تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

رمز طعمی شرقی؛ سریع و آسان بورک بادمجان از کشور ترکیه

بورک بادمجان، یکی از غذاهای خوشمزه و محبوب ترکیه‌ای است که با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. در این مقاله، دو روش محبوب تهیه بورک بادمجان را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید این غذای لذیذ را به راحتی در منزل تهیه کنید. پس با این قسمت از مجله اکالا همراه باشید تا طرز تهیه بورک بادمجان را به صورت مرحله به مرحله یاد بگیرید.

طرز تهیه بورک بادمجان با گوشت چرخ‌کرده

برای تهیه یک بورک بادمجان لذیذ، روش زیر را دنبال کنید:

مواد لازم جهت تهیه بورک بادمجان با گوشت چرخ‌کرده

برای تهیه بورک بادمجان با گوشت، مواد اولیه زیر را آماده کنید:

خمیر یوفکا۶ عددگوشت چرخ کرده۲۰۰ گرمروغن مایعبه مقدار لازمبادمجان متوسط۴ عددپیاز۱ عددفلفل قرمز تند۱ عددفلفل سبز۳ عددگوجه فرنگی۱ عددرب گوجه فرنگی۱ قاشق مرباخورینمکبه مقدار لازمفلفل سیاه۱ قاشق چای‌خوریآببه مقدار لازمسرکه سفید۱ قاشق غذاخوریآرد۱ قاشق غذاخوریزرده تخم مرغ۱ عددکنجدبه مقدار لازم

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

مراحل تهیه بورک بادمجان با گوشت چرخ‌کرده

برای تهیه یک بورک بادمجان خوشمزه و حرفه‌ای، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: آماده کردن بادمجان

برای تهیه بورک بادمجان، ابتدا بادمجان‌ها را شسته و پوست بگیرید. سپس، آن‌ها را به صورت مکعب‌های کوچک خرد کرده و درون یک کاسه‌ بریزید. جهت رفع تلخی بادمجان‌ها، مقداری نمک و آب به کاسه اضافه کنید. میزان آب باید به اندازه‌ای باشد که روی بادمجان‌ها را کاملا بپوشاند. پس از گذشت ۳۰ دقیقه، بادمجان‌ها را آبکش کرده و با فشار دست، آب اضافی آن‌ها را بگیرید.

مرحله دوم: تفت دادن گوشت چرخ‌کرده

ابتدا، پیاز را پوست گرفته و به صورت ریز خرد کنید. سپس، نصف لیوان روغن درون یک تابه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. وقتی روغن داغ شد، پیازهای خرد شده را به آن اضافه کرده و تفت دهید تا نرم و سبک شوند.

پس از آن، گوشت چرخ‌کرده را به تابه اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کنید. در ادامه، فلفل قرمز تند و فلفل سبز را خرد کرده و درون تابه بریزید و تفت دهید.

مرحله سوم: اضافه کردن بادمجان، رب گوجه فرنگی، گوجه فرنگی و ادویه‌جات

در این مرحله، بادمجان‌ها را به همراه رب گوجه فرنگی، فلفل سیاه و نمک به تابه اضافه کرده و تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود. سپس، گوجه فرنگی شسته شده را به صورت ریز خرد کرده و به تابه اضافه کنید. در نهایت، درب تابه را بگذارید و اجازه دهید مواد میانی بورک به مدت ۱۰ دقیقه بپزند. پس از این مدت، شعله را خاموش کنید.

مرحله چهارم: آماده کردن سس بورک

برای تهیه سس، سرکه سفید، یک لیوان آب، یک لیوان روغن مایع و آرد را درون یک کاسه ریخته و هم بزنید تا یک سس یکدست به دست آید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بورک اسفناج و پنیر

مرحله پنجم: ریختن مواد بورک درون خمیر یوفکا

خمیرهای یوفکا را به صورت جداگانه پهن کنید و لبه‌های هر ورق را به سمت داخل تا بزنید. سپس، با استفاده از یک قلم‌مو، سطح داخلی خمیرها را به سس آغشته کنید. حالا، مواد میانی را روی خمیر قرار دهید. در نهایت، خمیر را به آرامی رول کرده و به اندازه‌های دلخواه برش بزنید.

مرحله ششم: رومال کردن بورک بادمجان

سینی فر را با روغن چرب کرده و خمیرها را روی آن قرار دهید. در یک کاسه کوچک، زرده تخم مرغ را آنقدر هم بزنید تا از لختگی خارج شود. سپس، یک قاشق غذاخوری روغن مایع به زرده تخم مرغ اضافه کرده و مجددا هم بزنید. حالا این مخلوط را روی سطح خمیرها بمالید و مقداری کنجد روی آن‌ها بپاشید.

مرحله هفتم: پختن بورک بادمجان

برای پختن بورک بادمجان، ابتدا فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه گرم کنید. سپس سینی فر را در طبقه وسط فر قرار دهید و به مدت ۳۰ دقیقه اجازه دهید تا بورک‌ها مغز پخت شوند.

مرحله هشتم: سرو کردن بورک بادمجان

پس از اینکه بورک بادمجان کاملا برشته و طلایی شد، سینی را از فر خارج کرده و کمی صبر کنید تا بورک‌ها از داغی بیفتند. سپس، آن‌ها را در ظرف مورد نظر خود سرو و میل کنید. نوش جانتان!

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بورک حلزونی ترکیه‌ای با مرغ و قارچ

طرز تهیه بورک بادمجان بدون گوشت چرخ‌کرده

اگر گیاه‌خوار هستید و یا به هر دلیلی گوشت مصرف نمی‌کنید، می‌توانید بورک بادمجان را بدون گوشت و به روش زیر تهیه کنید:

مواد لازم جهت تهیه بورک بادمجان بدون گوشت چرخ‌کرده

مواد اولیه لازم جهت تهیه بورک بادمجان عبارتند از:

خمیر یوفکا بزرگ گرد۲ عددبادمجان بزرگ۲ عددفلفل سبز۲ عددفلفل قرمز۱ عددفلفل پرک ترکی۱ قاشق مرباخورینمک و فلفل سیاهبه مقدار لازمپیاز۱ عددشیر۱/۲ استکانزرده تخم مرغ۱ عددکنجدبه مقدار لازمروغن مایعبه مقدار لازمآببه مقدار لازم

مراحل تهیه بورک بادمجان بدون گوشت چرخ‌کرده

مراحل تهیه بورک بادمجان به شرح زیر است:

مرحله اول: آماده‌سازی بادمجان‌ها

برای تهیه بورک بادمجان خوشمزه، ابتدا بادمجان‌ها را شسته، پوست کنده و به صورت ریز خرد کنید. برای گرفتن تلخی بادمجان‌ها، محلول آب نمک درست کرده و بادمجان‌ها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن قرار دهید. سپس، بادمجان‌ها را آبکش کرده تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز

ابتدا پیاز را شسته، پوست گرفته و به صورت نگینی خرد کنید. سپس، مقداری روغن درون یک تابه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. پیازهای خرد شده را به روغن داغ اضافه کرده و تفت دهید.

پس از سبک شدن پیاز، نمک، فلفل سیاه و فلفل پرک ترکی را به آن اضافه کنید. در نهایت، فلفل سبز و فلفل قرمز را خرد کرده و به تابه اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا پیاز طلایی شود.

مرحله سوم: تفت دادن بادمجان

پس از طلایی شدن پیاز، بادمجان‌ها را به تابه اضافه کرده و حدود ۵ دقیقه تفت دهید تا کمی نرم شوند. در ادامه، حرارت را ملایم کرده و در تابه را ببندید تا بادمجان‌ها و سایر محتویات تابه با بخار خود پخته شوند. پس از گذشت حدود ۱۵ دقیقه، محتویات تابه را هم بزنید.

مرحله چهارم: تهیه سس بورک بادمجان

برای تهیه سس بورک بادمجان کافی است نصف استکان شیر را با نصف استکان روغن مایع مخلوط کرده و هم بزنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بورک ترکیه‌ای با گوشت چرخ کرده و خمیر خانگی

مرحله پنجم: مالیدن سس روی خمیر یوفکا

در این مرحله از تهیه بورک بادمجان، یک خمیر یوفکا را پهن کنید. سپس، مقدار کافی از سس را روی سطح خمیر بمالید. پس از آن، یک لایه خمیر یوفکای دیگر را روی لایه قبلی قرار داده و مجددا سطح آن را با سس بپوشانید.

در ادامه، خمیر را به هشت قسمت مساوی به شکل مثلث برش دهید. در صورتی که از خمیرهای مستطیلی استفاده می‌کنید، می‌توانید با برش زدن از عرض، آن‌ها را به شکل مثلث درآورید.

مرحله ششم: ریختن مواد بورک درون خمیر

پس از برش دادن خمیر یوفکا، مقداری از مواد میانی بورک را روی خمیر ریخته و آن را رول کنید.

مرحله هفتم: گرم کردن فر

برای پختن بورک بادمجان باید فر را از قبل گرم کنید. برای این کار، حدود ۱۵ دقیقه قبل از قرار دادن سینی در فر، آن را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

مرحله هشتم: پختن بورک بادمجان

در فاصله‌ای که فر در حال داغ شدن است، سینی فر را چرب کرده و خمیرها را روی آن بچینید. حالا یک عدد زرده تخم مرغ را هم بزنید تا از حالت لختگی دربیاید. سپس، زرده تخم مرغ را روی سطح خمیرها بمالید و مقداری کنجد نیز روی آن‌ها بپاشید. در نهایت، سینی را داخل فر گرم شده قرار دهید تا بورک‌ها برشته و ترد شوند.

مرحله نهم: سرو کردن بورک بادمجان

پس از اینکه بورک بادمجان آماده شد، آن را از فر خارج کرده و اجازه دهید کمی خنک شود. سپس بورک‌ها را در ظرف مورد علاقه‌تان بچینید و سرو کنید. نوش جانتان!

در این بخش از مجله آشپزی اکالا، طرز تهیه بورک بادمجان ترکیه‌ای را به دو روش آموزش دادیم. اگر تا به حال این غذای خوشمزه و پرطرفدار را امتحان نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم همین حالا دست به کار شوید.

سحر هستم و عاشق نوشتن و تولید محتوا، چند سالی است که با شور و اشتیاق در این مسیر قدم برمی‌دارم و برای ارتقای مهارت‌های خودم تلاش می‌کنم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!