تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

جاهای دیدنی شیراز در شب؛ شهری که با شعر بیدار است

تک فان- وقتی شب فرا می‌رسد، ماشین‌ها در گاراژها آرام می‌گیرند و دود و دم در هوا گم می‌شود، رفته رفته عطر نارنج‌ها در کوچه باغ‌های شیراز هوا را عطرآگین می‌کند. حالا وقت شهرگردی است. وقت رصد کردن ستاره‌ها زیر سقف آسمان شیراز!

به گزارش تک فان، به وقت پاییز در شیراز دیگر نارنج‌ها رسیده‌اند و در انتظار چیده شدن روی شاخه‌های درخت‌ها تاب می‌خورند. این عطر دل انگیز وقتی با رنگارنگی درخت‌های پاییزی باغ‌های شیراز ترکیب می‌شود فضایی به شدت زیبا به وجود می‌آورد. بعد رفته رفته فضای شهر از عطش تاریکی دل به روشنی چراغ‌ها می‌بازد و تصویر شهری است رویایی که با اشعار حافظ عجین شده است. به راستی شیراز شهر عشق‌ است و عاشقی. در این مطلب از راهنمای سیر و سفر تک فان، جاهای دیدنی شیراز در شب را معرفی می‌کنیم که دیدنشان در فصل پاییز لطفی بی‌نهایت دارد.

حافظیه در شب پاییزی

حافظیه شیراز در شب، جلوه‌ای دیگر از زیبایی خود را به نمایش می‌گذارد. با خاموش شدن چراغ‌ها و روشن شدن نورپردازی‌های ملایم، آرامگاه حافظ به مکانی رمانتیک و مملو از آرامش تبدیل می‌شود. صدای آب‌نماها و نسیم خنک شب، فضایی دل‌انگیز برای قدم زدن و تفکر فراهم می‌کند. کافی است کنار حوض بزرگ حافظیه بنشینید و به صدای آب گوش فرا دهید. در این لحظه، تمام مشکلات و دغدغه‌هایتان را فراموش خواهید کرد  و اگر دوست داشته باشید می‌توانید سکه‌ای در آن بیاندازید تا گره‌تان باز شود. در این میان شاید افرادی باشند که حافظ خوانی می‌کنند. پس به آن‌ها ملحق شوید و فضای عرفانی حافظیه را در شب‌های پاییزی پررنگ کنید.

حافظه کجاست؟

برای رفتن به حافظیه باید به حدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، رو‌به‌روی ورزشگاه حافظیه بروید. فراموش نکنید که مجموعه حافظیه تا ساعت ۲۲ پذیرای شماست.

نارنجستان قوام در شب پاییزی

نارنجستان قوام، یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی ایران است که در شیراز واقع شده است. این باغ با معماری بی‌نظیر و فضای دلنشین خود، هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. اما تصور کنید در یک شب پاییزی، زیر نور مهتاب، قدم در این باغ زیبا بگذارید. چه حس و حالی خواهید داشت؟ نارنجستان قوام، نمونه‌ای کامل از باغ‌های ایرانی است که با الهام از طبیعت و به سبک معماری سنتی ایران ساخته شده است. این باغ با حوض مرکزی، درختان نارنج، عمارت‌های زیبا و کاشی‌کاری‌های ظریف، جلوه‌ای بی‌نظیر دارد. در گوشه و کنار باغ، می‌توانید آثاری از هنرهای سنتی ایران مانند گچ‌بری، نقاشی، آینه‌کاری و منبت‌کاری را مشاهده کنید. در شب‌های پاییزی، نارنجستان قوام به یک دنیای رویایی تبدیل می‌شود. با روشن شدن چراغ‌های باغ، سایه‌های درختان بر روی دیوارها و حوض می‌افتد و منظره‌ای زیبا را خلق می‌کند. صدای خش‌خش برگ‌های خشک زیر پا و نسیم خنک شب، حس آرامش و سکون را به شما هدیه می‌دهد.

نارنجستان قوام کجاست؟

برای رفتن به نارنجستان قوام باید به  خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به خیابان زینبیه  بروید. فراموش نکنید که این مجموعه تا ساعت ۱۹ باز است.

ارگ کریمخانی در شب پاییزی

ارگ کریمخانی، یکی از باشکوه‌ترین بناهای تاریخی ایران و نماد شهر شیراز است. این بنا که در دوره زندیه به دستور کریم خان زند ساخته شده است، در طول تاریخ شاهد رویدادهای مهمی بوده و اکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایران شناخته می‌شود. در شب‌های پاییزی، ارگ کریمخانی جلوه‌ای خاص و رویایی پیدا می‌کند. نورپردازی‌های زیبا و چشم‌نواز، به این بنا شکوه و عظمت بیشتری می‌بخشد. با قدم زدن در حیاط‌های وسیع ارگ و تماشای ساختمان‌های آجری و گچ‌بری‌های ظریف آن، احساس می‌کنید که به گذشته سفر کرده‌اید. درواقع، نورپردازی‌های هوشمندانه‌ای که در ارگ کریمخانی انجام شده است، به این بنا جلوه‌ای خاص و رویایی بخشیده است. با استفاده از نورهای رنگی، ساختمان‌های ارگ در شب به شکلی متفاوت و جذاب دیده می‌شوند.

ارگ کریمخانی کجاست؟

برای رفتن به ارگ کریمخانی باید به  خیابان کریم‌خان زند، نبش میدان شهدا یا شهرداری سابق  بروید. فراموش نکنید که بازدید از این ارگ تا ساعت ۸ شب امکان‌پذیر است.

شاهچراغ در شب پاییزی

حرم شاهچراغ، یکی از زیباترین و مقدس‌ترین اماکن مذهبی ایران است که در شهر شیراز واقع شده است. این حرم مطهر، آرامگاه حضرت احمد بن موسی شاه چراغ، برادر امام رضا (ع) است و به همین دلیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. حرم شاهچراغ در شب‌های پاییزی، جلوه‌ای خاص و روحانی پیدا می‌کند. نورپردازی‌های زیبا و چشم‌نواز، این حرم را به یک نگین درخشان در قلب شیراز تبدیل کرده است. با قدم زدن در صحن‌های وسیع حرم و تماشای گنبد طلایی و آیینه کاری‌های ظریف آن، احساس آرامش و معنویت خاصی به شما دست خواهد داد. درواقع، نورپردازی‌های هوشمندانه‌ای که در حرم شاهچراغ انجام شده است، به این مکان جلوه‌ای خاص و رویایی بخشیده است. با استفاده از نورهای رنگی، گنبد و رواق‌های حرم در شب به شکلی متفاوت و جذاب دیده می‌شوند.

شاهچراغ کجاست؟

برای رفتن به حرم شاهچراغ باید به استان فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان احمدی بروید.

گهواره دید شیراز در شب

گهواره دید شیراز یا گهواره زید یا گهبانه دید، یکی از زیباترین نقاط این شهر تاریخی است که در شب‌های پاییزی جلوه‌ای خاص و رویایی پیدا می‌کند. این مکان با چشم‌اندازی بی‌نظیر به شهر شیراز و کوه‌های اطراف، فضایی آرام و دلنشین را برای گردشگران فراهم می‌کند. این بنا که مربوط به دوره دیلمان می‌شود، روزگاری برای دیدبانی و خبر رسانی بوده. پس حتما الان حدس می‌زنید که چرا آن را برای گذراندن یک شب پاییزی در شیراز معرفی کردیم. وقتی در فضای سبز اطراف گهواره دید قرار بگیرید می‌توانید فضای شهر را ببینید. نکته این است که این بنای تاریخی زیبا در سال ۱۳۵۲ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید. این مساله نشان دهنده زیبایی و منحصر به فرد بودن آن است. در آن لحظات که در کنار گهواره دید شیراز هستید به این فکر کنید که روزی مردم برای پیام رسانی فوری در این نقطه از آتش و بوق و آینه استفاده می‌کردند! اما حالا به راحتی می‌توانیم در فضای مجازی، با فردی که فرسنگ‌ها دورتر از ماست ارتباط برقرار کنیم.

گهواره دید شب شیراز کجاست؟

برای رفتن به گهواره دید شب شیراز باید به استان فارس، شیراز، بلوار هفت تنان، هفت تنان 29، هفت تنان 29/1 بروید.

پاتوق شما به وقت شبگردی‌های پاییزی کجاست؟ لیست ما را کامل کنید!

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!