارج می‌کند و به این ترتیب، شخصیت اصلی داستان به عنوان تنها بازمانده این ماموریت، به پایگاه فرستاده می‌شود. به خاطر حوادثی که در جریان بازی قبلی پیش می‌آید، تایتوس از درجه خود خلع شده و از طرفی هم باید گذشته تاریک خود را مخفی نگه دارد. همراه شدن با دو نیروی جدید و همچنین انگیزه مضاعف برای پس گرفتن جایگاه، باعث می‌شود تا تایتوس بار دیگر به میدان نبرد بازگردد. 

داستان Space Marine 2 خوب نوشته شده اما کمی سرراست است و پیچ و خم عجیبی را به همراه ندارد. به همین دلیل باید آن را نسبت به بازی قبلی، یک عقب‌گرد نسبی به شمار بیاوریم. با این حال اگر از طرفداران قدیمی سری Warhammer  باشید، نکته‌های ریز و درشت بسیار زیادی را خواهید یافت که می‌تواند شما را هیجان زده کند. بازی به چند شکل داستان را به خورد مخاطب می‌دهد که یکی از آن‌ها بخش کمپین است. بخش دیگری هم وجود دارد که به نام Operations شناخته می‌شود و بازیکن در نقش یک تیم سه نفره به موازات داستان اصلی، ماموریت‌های ویژه‌ای انجام می‌دهد. این بخش اگرچه الزامی برای به اتمام رساندن بازی ندارد، اما می‌تواند کمک کند تا روند اتفاق‌های داستانی را بهتر درک کنید. به پایان رساندن بخش اصلی که شش مرحله دارد، در حدود ۱۰ ساعت زمان می‌گیرد و این عدد با احتساب مود Operations که آن هم شش مرحله‌ای است، بیشتر هم خواهد شد که برای یک بازی اکشن زمان بدی نیست. 

بازی با موتور گرافیکی Swarm ساخته شده که توان آن را پیش‌تر در World War Z هم دیده بودیم. این موتور که توانایی پردازش حدود ۵۰۰ موجود مختلف را به صورت هم‌زمان دارد، انتخاب بسیار مناسبی برای تیم سازنده به شمار می‌آمد. آن‌ها قصد داشتند تا مبارزات در اسپیس مارین باشکوه و شلوغ به نظر برسد؛ موردی که به آن رسیده‌اند و حالا باید محصول نهایی را یکی از جذاب‌ترین آثار در زمینه جلوه‌های بصری به شمار بیاوریم. بازی به خوبی با سخت افزارهای مختلف هماهنگ است و حتی کنسول‌ها هم با مود پرفورمنس از پس اجرای بازی برمی‌آیند اما اگر می‌خواهید تجربه گرافیکی Space Marine 2 را در بهترین حالت ببینید، بهتر است تا آن را روی رایانه‌های شخصی امتحان کنید. من در حالی بازی را تجربه کردم که همه چیز در بالاترین حد خود قرار داشت و کیفیت تصویر در کنار فریم‌ریت پایدار، حرفی برای گفتن باقی نگذاشت. 

یکی از جذابیت‌های اسپیس مارین، طراحی زره شخصیت‌ها است که ظرافت‌های زیادی دارد. شما می‌توانید رد گلوله و حتی کهنه شدن زره خود را به خوبی مشاهده کنید و آن را با بقیه هم تیمی‌هایتان قیاس کنید. ظرافت‌ها به این‌جا ختم نمی‌شود و محیط‌های بزرگ با چشم اندازهای کم نظیر، چشم‌هایتان را خیره می‌کند. این مورد به هنگام ماموریت‌های سیاره آواراکس به اوج خود می‌رسد؛ زیرا ساختمان‌های بلند و سازه‌های آهنی، اساس محیط را تشکیل می‌دهند. به طور کلی سه سیاره در بازی وجود دارد که هرکدامشان از شرایط آب و هوایی خاصی برخوردارند. کاداکو فرم جنگلی با طبیعت وحشی دارد، آواراکس را هم توضیح دادم و در نهایت دیمریوم که به شکل سیاره‌هایی با معماری بسیار مدرن است. خوشبختانه هبچ کدام از این محیط‌ها خسته کننده نیستند و تا انتها جذابیت خود را حفظ می‌کنند. 

موسیقی بازی Space Marine 2 را نیما فخرآرا نوشته که پیش از این هنرنمایی او را در عناوینی هم‌چون Detroit: Become Human و هم‌چنین 1979 دیده بودیم. او با به کار گیری یک ارکستر بزرگ و استفاده از سازهای بادی برنجی، جو ترسناکی را که تیرانیدها ایجاد کرده‌اند، به خوبی منتقل می‌کند. سازهای بادی برای القای تعداد تیرانیدها و همچنین نبردهای بزرگ استفاده شده‌اند که نشان از درک درست فخرآرا از تصویر دارد. چنین فضاسازی‌ای را پیش‌تر با استیو جابلونسکی و موسیقی Gears of War شاهد بودیم که تا چه اندازه وخامت وضعیت سیاره سرا را در قالب نت‌های موسیقی بیان کرده بود. صداپیشگان در بازی هم کار خود را به نحو احسن انجام داده‌اند و با این‌که صداپیشه تایتوس تغییر کرده، اما به سرعت به لحن او عادت خواهید کرد. این اتفاق برای نقش‌های مکمل هم افتاده و کاراکترهای کرون و گادریل ابهت خاص خود را دارند. 

در بخش گیم‌پلی باید عملکرد استودیوی Saber Interactive را ستایش کرد و نتیجه کار را فوق‌العاده به حساب آورد. بازی با این‌که روند خطی دارد، اما جذابیت‌هایش را تا انتها حفظ می‌کند و هر چه به انتها نزدیک شوید، اوج می‌گیرد. شما در طول بازی یک جوخه سه نفره را هدایت می‌کنید که می‌توانید به آن‌ها یک سری فرمان بدهید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. البته اگر بخواهید، دو نفر دیگر را هم می‌توانند دوستانتان کنترل کنند و با همدیگر داستان را پیش ببرید. بازی کنترل دو سلاح گرم را در اختیارتان قرار می‌دهد که یکی از آن‌ها اصلی است و دیگری فرم ساید آرم دارد. علاوه بر این می‌توانید یک سلاح سرد را حمل کنید که می‌تواند از فاصله نزدیک و نبردهای تن به تن به کمک‌تان بیاید. سلاح‌های راه دور متنوع هستند و قدرت‌های متفاوتی دارند. برخی از آن‌ها سریع‌تر شلیک می‌کنند اما ضعیف‌تریند اما برخی دیگر با سرعت کمتر اما قوی‌ترند. سلاح سرد شاید بهترین بخش گیم‌پلی باشد زیرا با وجود دشمنان بی‌شمار که به سرعت هم خودشان را به شما می‌رسانند، استفاده از شمشیر، پتک و حتی چاقو می‌تواند به خوبی جریان بازی را به سوی شما تغییر دهد. صدای ضربه‌های بازیکن به بدن دشمنان راضی کننده کار شده و اگر مجهز به یک سیستم صوتی خوب باشید، این لذت چند برابر خواهد شد. مهمات در Space Marine 2 کم نمی‌آید و بهتر است با خیال راحت بازی را پیش ببرید و بقیه را تکه تکه کنید. سازندگان برای نشان دادن هرچه بیشتر خشونت بازی کوتاهی نکرده‌اند و با قرار دادن انیمیشن‌های مخصوص تمام کننده، میزان خشونت را بیش از پیش افزایش داده‌اند. بسته به این‌که با چه سلاحی مبارزه می‌کنید، این انیمیشن‌ها متفاوت می‌شوند و بازی هم شما را ترغیب می‌کند تا بیشتر به سمت حرکات تمام کننده بروید. 

همان‌طور که بالاتر گفتم، بازی از چند بخش تشکیل شده که دوتای آن‌ها به داستان ارتباط دارد. مود سوم به درگیری‌های میان خود بازیکنان با یکدیگر می‌پردازد که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده. شما می‌توانید با استفاده از کلاس‌های متفاوتی که در اختیارتان قرار می‌گیرد، حریف‌هایتان را از بین ببرید تا امتیاز به دست آورید. این امتیازها برای آزاد کردن سلاح‌های قوی‌تر و همچنین شخصی سازی قهرمانتان به کار می‌آیند. متاسفانه پیشروی در این بخش به خاطر کم بودن میزان تجربه‌های به دست آمده از هر مسابقه، زمان زیادی از بازیکن می‌گیرد و تا این لحظه هم هیچ آپدیتی برای بهتر شدن این وضعیت منتشر نشده است. با تمام این اوصاف ارزش تکرار بخش چند نفره بالا بوده و می‌تواند تا مدت‌های زیادی شما را سرگرم کند. 

85

امتیاز ویجیاتو

نمی‌توان کتمان کرد که Warhammer 4K: Space Marine 2 یک بازی اکشن بسیار خوش ساخت است اما باید توجه داشت که سازنده‌ها بیش از هر چیز مخاطب‌های قدیمی‌تر را هدف قرار داده‌اند و خواسته‌اند تا آن‌ها را راضی نگه دارند. اسپیس مارین از ریتم بسیار خوبی برخوردار است اما باید دید که آیا می‌خواهید بی‌وقفه تیر بزنید و موج‌های تمام نشدنی دشمنان را یکی پس از دیگری از بین ببرید؟ اگر از طرفداران سری وارهمر هستید که جای بحثی نیست و تجربه بازی را برایتان واجب می‌دانم اما اگر نسخه اول را تجربه نکرده‌اید یا حتی با داستان دنیای وارهمر آشنایی زیادی ندارید، شاید نسخه جدید اسپیس مارین نتواند شما را از بعد داستانی راضی کند. با توجه به فروش بسیار خوب و استقبال گرم بازیکنان از بازی، به نظر می‌رسد که ساخت دنباله‌ای برای این بازی را باید از حالا قطعی بدانیم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!