تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

تزریق فیلر چه معایبی دارد؟

این روش‌ علی‌رغم تمام زیبایی و کارایی که دارد؛ معایبی هم دارد که ممکن است هنگام مراجعه برای انجام، کسی به شما چیزی نگوید. در این مقاله می‌خواهیم برای شما شرح دهیم که تزریق فیلر چه معایبی دارد، پس با ما همراه باشید تا نکات جالبی را در این باره بشنوید.

تزریق فیلر چیست؟

تزریق فیلر، روشی برای جوان‌سازی پوست به شمار می‌رود. با تزریق مواد ژل و فیلر ‌به زیر پوست، چین‌وچروک‌ها و خطوط پر می‌شوند. تزریق فیلر برای نواحی مختلف قابل انجام است. نواحی مانند لب‌ها، چانه، گونه و… که هر کدام با هدف خاص و مدنظری انجام می‌شود. به همین دلیل می‌توان این روش را سریع، بی‌دردسر و با نتایج موقتی دانست که به‌طور معمول ۶ ماه تا ۲ سال دوام دارد.

معمولا تزریق فیلر به منظور اهدافی که در ادامه ذکر می‌کنیم انجام می‌شود:


پر کردن خطوط و چین‌وچروک‌های صورت
حجم‌دهی به لب‌ها
برجسته کردن گونه‌ها
فرم‌دهی و تقارن بخشی صورت
رفع گودی و تیرگی زیر چشم
بهبود خط و زاویه‌دهی به فک و چانه
بازسازی حجم و جوانی از دست‌رفته در پوست

تزریق فیلر چه معایبی دارد؟

در این قسمت به معایب تزریق فیلر و عوارضی که در پی آن ممکن است دچار شوید، اشاره خواهیم کرد:

ظاهر نامتقارن

از معایب تزریق فیلر باید به ایجاد ظاهری نامتقارن اشاره کرد. اگر تزریق فیلر به درستی انجام نشود یا توسط فردی غیر متخصص صورت گیرد، ممکن است به‌جای بهبود شکل ظاهری، شکل نامتقارن‌تری ایجاد کند. تزریق نادرست یا بیش‌ از حد فیلر می‌تواند تعادل صورت را به هم بزند. باید اشاره کنیم که بدن ممکن است به فیلر به‌طور متفاوتی واکنش نشان دهد و باعث جذب نامتوازن آن شود. انتخاب پزشک متخصص برای جلوگیری از این مشکلات بسیار مهم است.

هزینه بالا

یکی از معایب تزریق فیلر، هزینه بالای آن است که ممکن است برای بسیاری از افراد به چالش تبدیل شود. فیلر با مواد باکیفیت و تزریق توسط پزشکان متخصص، هزینه‌ قابل‌توجهی هم دارد. علاوه بر هزینه اولیه، چون فیلرها مدت زمان موقتی دارند معمولاً هر ۶ ماه تا ۲ سال نیاز به تمدید پیدا می‌کنند. این هزینه‌های مداوم ممکن است در طول زمان به مبلغ بالایی برسد و در مقایسه با روش‌های دائمی‌تر یا غیرتهاجمی، از نظر اقتصادی سنگین‌تر باشد.

از طرفی، اگر تزریق فیلر به درستی انجام نشود، فرد ممکن است مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی برای اصلاح یا تکرار تزریق شود که همین موضوع متحمل هزینه‌ی بیشتری است.

دائمی نبودن

در بررسی این موضوع که تزریق فیلر چه معایبی دارد، موقتی بودن به چشم می‌خورد. فیلرها ماندگاری موقتی دارند (معمولاً بین ۶ ماه تا ۲ سال) و به تدریج جذب می‌شوند و افرادی که از نتیجه راضی هستند برای داشتن همین تغییرات، باید به صورت مداوم آن را تکرار کنند. این نیاز به تکرار تزریق‌ها، علاوه بر زمان و هزینه، ممکن است خسته‌کننده و از نظر احساسی نیز ناامید کننده باشد. هر بار ممکن است افراد نگران باشند که نتایج به‌خوبی دفعات قبل نباشد، دقیقا برخلاف روش‌های دائمی که تنها یک بار انجام می‌شوند و تمدید به مجدد ندارند.

آسیب رساندن به پوست و ایجاد زخم

یکی از معایب بالقوه تزریق فیلر، خطر آسیب‌رسانی به پوست و ایجاد زخم است. اگر تزریق فیلر به‌درستی تزریق صورت نگیرد یا توسط فرد غیر متخصص انجام شود، ممکن است مشکلات جدی ایجاد شود. تزریق نادرست می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب برساند و منجر به کبودی، تورم شدید یا حتی نکروز (مرگ بافت) شود. در موارد شدید، اگر عروق خونی مهمی مسدود شوند، می‌تواند باعث زخم‌های پوستی یا مشکلات جدی‌تر مانند از دست دادن بافت شود .علاوه بر این، بدن ممکن است به مواد فیلر واکنش نشان دهد و در برخی موارد، التهاب یا عفونت ایجاد شود که منجر به زخم یا تغییرات دائمی در بافت پوست می‌گردد. اگرچه این عوارض نادر هستند، اما نشان‌دهنده این است که تزریق فیلر نیاز به مهارت و تخصص بالایی دارد تا از بروز این خطرات جلوگیری شود.

عوارض جانبی مانند کبودی، خونریزی و تورم

یکی از معایب رایج تزریق فیلر، بروز عوارض جانبی موقت مانند کبودی، خونریزی و تورم است. این عوارض معمولاً به دلیل تزریق سوزن به پوست و تحریک بافت‌های زیرین رخ می‌دهند. پس از تزریق، در ناحیه اعمال تغییر، تورم و کبودی ایجاد شود، به‌ویژه در روزهای اولیه پس از تزریق، ناحیه مدنظر متورم و غیرطبیعی جلوه می‌کند که در برخی افراد شدت بیشتری دارد و می‌تواند از چند روز تا چند هفته طول بی‌انجامد. گرچه این عوارض معمولاً خطرناک نیستند و به‌طور طبیعی برطرف می‌شوند.

بی‌حسی

اگر بخواهیم باز هم برای شما بگوییم که تزریق فیلر چه معایبی دارد، مسئله احتمال بروز بی‌حسی موقت در ناحیه تزریق هم در لیست ما جای می‌گیرد. این بی‌حسی می‌تواند ناشی از فشار فیلر روی اعصاب یا آسیب جزئی به آنها هنگام تزریق باشد. فرد ممکن است احساس کنند که بخشی از پوست خود را نمی‌تواند احساس کند یا هنگام لمس کردن، حسی دریافت نمی‌کند. بی‌حسی معمولاً موقتی است و پس از چند ساعت یا چند روز برطرف می‌شود.

جوش زدن

یکی از معایب تزریق فیلر، پدیدار شدن جوش‌هایی در ناحیه تزریق است. احتمال می‌رود پس از تزریق، برخی افراد با بروز جوش‌های کوچک یا بزرگ مواجه شوند. این وضعیت به دلیل واکنش پوست به ماده فیلر یا تحریک غدد چربی و منافذ پوستی ممکن است رخ دهد؛ به‌ویژه اگر پوست‌شان حساس یا مستعد آکنه باشد؛ اما این جوش‌ها معمولاً موقتی هستند.

عوارض نادر تزریق فیلر

مواردی که در قسمت بالا به آنها اشاره کردیم، همگی در دسته‌ی عوارض کلی و عام قرار می‌گیرند. به طور کلی، تزریق فیلر عموماً ایمن است؛ اما موارد دیگری هم هستند که در بررسی موضوع تزریق فیلر چه معایبی دارد، در دسته‌ی معایب خاص و نادر قرار می‌گیرند که محض احتیاط و توجه به مکان و پزشک انتخابی، بهتر است به آنها هم اشاره کنیم و از توضیح بیش از حد خودداری می‌کنیم:

عفونت

گرچه بسیار نادر است؛ اما در صورتی که بهداشت کافی رعایت نشود، ممکن است عفونت در ناحیه تزریق دیده شود.

گره‌ها یا توده‌های زیر پوستی

در برخی موارد، ممکن است پس از تزریق نادرست فیلر، توده‌های کوچک و سفت زیر پوست تشکیل شوند که نیاز به درمان‌ دارند.

مرگ بافت (نکروز)

اگر فیلر به طور تصادفی در عروق خونی تزریق شود؛ می‌تواند باعث مسدود شدن جریان خون و مرگ بافت در ناحیه شود که نیاز به مداخله فوری پزشک دارد.

واکنش‌های آلرژیک

هرچند نادر؛ اما ممکن است بدن فرد به مواد موجود در فیلر حساسیت نشان دهد و واکنش‌های آلرژیک مانند خارش، قرمزی و تورم شدید را تجربه کند.

جابجایی فیلر

فیلرها ممکن است پس از مدتی جابجا شوند و به ناحیه‌ای غیر از محل تزریق اصلی حرکت کنند.

آسیب به عصب یا عروق خونی

اگر تزریق به درستی انجام نشود، ممکن است باعث آسیب به عصب‌ها یا عروق خونی شود که می‌تواند به مشکلاتی مانند درد مداوم، بی‌حسی یا کبودی شدید منجر شود.

کوری

همانطور که در قسمت‌های قبل گفتیم، فیلر به نواحی مختلفی قابل تزریق است. در ناحیه چشم، اگر فیلر به داخل عروق اطراف چشم تزریق شود، ممکن است باعث انسداد عروق و از دست دادن بینایی شود.

برای کاهش این خطرات، توصیه می‌کنیم که تزریق فیلر خود را به پزشکی حاذق بسپارید و در مراکز معتبر این کار را انجام دهید.

چه کسانی نباید فیلر تزریق کنند؟

بررسی این عنوان که تزریق فیلر چه معایبی دارد در کنار این موضوع که اصلا چه کسانی نباید تزریق فیلر انجام دهند، بسیار مهم است. علی‌رغم اینکه در دیدگاه همه افراد این نکته وجود دارد که تزریق فیلر به جوانب خاصی نیاز ندارد و همه می‌توانند این عمل را انجام دهند؛ ولی باید برای‌تان شفاف‌سازی کنیم که از قضا، تزریق فیلر برای برخی افراد ممنوع و بسیار خطرناک است و ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری ایجاد کند. قصد داریم در ادامه به صورت خاص و دسته بندی شده به شرح شرایط افرادی بپردازیم که واجد شرایط لازم برای انجام تزریق فیلر نیستند:

مبتلایان به بیماری خودایمنی

سیستم ایمنی بدن این افراد به طور غیرطبیعی به مواد خارجی واکنش نشان می‌دهد. ادامه این واکنش‌ها ممکن است شامل التهاب، تورم شدید و حتی تشدید علائم بیماری باشد. از آنجایی که افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی داروهای درمانی مصرف می‌کنند، احتمال بروز عفونت نیز افزایش می‌یابد.

بانوان در دوران بارداری یا شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی تزریق فیلر توصیه نمی‌شود، احتمال جذب مواد فیلر به جریان خون و انتقال به جنین یا نوزاد وجود دارد. تغییرات هورمونی هم ممکن است واکنش‌های پوستی غیرقابل پیش‌بینی ایجاد کند. در صورت بروز عوارض، محدودیت‌های دارویی درمان را پیچیده‌تر می‌کند.

افراد حساس به فیلر پوستی

افراد حساس به فیلر نباید تزریق انجام دهند، زیرا ممکن است واکنش‌های آلرژیک شدید مانند تورم، التهاب یا حتی آنافیلاکسی رخ دهد. سیستم ایمنی این افراد به مواد فیلر واکنش نشان می‌دهد و می‌تواند باعث عوارض جدی شود.

افراد دارای اختلالات خونریزی

افرادی که با اختلالات خونریزی مواجه‌اند نباید فیلر تزریق کنند، زیرا ممکن است در محل تزریق دچار خونریزی شدید یا کبودی‌های گسترده شوند که از معایب تزریق فیلر بود و به آنها پرداختیم. به دلیل مشکلات در انعقاد خون، بهبود ناحیه تزریق نیز ممکن است طولانی‌تر شود و خطر این عوارض تشدید یابد.

مبتلایان به عفونت یا التهاب فعال

تزریق می‌تواند عفونت یا التهاب فعال را تشدید کند و خطر پخش عفونت در بدن را افزایش دهد. همچنین احتمال می‌رود ناحیه ملتهب شده، به تزریق واکنش نامطلوب نشان دهد و عوارض بیشتری ایجاد ‌شود.

سخن پایانی

زیبایی و زیبا بودن از خواسته‌های همیشگی انسان است و از این موضوع گریزی نیست‌؛ ولی بهتر است برای انجام هر کاری که به صورت مستقیم با بدن و سلامتی ما در ارتباط است، تحقیقات لازم و کافی را انجام دهیم تا بعدها دچار پشیمانی نشویم. هدف ما در تهیه این مقاله هم در همین راستا بود. سعی کردیم به طور کامل بررسی کنیم که تزریق فیلر چه معایبی دارد تا با دیدگاهی روشن‌ بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. اگر تجربه متفاوت یا پیشنهادی در این راستا دارید با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!