تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

تمام عیار برای اقتصاد ایران: تجربه، تخصص و تلاش

تقی‌آزاد ارمکی، جامعه‌شناس، در گفت‌وگوی ویدئویی با «تجارت‌نیوز»:

لینک کوتاه کپی شد

تقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس، در گفت‌وگو با برنامه مقتصاد گفت: یک نفهمی تمام‌عیار در حوزه سیاست‌گذاری اجتماعی و توسعه اقتصادی ایران وجود دارد. آدم‌هایی که بلد نیستند و این سرزمین را نمی‌شناسند روی کار هستند. شناخت این سرزمین معرفت می‌خواهد.

به گزارش تجارت نیوز،

تقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس، در بخشی از گفت‌وگو با برنامه مقتصاد گفت:


مسیر معکوس منابع آبی و زیر زمینی درست است. وقتی سرزمینی استعداد کشت موز یا کیوی ندارد، چه مرضی است که ما موز بکاریم و بعد به بهانه ارزآوری به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بفروشیم. این کار ویران‌گری است نه ارزآوری.
چرا زاینده‌رود را خاموش کردیم؟ بخش اعظم این سرزمین زیبا بود. زاینده‌رود هم بخشی از زیبایی ما بود. در بالادست جلوی زاینده‌رود را گرفتیم و با آب آن چهار مزرعه درست کردیم و میوه برداشت می‌کنیم و حتی معلوم نیست که می‌توانیم آن را در بازار بفروشیم.
بسیاری از محصولات کشاورزی ایران در گمرک خراب می‌شود و ما اجازه خروج به این محصولات نمی‌دهیم. یا حتی برخی از کالاهای ایرانی به کشورهای دیگر صادر می‌شود و آنها برگشت می‌زنند.
یک نفهمی تمام‌عیار در حوزه سیاست‌گذاری اجتماعی و توسعه اقتصادی ایران وجود دارد. آدم‌هایی که بلد نیستند و این سرزمین را نمی‌شناسند روی کار هستند. شناخت این سرزمین معرفت می‌خواهد.
در تهران معماران ابله ساختمان‌ها را خراب می‌کنند و برج‌های 10 طبقه می‌سازند و ملاحظات آن را در نظر نمی‌گیرند. نظام شهری هم کاری به رفت‌وآمد، پارکینگ و فضای سبز و زیبایی‌شناسی ندارد. بعد هم ما فکر می‌کنیم که شهرمان زیبا شده است چون خانه‌های بزرگ سنگی درست کرده‌ایم.
برای همین است که الان دارند از فرونشست 25 سانتی‌متری زمین حرف می‌زنند. این یعنی فرو ریختن.
چه کسانی این کار را کردند؟ آمریکایی‌ها یا اسرائیلی‌ها کردند؟ ما کردیم. ما بچه‌های ذی‌نفوذ در این کشور این جنایت را کردیم. اما حالا چه کسی حاضر است این جنایت را بپذیرد؟ هیچ‌کس چون همه برای خود رزومه طراحی کرده‌اند و ادعا دارند در اقتصاد ملی موثر بودند.
من نمی‌خواهم شما با آب این مملکت خربزه درست کنید و به 10 سنت در دنیا بفروشید. چیزی را تهیه کن و بفروش که نیاز به مصرف منابع آبی کشور نداشته باشد.
این منابع برای من و شما نیست. برای کل مردمان ایران است که معلوم نیست چه کسانی هستند، چه قیافه‌ای دارند یا حتی چه دینی دارند ولی مال آنهاست.

متن و ویدئو کامل گفت‌وگو با تقی آزاد ارمکی را اینجا بخوانید و ببینید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!