تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

ارائه نانوماده‌ای برای شناسایی اثرانگشت‌های قدیمی در پرونده‌های جنایی

در تحقیقات جنایی، زمانی که اثر انگشت قدیمی باشد، شناسایی آن دشوار می‌شود، چرا که گذشت زمان موجب محو شدن اثر انگشت یا از بین رفتن بخشی از آن می‌شود. به تازگی محققان دانشگاه لستر نانوماده‌ای ساخته‌اند که می‌تواند اثرانگشت‌های قدیمی را با جزئیات بالا نمایان کند. به گفته نیک راس، محقق دانشکده شیمی دانشگاه لستر که با همکارانی از برزیل و بریتانیا کار می‌کند، این نانوذرات فلورسانس می‌تواند اثرانگشت‌هایی را نشان دهد که با پودرهای فعلی نمی‌توان به آنها رسید.

اثر انگشتی که ما از خود به جا می گذاریم، بیشتر از آب و روغن‌های طبیعی تشکیل شده است. آنها می‌توانند در شرایط خاصی تبخیر شوند و شواهد کمی را باقی بگذارند. راس می گوید استفاده از این نانوذرات فلورسانس برای مشاهده اثرانگشت، مزیت زیادی دارد؛ زیرا این نانوذرات بسیار ریزتر از اکثر پودرها هستند، به این معنی است که می‌توان جزئیات بیشتری را ثبت کرد. همچنین برای چسبیدن ذرات به باقی مانده اثر انگشت مقدار کمتری از ماده نیاز است.

این ماده جدید از نانوذره سیلیس، رنگ فلورسنت و کیتوزان تشکیل شده است که می‌تواند از پوست میگو یا خرچنگ به دست آید.

رابرت هیلمن، استاد شیمی فیزیک در دانشگاه لستر، امیدوار است که این روش بتواند به معنای پیشرفت در تحقیقات صحنه جرم باشد.

وی تصریح کرد: البته این سؤال جالب وجود دارد که اگر بخواهید به یک اثر انگشت قدیمی بپردازید چقدر آن اثرانگشت قدیمی باشد، امکان بررسی آن وجود دارد. من نسبت به این فناوری خوشبین هستم، زیرا به مقداری کمی از باقیمانده اثر انگشت نیاز است. میزان آن نیز به نوع سطح بستگی دارد.

آزمایش‌های روی این نانومواد نشان داده است که به بقایای سطوح مختلف از جمله پول نقد می‌چسبد. این خبر خوبی برای بازرسانی است که به دنبال رهگیری پول هستند.

به نقل از ستاد نانو، به دلایل مختلفی می توان اثر انگشت را از روی اسکناس‌ها جدا کرد. آنها الگوهای زیادی در سراسر پول دارند. ضخامت و شکل الگوها می‌تواند واقعاً شبیه به جزئیات اثر انگشت باشد. اثر انگشت استخراج شده از سطح پول آنقدر واضح است و فلورسانس ذرات آن‌قدر قوی است که هیچ احتمالی وجود ندارد که جزئیات اثرانگشت را با اشکال روی اسکناس اشتباه بگیرید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!