فیلم در آغوش درخت؛ نماینده ایران در اسکار چقدر شانس دارد؟
تک فان- تمرکز از روی تهران و داستانهای همواره تلخ و پیچیده خانوادگی پایتخت برداشته میشود و به سمت ارومیه میرویم. حالا تمرکز بر خانواده است. فیلم در آغوش درخت؛ به عنوان یک فیلم اولی برای کارگردانش، آیا با دست پر از اسکار بازمیگردد؟
به گزارش تک فان، تیمی 9 نفره از نمایندگان سینمای ایران از جمله شبنم مقدمی و نرگس آبیار تصمیم گرفتند که فیلم در آغوش درخت را روانه اسکار 2025 کنند. این در حالی است که در آغوش درخت، اولین فیلم ساخته شده توسط بابک خواجه پاشا است. در این مطلب از راهنمای فیلم تک فان با معرفی بازیگران این فیلم، داستان آن و جزئیات دیگر شانس برنده شدن اسکار در آغوش درخت را میسنجیم.
داستان فیلم در آغوش درخت
داستان فیلم حول محور دو کودک، طاها و علیسان، میچرخد که متوجه میشوند پدر و مادرشان قصد جدایی دارند. دلیل این جدایی فوبیای مادرشان کیمیا به فاصله است. پس از صحبت با مشاور و تصمیم به طلاق، زندگی آرام و شاد آنها را به هم میریزد و تلاش میکنند تا با هر ترفندی که شده، پدر و مادرشان را به هم برگردانند. در این میان، طاها و علیسان با مشکلات مختلفی روبرو میشوند و در نهایت در به فرار میزنند. این فرار و پیچیدگیهای روایی دیگر باعث میشود که کیمیا با فوبیای خود رودرو شود. از طرفی فرید، به عنوان پدر خانواده دل در گرو کیمیا و فرزندانش دارد، اما انگار خسته شده. این پلات کلی داستان فیلم در آغوش درخت است که توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرده است.
بازیگران فیلم در آغوش درخت
مارال بنی آدم در نقش کیمیا: مادری مبتلا به فوبیای فاصله.
جواد قامتی در نقش فرید: پدری که عاشق فرزندان و همسرش است و مجبور میشود داستان جداییشان از کیمیا را با بچهها در میان بگذارد.
روح الله زمانی در نقش رضا
اهورا لطفی و رایان لطفی در نقش طاها و علیسان
فوبیای فاصله در فیلم در آغوش درخت
فوبیای فاصله در شخصیت کیمیا، عنصری کلیدی در پیشبرد داستان است. این فوبیا نه تنها بر زندگی شخصی کیمیا، بلکه بر روابط او با همسر و فرزندانش نیز تأثیرگذار است. کیمیا به دلیل این ترس، از بسیاری از تجربیات زندگی محروم شده و در یک چرخه تکرار شونده گرفتار شده است.
پیام فیلم در آغوش درخت
فیلم “در آغوش درخت”، علاوه بر روایت یک داستان خانوادگی، به موضوعات اجتماعی مهمی مانند آسیبهای روانی، روابط شخصی، و اهمیت حفظ خانواده برای رشد فرزندان میپردازد. این فیلم تلاش میکند تا نشان دهد که چگونه اختلافات بزرگ و کوچک میتواند بر روان کودکان ما تأثیر بگذارد. از همه مهمتر در این فیلم این نکته روشن میشود که چگونه میتوان با روبرو شدن با ترسهایمان، به زندگی خود معنا ببخشیم.
درخت به عنوان نماد زندگی و رشد:
یکی از نکات چشم گیری که در فیلم در آغوش درخت میبینیم درخت است. هربار این درخت جلوی دوربین خواجه پاشا قرار میگیرد انگار حامل مفهومی است. درخت به طور کلی در این فیلم تبدیل به نمادی از خانواده میشود. پس هربار میتواند مفهومی را تداعی کند:
ریشه در عمق: همانطور که ریشه درخت در خاک فرو رفته و به آن حیات میبخشد، شخصیت اصلی فیلم نیز به شدت به محیط خانه و گذشته خود وابسته است. این وابستگی ریشهای، هم میتواند به او امنیت دهد و هم او را در یک چرخه تکراری زندانی کند.
رشد و تغییر: درخت نماد رشد و تغییر است. با تغییر فصلها، درخت نیز تغییر میکند و برگهای جدید میروید. این نماد میتواند به تغییرات و تحولاتی اشاره کند که شخصیت اصلی در طول فیلم تجربه میکند.
مادرانگی: درخت در این فیلم میتواند نمادی از مادر باشد که زاینده و آرامش بخش است. بنابراین کودکان برای دریافت ارامش و دور کردن احساس ترس از خود به آغوش درخت پناه میبرند در حالی که با اضطراب جدایی از یکدیگر و مادرشان دست و پنجه نرم میکنند.
نکات قابل توجه در فیلم:
بازیگری درخشان: بازیگران فیلم، به ویژه بازیگر نقش کیمیا، توانستهاند به خوبی احساسات پیچیده این شخصیت را به تصویر بکشند.
تصویربرداری زیبا: استفاده از طبیعت بکر و تصاویر زیبا، به زیبایی داستان فیلم را روایت میکند.
موسیقی متن تاثیرگذار: موسیقی متن فیلم، بر احساسات مخاطب تأثیرگذار است و به عمق داستان میافزاید.
روایت آرام و رئالیستی: فیلم با روایتی آرام و رئالیستی، به مخاطب فرصت میدهد تا با شخصیتها همذاتپنداری کند.
عوامل مؤثر بر شانس موفقیت در اسکار:
کیفیت هنری فیلم: فیلم در آغوش درخت از نظر فنی فیلمی استاندارد است. خواجه پاشا سعی کرده در قاب بندیها پایش را از رسومات معمول درازتر نکند. با این وجود فیلم از نظر فنی خوش ساخت است. بعلاوه، گره افکنی داستانی در فیلم نامه این اثر قابل توجه است. همانطور که در جشنواره فیلم فجر سال 1401 نیز مورد توجه قرار گرفت و برنده جایزه است. اگرچه گم شدن بچهها یک نقطه عطف کلیشهای برای تحول شخصیت کیمیاست، و اگرچه از جایی به بعد، تعلیق پشت تعلیق میآید در حالی که قصه تکراری است، اما در کل میتوان فیلم نامه فیلم در آغوش درخت را خوب دانست. نکته مهم در مورد این فیلم فیلم برداری آن در نقاط بکر ارومیه است. این فضاسازی بصری ممکن است بر نقد داوران اسکار تاثیر مطلوبی بگذارد.
موضوع و پیام فیلم: عموما وقتی فیلمی روانه اسکار میشود زمانی شانس بردش بیشتر است که موضوعی جهانی را دغدغه اصلی خود قرار داده باشد. فیلم در آغوش درخت با موضوع اصلی خانواده و طلاق، موضوعی جهانی به حساب میآید. از طرفی پیام فیلم که تاثیر طلاق بر روان کودکان و کنار آمدن با ترسهاست میتواند پیامهایی جهانی باشد که شانس موفقیت این فیلم در اسکار را بیشتر میکند.
رقابت با سایر فیلمها: هر ساله فیلمهای بسیاری از کشورهای مختلف برای کسب جایزه اسکار رقابت میکنند. آیا “در آغوش درخت” میتواند از میان این رقبا متمایز شود؟ این مساله زمانی مشخص میشود که متوجه شویم چه فیلمهایی در رقابت با در آغوش درخت هستند. حالا میدانیم فیلمهایی مثل همه عاشق تودا هستند از مراکش، ۸ چشمانداز دریاچه بیوا از استونی و غیره قرار میگیرد که بررسی کردن یکایک آنها در مقایسه با فیلم در آغوش درخت مقالهای دیگر میطلبد.
کمپین تبلیغاتی: تبلیغات گسترده یکی از تاثیرگذارترین عوامل برای معرفی داستان و جهان داستانی و فیلم به آکادمی اسکار است. در واقع وقتی فیلمی در دهان منتقدان افتاده و مدام نقد و بررسی شود، چه مثبت و چه منفی، بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. حال باید دید که آیا برای فیلم در آغوش درخت نیست کمپینهای تبلیغاتی گستردهای به راه میافتد تا شانس موفقیت او را در اسکار 2025 بالا ببرد یا نه.
سیاستهای آکادمی اسکار: آکادمی اسکار هر ساله معیارهای خاصی برای انتخاب برنده دارد که ممکن است در انتخاب فیلم برنده تأثیرگذار باشد. اگر بخت با فیلم در آغوش درخت یار باشد و معیار انتخاب فیلم برای اسکار، پیامی از دل خانوادهها باشد امکان موفقیت فیلم در آغوش درخت بیشتر خواهد شد.