تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

بررسی بازی Stalker 2: Heart of Chornobyl

تجربه بازی Stalker 2: Heart of Chornobyl برای من مستلزم حدودا ۴۵۰ گیگ دانلود بود. بار اول طی یک سناریوی دراماتیک فایل‌های نصبی بازی‌ام را از دست دادم و سه روز پس از دانلود مجدد آن، با یک پچ ۱۴۰ گیگی دیگر مواجه شدم. نکته قابل توجه داستان این است که تازه پس از آپدیت اصلی، Stalker 2 تبدیل به یک تجربه استاندارد شد! حالا این تجربه استاندارد چقدر از انتظارات ما فاصله دارد؟ در این بررسی به آن خواهم پرداخت.

ناشر بازی:

GSC Game World

مدت زمان بازی:35 ساعت

سازنده بازی:
GSC Game World

کامل کردن بازی:50 ساعت

می‌توان حدس زد که پس از یک فاجعه اتمی دیگر خیلی چیزها مانند سابق نخواهد بود. منطقه‌ای که داستان استاکر ۲ در آن روایت می‌شود نیز مستثنی از این اتفاق نیست. در این منطقه انسان‌ها گروهک‌های کوچکی را تشکیل داده‌اند و هر کدام برای بقا دست و پا می‌زنند. «استاکر»ها در این جهان افرادی هستند که می‌توانند از محیط‌های حفاظت‌شده و امن خارج و با خطرات مواجه شوند. آن‌ها با علم بر وقایع ماوراءالطبیعه و نحوه برخورد با موجودات جهش‌یافته موجود در محیط پا به میدان نبرد می‌گذارند و روزیشان را از تامین گروهک‌ها با سلاح و مواد اولیه جور می‌کنند. Skif (شخصیت شما) نیز یک استاکر است. کسی که برای تامین انرژی یک آرتیفکت (نوعی جسم عجیب که قدرت‌هایی مانند انرژی بیشتر، مصونیت برابر سوختن… به شما می‌دهد) از یک دستگاه خاص استفاده می‌کند و ناگهان توسط گروهی مرموز از استاکرها سورپرایز می‌شود. با از دست رفتن آرتیفکت و دستگاه داستان Skif برای بازیابی آن‌ها توسط شما آغاز می‌شود.

اینکه استاکر ۲ دنبال‌کننده سناریوی کلی فرنچایز باشد انتخاب درستی از سمت استودیوی GSC Game World بود. بازی خیلی سریع شروع و از آن سریع‌تر شما را درگیر یک روند کلیشه‌ای و کند می‌کند. تقریبا تمام افرادی که در مسیرتان می‌بینید در ازای کمکی که می‌خواهند به شما بکنند خواستار یک ماموریت هستند. آن را انجام می‌دهید، پیش کارکتر مد نظر می‌روید و با راهنمایی شدن به سمت مقصد بعدی مجددا درگیر تکرار همین سناریو می‌شوید. خوشبختانه ماموریت‌های فرعی زیادی در بازی طراحی شده‌اند که تاحدودی این روند تکراری را از بین می‌برند. شخصیت‌پردازی ضعیف را هم کنار این پکیج اضافه می‌کنم تا بگویم قطعا استاکر ۲ بازیی نخواهد بود که به واسطه وقایع داستانی‌اش در ذهن شما باقی بماند.

بقا در استاکر ۲ واقعا سخت است. قرار است در این بازی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید بمیرید و آیتم‌های سلامتی را مانند نقل و نبات برای فرار از دیدن صحنه مرگ استفاده کنید. استاکر ۲ تجربه یک شوتر واقع‌گرایانه را به شما می‌دهد که در آن تنها چند گلوله تا مرگ فاصله دارید. فارغ از درگیری‌های مسلحانه، جانوران جهش‌یافته‌، ناهنجاری‌هایی (Anomaly) در فضا که به اشکال مختلف دیده می‌شوند و به شدت مرگبارند و ترسناک‌ترین طوفان‌های تاریخ ویدیوگیم هم ممکن است عاملان مرگتان باشند. درواقع شما واقعا باید راه و رسم زنده ماندن در این جهان را یاد بگیرید.

دنیای بازی بزرگ است و با پیشروی در آن کم‌کم قسمت‌های مختلفی از نقشه برایتان آزاد می‌شود. بیشتر از چیزی که فکر کنید حین تجربه استاکر ۲ درگیر پیاده‌روی هستید و در بین مسیرهایی که طی می‌کنید تقریبا تمام قسمت‌های نقشه بازی را می‌بینید. طراحی محیط و اتمسفر جاییست که Stalker 2 در آن درخشیده، اما به همان نسبت در پر کردن این محیط بزرگ از اتفاقات و پیشامد‌های سورپرایزکننده ضعیف عمل کرده. شهرها و ساختمان‌های متروکه زیادی وجود دارند که توجه شما را به خودشان جلب می‌کنند، اما وقتی به آن‌ها سر می‌زنید متوجه خالی بودنشان می‌شوید.

بیشترین اتفاقی که در بازی با آن مواجه می‌شوید درگیری گروهک‌های مختلف است. خوشبختانه پس از آپدیت این درگیری‌ها شکل و مفهوم درستی پیدا کردند. تا قبل از آن من فقط نظاره‌گر شلیک کردن رندوم NPCها به فضایی خالی بودم. اما سناریوهای جالب دیگری هم وجود دارد که تجربه جالبی را برای من رقم زدند. برای مثال یک بار با ورود به یک سوله و خنثی کردن تله‌های مختلف به محل اقامت یک اسنایپر رسیدم، پس از کشتن او توانستم اسلحه قدرتمنی به دست بیاورم که تا اواسط بازی به پیشروی من کمک بزرگی کرد. یا در یک سناریوی دیگر از طریق رادیو متوجه استاکری شدم که در یک ناهنجاری از جنس الکتریسیتی گیر کرده بود. گرچه برای نجات او دست به کار شدم، اما هوش مصنوعی ضعیف NPCها کار دستم داد و قبل از اینکه بتوانم او را به نقطه‌ای امن برسانم با یک تغییر مسیر ناگهانی خودش را به کام مرگ کشاند!

هوش مصنوعی NPCهای استاکر ۲ حتی پس از آپدیت نیز بهبود خاصی پیدا نکرد. آن‌ها در درگیری‌ها درکی از کاور گرفتن ندارند، به سادگی شما را پیدا و به سختی گمتان می‌کنند و درمواقعی حتی نمی‌توانند مسیر تعیین شده برایشان را به درستی طی کنند. این مسئله درگیری‌های بازی را وارد مرحله جدیدی از توصیف «چالش برانگیز» می‌کند. خوشبختانه با انتشار آپدیت از شر تیرهایی که دیوار و اجسامی که به عنوان کاور از آن‌ها استفاده می‌کردم خلاص شدم و شانس بقایم در آن‌ها دو برابر شد.

این هوش پایین برخی مواقع در ماموریت‌ها باعث خروجی‌های غیرقابل پیشبینی می‌شود. از یک کلنل با تجربه قول گرفتم که بتوانم در ازای کمک کردن به کشتن جهش‌یافته‌ها اطلاعات مورد نیازم را تامین کنم. ماموریت شروع شد و اولین جهش‌یافته او را به سرعت از پا درآورد!‌ من ماندم و موجی از دشمنان که نه برای تامین منافعم بلکه از سر ناچاری و بدبیاری محکوم به شکستشان بودم. در چنین مواقعی ماموریت‌ها مجددا شروع نمی‌شوند. درواقع بازی به شما اجازه انتخاب کردن می‌دهد و این انتخاب‌ها برخی مواقع خروجی‌های جالبی را رقم می‌زنند.

برای مثال در یک سناریو می‌توانستم فرد مقابلم را بکشم، به او در ازای اطلاعاتش پول پرداخت کنم یا برای جلب رضایتش ماموریتی که در اختیارم قرار می‌داد را انجام دهم. تصمیم گرفتم با پیش گرفتن روندی صلح‌آمیز اول سراغ ماموریتش بروم و سپس چون برخوردش را مناسب تلقی نکردم او را کشتم. این اتفاق اختلالی در روند بازی ایجاد نمی‌کند و باعث می‌شود نسبت به محیط و تصمیم‌گیری‌هایتان حس خوبی داشته باشید. هرچند نباید انتظار تاثیرگذاری خاصی در اتفاقات کلی را از آن‌ها داشته باشید.

بالاتر در متن اشاره کردم که Stalker 2 ترسناک‌ترین طوفان‌های تاریخ ویدیوگیم را دارد. این اتفاق ترکیبی از طراحی بصری فوق‌العاده بازی، زمینه‌سازی درست با اتمسفر و گره زدن شانس بقای شما با مدت زمان طوفان‌هاست. یکی از طوفان‌های بازی آخرالزمان را به آن اضافه می‌کند و اینجاست که شما باید برای فرار از آسمانی قرمز، رعدوبرق‌هایی متعدد و مه کشنده‌ای که مجالی به شما نمی‌دهد دنبال پناهگاه بگردید. خوشبختانه استاکر ۲ از نظر فنی بهینه است و مشکلی برای تجربه آن روی پی‌سی‌های میان‌رده با تنظیمات گرافیکی بالا یا متوسط وجود ندارد. حداقل بازی در ارائه آنچه در اولین نمایشش مخاطب‌ها را به وجد آورده بود موفقیت‌آمیز عمل کرده.

از طرفی مشکلات مربوط به صدا و موسیقی بازی هم پس از انتشار آپدیت اول برطرف شدند. تا پیش از آن تقریبا موسیقی بازی وجود نداشت و بسیاری از صداها مانند صدای شلیک اسلحه محو می‌شدند. اما پس از آپدیت تنها ایرادی که اذیت‌کننده تلقی می‌شد مشخص نبودن منبع صدا بود. شما صدای فریاد دشمن را می‌شنوید، اما تشخیص اینکه در کدام سمتتان حضور دارد تقریبا غیرممکن است!

بررسی بازی Stalker 2: Heart of Chornobyl با کد ارسالی ناشر و روی پلتفرم پی‌سی انجام شده است.

می‌خرمش…

از طرفداران سری Fallout و Metro هستید؟ پا به چرنوبیل بگذارید و مهارتتان برای زنده ماندن در این دنیای آخرالزمانی را به چالش بکشید. Stalker 2 با وجود تمام ایرادها همچنان می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش برای دوست‌داران این سبک باشد.

نمی‌خرمش…

فارغ از بحث سناریو و سبک کلی بازی، در حال حاضر باگ‌ها و مشکلات فنی زیادی وجود دارد که برای یک تجربه استاندارد نیاز به برطرف شدن دارند. شاید بهترین سناریو این باشد که حداقل در روز عرضه و با توجه به حجیم بودن آپدیت‌ها سراغ تجربه استاکر ۲ نروید.

80

امتیاز ویجیاتو

استاکر ۲ به عنوان اولین بازی ویدیویی که مستقیما خروجی جنگ است ارزش بالایی دارد. تلاش استودیوی GSC Game World برای ساخت بازی قابل تحسین است اما این مسئله باعث نمی‌شود تا چشمانمان را روی ایرادات آن ببندیم. روایت کند و کلیشه‌ای، جهانی که می‌توانست میزبان اتفاقات بیشتری در اقصی نقاط خود باشد و باگ‌ها و مشکلات فنی اصلی‌ترین مشکلات استاکر ۲ محسوب می‌شوند.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!